رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که در شرایط فعلی شاهد عدم ثبات شرایط اقتصادی هستیم، عنوان کرد: مردم با توجه به این که آینده بازار مسکن مشخص نیست تمایل چندانی به فروش و عرضه واحد های خود ندارند.

براساس آن چه درخصوص وضعیت بازار مسکن در فروردین ماه سال جاری توسط بانک مرکزی گزارش شده است، رشد قیمت در این ماه ۱۰۳٫۹ درصد بوده است بر اساس بررسی ها منتشر شده یکی از عواملی که رشد قیمت مسکن را به همراه داشته است، رشد قیمت مصالح ساختمانی بوده اما برخی عنوان می کنند گرانی مسکن به دلیل بی برنامگی دولت است و دولت برجسته ترین مقصری است که می توان برای شرایط فعلی از آن نام برد.

با توجه به این که مسکن از مهم ترین نیاز های جوانان است چنانچه رشد قیمت مسکن این گونه ادامه داشته باشد، جوانان در تأمین مهم ترین نیاز زندگی خود با مشکلی بزرگ مواجه می شوند، و این عامل بی تردید در بسیاری از جنبه های کشور اثر شایانی خواهد گذاشت.

محمدرضا رضایی کوچی درخصوص تحولات اخیر بازار مسکن، توضیحاتی را به میان آورد و این طور گفت: در شرایط فعلی همان طور که همه می دانیم در بازار ارز دائما تحولاتی رخ می دهد و در بازاری چون مسکن مشکلاتی مشهود است.

به گفته این مقام مسئول بر اساس برآورد های انجام شده ظرف چند ماه اخیر که مشکلات اقتصادی زیادی بر کشور حاکم بوده است، رشد قیمت مسکن در برخی از کلانشهر ها ۱۲۰ درصد برآورد شده است که رقم بسیار بالایی است. که این عامل در افت قدرت خرید متقاضیان تأثیر شگرفی خواهد گذاشت.

وی ضمن این که عملکرد و سیاست های دولت را در راستای بهبود بازار مسکن نادرست قلمداد کرد، اذعان نمود: متأسفانه در دولت تدبیر و امید شاهد رونمایی از اقدامات مناسب و گام های ارزشمندی در حوزه مسکن نبودیم و عملکرد قابل قبولی از سوی این دولت مشاهده نشده است. حتی اگر دولت سقف وام خرید مسکن را هم افزایش دهد باز کمک شایانی به مردم نکرده است چرا که قدرت خرید مردم در حال حاضر به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است.

وی با بیان این که عده زیادی از مالکان از فروش واحد هایشان امتناع می ورزند، عنوان کرد: با توجه به نوساناتی که همواره در بازار های مختلف به چشم می خورد عده زیادی مایلند واحد های خود را نگه دارند بلکه بعد ها بتوانند با قیمت گران تری واحد ها را عرضه نمایند. ایشان با بیان این که لازم است تمهیدات اساسی برای ساخت و تأمین مسکن مورد نیاز مردم اندیشیده شود، گفت: به زعم همه ایراد ها و انتقاداتی که به مسکن مهر وارد گردید باید به این نکته توجه داشت که مسکن مهر بسیاری از مردم را صاحب خانه نمود و توانست به اقشار متوسط به پایین جامعه در خانه دار شدن کمک شایانی نماید. اما در دولت دوازدهم تا مدت ها تکمیل واحد های باقی مانده از نظر دور ماند و مورد غفلت قرار گرفت.

وی با بیان این که به کررات با وزارت راه جلساتی برای تسریع این امور برگزار شده است تصریح کرد: به علاوه تعداد واحد های خالی موجود در کشور زیاد است، و باید اخذ مالیات از این واحد ها در دستور کار قرار بگیرد چرا که تعدادشان دائما در حال افزایش است.

چنانچه این روند در بازار مسکن ادامه دار شود و مالکان از عرضه واحد هایشان خودداری کرده و حجم معاملات بدین سبک رو به نزول باشد، بحرانی جدی دامن این بازار را خواهد گرفت از این برو برآنیم طرح ملی مسکن را در دستور کار قرار دهیم و آن را اجرایی نماییم.

وی با بیان این که عدم تعادل در عرضه و تقاضای واحد های مسکونی به شدت در گرانی مسکن اثرگذار بوده است اذعان نمود: این عامل گرانی را به همراه داشته است که سبب می شود به دنبال راهی برای تعادل بخشیدن به بازار مسکن باشیم.

افزایش وام مسکن به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس از جمله راهکار هایی است که می تواند در جهت بهبود بازار مسکن اثرگذار باشد.