یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با اشاره به این که رشد قیمت مسکن به نحوی بوده است که خریداران به معنای واقعی قدرت خریدشان را از دست داده اند، اظهار داشت: رشد تقاضا و افت ارزش پول ملی به گران شدن قیمت ها دامن زده اند و شرایط را برای مردم سخت تر کرده اند.

بر اساس آمار های منتشر شده در تهران حجم قرارداد های خرید و فروش واحد مسکونی با افت ۳۶ درصدی همراه بوده است که این امر سبب شده مسکن را در فاز رکود تورمی بدانند و شرایط را برای متقاضیان بسیار دشوار قلمداد نمایند.

برخی از کارشناسان حوزه مسکن بر باین باورند که آن چه سبب شده است شاهد کسادی در خرید و فروش واحد های مسکونی باشیم تورمی است که در حوزه اجاره بها به چشم می خورد. با توجه به این که رشد قیمت مسکن به نوعی بوده است که عده زیادی توانایی خود را برای خرید مسکن از دست داده اند، بازار اجاره را در پیش می گیرند و روی آوردن به بازار اجاره و افزایش تقاضا در این بازار بی تردید بر افزایش نرخ اجاره بها تأثیر به سزایی خواهد داشت.

بر اساس آن چه مشاوران املاک به آن اشاره داشته اند، نرخ اجاره بها در دو هفته اخیر با روندی صعودی همراه بوده است که این عامل سبب شده حجم معاملات صورت گرفته باز هم بر ریل نزول سوار شود و کاهش یابد.

حسین محتشم که به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران در حال فعالیت است با بیان این که شمار واحد های خالی در کشور به سه میلیون واحد می رسد، اظهار داشت: خریداران و مستأجران واقعی نمی توانند این واحد ها را برای خرید و یا اجاره انتخاب کنند چرا که این خانه ها عموما در زمره واحد های متوسط به بالا قرار دارند و خرید آن ها برای متقاضیان مصرفی واقعا دشوار است.

ایشان با تأکید بر این نکته که پراکندگی واحد های مسکونی در کشور کاملا نامناسب و نامطلوب بوده است، عنوان کردند: بر اساس این که مشاعات تعریف شده برای این واحد ها زیاد است، به قیمت گران می توان آن ها را خرید از این رو عموما استقبالی از آن ها به عمل نمی آید و خریدشان برای هر کسی ممکن نیست.

وی با بیان این که رشد بی محابای قیمت بسیاری از خانواده ها  را غافلگیر نموده است، اذعان نمود: خانه ای که تا سال گذشته با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می رفته است در حال حاضر با قیمتی دو برابر برای فروش گذاشته می شود و با علم به این موضوع که تومان با بالا رفتن قیمت مسکن، نرخ اجاره بها هم بالا می رود، شاهد افزایش قیمت اجاره بها در قسمت های مختلف کشور هستیم.

وی با بیان این که نرخ اجاره بها به شدت افزایش رفته است بی آن که حقوق رشد چندانی داشته باشد، اذعان نمود: از این رو شاهد این هستیم که بخش قابل توجهی از سبد خانوار را مسکن تشکیل داده است و قسمت اعظمی از هزینه ها بایستی برای تأمین مسکن به کار گرفته شود.

به زعم این که حقوق کارمندان تنها با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است قیمت مسکن رشد چندین برابری داشته که قدرت خرید متقاضیان را به میزان زیادی دستخوش تغییر ساخته است.

این مقام مسئول با تأکید بر این نکته که درحوزه مسکن نمی توان از قواعد دستوری استفاده کرد و مالکان را مجبور نمود که از قیمت هایی خاص برای فروش و یا اجاره واحد هایشان استفاده نمایند، عنوان کرد: در این صورت شاهد تنظیم قرارداد ها به صورت زیرزمینی و مخفی خواهیم بود. وی این طور گفت: وقتی قیمت مسکن این چنین افزایش پیدا می کند، عده زیادی توانایی خود را برای خرید مسکن از دست می دهند و به اجاره واحد های مسکونی روی می آورند از این رو با بالا رفتن تقاضا برای اجاره، نرخ اجاره بها نیز بر ریل صعود سوار می شود و دائما افزایش می یابد.

ایشان با بیان این که میزان رشد اجاره بها تاکنون ۲۶ درصد اعلام شده است افزود: این رشد قیمت می تواند رکود بیشتری را در خرید و فروش به ارمغان بیاورد و با توجه به این که ممکن است رشد قیمت بیش از این ادامه دار شده و حتی به ۱۰۰ درصد برسد دولت لازم است تمام تلاشش را برای کنترل شرایط فعلی بکار بگیرد.

ایشان اذعان نمودند: برای این که بتوانیم بازار اجاره بها را کنترل و مدیریت نماییم لازم است برنامه های بلند مدت و همچنین کوتاه مدت در نظر بگیریم می توان همچون راهکار هایی که در کشور های توسعه یافته بکار گرفته می شود واحد هایی با ۴۰ تا ۵۰ متر مربع بسازیم و با حمایت شهرداری تعداد واحد های این چنینی را افزایش دهیم و این واحد ها را در اختیار زوج های جوان بگذاریم.

می توان به این صورت اقدام کرد که ۵۰ درصد از ملک را به متقاضی بفروشند و پس از این که وی در خانه ساکن شد ۵۰ درصد باقی مانده را در قالب اجاره بها از وی اخذ نمایند و پس از این که بازه از قبل تعیین شده به نقطه پایان رسید مابقی ملک را هم در اختیار متقاضی قرار داده و به او بفروشند.

ایشان با بیان این که از چنین روشی در بسیاری از کشور های دنیا استفاده می کنند تا مستأجران هم بتوانند صاحب خانه شوند، عنوان کرد: لازم است برنامه ریزی های ضربتی برای اقشار مستأجر جامعه در نظر بگیریم و طرح هایی که طولانی مدت هستند در خوابیدن قیمت های کنونی بازار اجاره بها چندان اثرگذار نخواهند بود.

  • منبع خبر : شهرخبر