مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با اشاره به این که قیمت مسکن را باید ضابطه مند و قانونمند کرد، گفت: این اتفاق که مالکان را مجبور به قیمت گذاری واحد های مسکونی نماییم کاملا اشتباه و غلط است.

قلی خسروی در خصوص این که چه شیوه هایی برای تعیین سقف نرخ اجاره بها وجود دارد، اذعان نمود: ضابطه مند کردن قیمت هایی که برای معامله و یا اجاره واحد های مسکونی برآورد می شود حرکت صحیحی است و چنانچه سقف و کف قیمت ها را به نوعی تعیین کنیم که هیچ اجباری برای مالکان و موجران به همراه نداشته باشد می تواند اقدامی اثرگذار بر بازار اجاره بها بوده و این بازار را با شرایط بهتری همراه سازد.

ایشان با تأکید بر این نکته که قیمت گذاری واحد ها توسط دولت کاری نشدنی است، اظهار نمود: دولت قادر است برای سکه تعیین قیمت کند اما این کار برای واحد های مسکونی که دارای تفاوت های زیادی با یکدیگر هستند شدنی نخواهد بود. وی با بیان این که هر واحد مسکونی تلفیقی از چندین فاکتور متفاوت است، عنوان کرد: از این رو قیمت گذاری عاملی نیست که بتواند به سادگی بازار اجاره و بازار مسکن را ثبات بخشیده و آن را کنترل و مدیریت نماید.

وی با اشاره به این که در دولت های قبل همزمان با افزایش نقل و انتقالات در فصل تابستان، سازمان تعزیرات به مشاوران املاک سر می زد و ضمن این که قیمت های تعیین شده برای رهن و اجاره را مورد بررسی قرار می داد گاها مبلغ هایی را به عنوان نرخ اجاره بها و رهن تعیین می نمود اما همین کار نابسامانی هایی را ایجاد کرد و و مشکلاتی را در حوزه اجاره رقم زد.

ایشان با تأکید بر این که نمی شود مالکان را مجبور کرد که قیمت های خاصی را برای فروش و یا اجاره واحد هایشان در نظر بگیرند، عنوان کرد: بهترین کار این است که تولید صنعتی در دستور کار قرار بگیرد و صنعت اجاره داری در کشور مشاهده گردد ضمن این که رونمایی از واحد های مسکونی استیجاری می تواند به همان میزان کمک کننده باشد.

  • منبع خبر : تی نیوز