در جلسه ای که در یکشنبه مورخ ۱۸ خرداد ماه در مجلس برگزار گردید، روش هایی که می توانند در شرایط فعلی کمک کننده بوده و بازار مسکن را از این وضعیت رهایی بخشند، زیر ذره بین رفتند که از جمله آن ها می توان به ارائه زمین و اراضی رایگان و همچنین رشد تسهیلات خرید و ساخت مسکن اشاره نمود.

احمد مازنی به عنوان نماینده مردم تهران گفت: آیا دولت علی الخصوص وزارت راه در خصوص مسائلی که در حال حاضر بر بازار مسکن حاکم هستند ریشه یابی انجام داده است و می دانند آسیب وارده به چه علت است؟ آیا این مسئله حل خواهد شد؟ آیا از تجارب دیگر کشور ها برای حل مشکلات موجود استفاده به عمل می آید؟

ایشان با بیان اینکه ظرف یک سال گذشته قیمت مسکن به میزان زیادی رشد پیدا کرده است همانطور که نرخ اجاره بها نیز رشد قیمت را شاهد بوده است، افزودند: برای جوانانی که در شرایط فعلی به توصیه علما مایلند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند، چه راهکاری داریم؟ چگونه می توانند خانه بخرند یا حتی نرخ اجاره بهای که در شرایط فعلی تعیین می شود را پرداخت کنند؟ این طور که برآورد می شود ضعف های مدیریتی سبب شده که نقدینگی به بازار مسکن سوق پیدا کند که لازم است کنترل و مدیریت این امر در دستور کار قرار گیرد. مقصودی به عنوان نماینده مردم سبزوار در مجلس، با اشاره به این که وزارت راه درصدد است مشکلات مربوط به بازار مسکن را از میان بردارد، عنوان کرد: دولت مقرر شده بود بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد در حالی که این مهم از نظر دور مانده است، علاوه بر این تعداد واحد های خالی دائما رو به رشد است که برای کنترل آن هیچ برنامه ای در دست نیست.

وی با تأکید بر این نکته که بافت های فرسوده شهری را در حال حاضر به حال خودشان رها نموده اند، افزود: اگر به دنبال این هستیم که قیمت واحد های مسکونی را کاهش دهیم بایستی دست تأمین اجتماعی را از حوزه ساخت و ساز مسکن کوتاه نماییم. با توجه به این که شمار کلانشهر ها رو به رشد است، سکونتگاه های غیررسمی هم توأمان در حال زیادتر شدن هستند که انتظار می رود دولت به این مسئله رسیدگی نماید.

کریمی که به عنوان نماینده مردم اراک مشغول به فعالیت است با اشاره به این که اقدام نتیجه بخشی از سوی دولت در حوزه مسکن مشاهده نشده است، اظهار داشت: شاهد نظارت و کنترل درستی در حوزه قیمت مسکن نیستیم ضمن این که کمبود زمین سبب شده است شاهد رشد قیمت مسکن باشیم که انتظار می رود برای این مسئله راهکاری در نظر گرفته شود.

وی به مدل سه جانبه مسکن مهر اشاره کرد و تصریح نمود: این مدل که با اتکا به مدیریت وزارت راه است توافقی سه جانبه را میان بانک، متقاضی و سازنده برقرار می نماید تا خروجی رضایت بخش و راضی کننده باشد.

مهرداد لاهوتی که از نمایندگان مردم لنگرود است، با اشاره به این که سالانه به یک تا یک و نیم میلیون واحد مسکونی احساس نیاز می شود، عنوان کرد: از این رقم ۷۰۰ هزار واحد برای زوج های جوان است. بر اساس آمار ها سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار پروانه ساختمانی صادر می گردد که این رقم نشان می دهد تنها ۵۰ درصد از نیاز کشور در حال تأمین شدن است.

وی با بیان که تعهدی برای ساخت مسکن برای دهک های بالای جامعه وجود ندارد بلکه این اقشار ضعیف جامعه هستند که به کمک نیاز دارند و بایستی واحد های مسکونی برای رفع نیاز آنان ساخته شود، عنوان کرد: در دولت احمدی نژاد شاهد ساخت واحد های مسکونی مهر بودیم اما دولت امید از مسکن اجتماعی سخن به میان آورد که هیچگاه در این راستا اقدام نکرد از این رو در شرایط کنونی به نظر می رسد ارائه زمین های ارزان و رشد تسهیلات خرید و ساخت تنها راه های باقی مانده ای هستند که می توانند در بهبود بازار مسکن اثرگذار باشند.

حمیدرضا فولادگر به عنوان نماینده مردم شریف اصفهان عنوان کرد: لازم است از تجربیاتمان در سال های گذشته نهایت استفاده را به عمل آوریم. وی افزود: بیشترین عاملی که در رشد قیمت مسکن اثرگذار بوده است می توان به رشد قیمت زمین و مصالح ساختمانی اشاره نمود.

ایشان با اشاره به این نکته که بیمه کارگران باید در نظر گرفته شود ضمن این که تسهیلات بانکی و مالیات از دیگر فاکتور های مهمی هستند که بایستی در کانون توجه قرار بگیرند، عنوان نمودند: دولت در ساخت واحد های روستایی موفق عمل کرده اما بافت های فرسوده از نظر دور مانده اند، که لازم است در کانون توجه قرار بگیرد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد