دبیر کانون سراسری انبوه سازان، با تأکید بر این نکته که هر زمان شاهد گران شدن واحد های مسکونی بودیم نام دشمنی فرضی تحت عنوان سوداگر را به میان کشیدند، عنوان کرد: دولت باید سیاست های درست اتخاذ کند در حالی که هیچ سیاست صحیحی در زمینه مسکن از سوی دولت به کار گرفته نمی شود.

وی با بیان این که فضای مناسبی برای افزایش ساخت و ساز واحد های مسکونی وجود ندارد، عنوان کرد: اصناف زیادی وابسته به حوزه مسکن کار می کنند و فعالیتشان در گرو بازار مسکن است، به عنوان نمونه ۶۰ درصد از درآمد های شهرداری ناشی از مسکن است یا کارخانه های تولیدی و امور مالیاتی و سازمان نظام مهندسی که فعالیت همه آن ها وابسته به مسکن می باشد. در این میان توسعه گران و سوداگرانی در بازار مسکن به ایفای نقش می پردازند که بخش قابل توجهی از هزینه ها را متقبل شده و پس از تکمیل واحد ها را به مردم تحویل می دهند. در شرایطی که قیمت مسکن این چنین گران و سرسام آور شده است چطور می توان انتظار داشت مردم صاحب خانه شوند. هر زمان رشد قیمت این چنین نمود پیدا می کند نام سوداگران به میان می آید و دشمن های فرضی با نام دلال نامشان برجسته می گردد. اما این که سوداگران چه کسانی هستند و از کجا آمده اند را دیگر خدا می داند اصلا مگر می شود مردم را به سخره گرفت و یا با عقلشان بازی کرد؟

ایشان با بیان این که شرایط تولید و ساخت واحد های مسکونی در کشور مساعد نیست و با حالت مطلوب فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: دولت سیاست درستی برای زمین و اراضی ندارد، اگر بخواهیم ساخت و ساز را رونق دهیم باید در نظر داشته باشیم که قوانین مزاحم زیادی وجود دارند که نخست باید آن ها را زیر ذره بین برد. از طرفی بخشی تحت عنوان سیاست های پولی اعتباری و دیگری در حوزه آسیب شناسی دولت می باشد که هر دو این موارد مربوط به زمین و اراضی می شوند.

مدت هاست همه کارشناسان اعلام می کنند سهم زمین از هزینه مسکن دست کم ۵۰ درصد است اما دولت در این مدت برای تأمین زمین و یا کاهش هزینه های مربوطه چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؟ اگر دولت انتظار دارد انبوه سازان خانه های قدیمی را تخریب کرده و از آن ده واحد ساختمانی حاصل کنند که چنین چیزی نامش سیاست و راهکار نیست.

به این فاکتور تراکم فروشی و شهرفروشی می گویند، باید برای رونق بخشیدن به تولید سیاست های مناسبی اتخاذ گردد، حتی در حوزه ای مانند  بازآفرینی که در نگاه نخست گمان می کنیم زحمات زیادی برای این کار کشیده شده است اما بر اساس بیانات وزیر سابق راه و شهرسازی در سال گذشته، دستگاه های دولتی برای ساخت واحد های مسکونی تنها ۴۰ متر زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده اند.

آیا دولتی که می تواند در همه زمینه ها ورود پیدا کند تنها ۴۰ متر زمین داراست که این مقدار زمین در اختیار وزارت راه قرار داده است؟ آیا درست زمانی که دولت ادعا می کند ساخت مسکن مهم ترین اولویتش است تنها می خواهد به ۴۰ متر زمین بسنده کند؟ این سؤالات را باید پاسخ داد تا آینده مشخص گردد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز