رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران جزئیات بازار مسکن در ۲۰ روز ابتدایی خرداد ماه را زیر ذره بین برد و تصریح نمود: تعداد معاملات انجام شده در این ۲۰ روز در تهران ۴ هزار و ۷۰۲ فقره بوده است که افت ۶۱ درصدی را در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته نشان می دهد. از دی ماه سال گذشته این رقم کمترین مقداری بوده است که گزارش شده است.

وی ادامه داد: به زعم این که قرارداد های خرید و فروش واحد های مسکونی با افت چشمگیری همراه بوده اند اما میزان کاهش قرارداد های اجاره بها در تهران کمتر به چشم خورده است. این بدان معناست که توأمان با افزایش قیمت مسکن در کشور بسیاری از افراد به سوی بازار اجاره روی آورده اند و مایل به سرمایه گذاری در بازار اجاره شده اند.

تعداد قرارداد های اجاره بها که در این ۲۰ روز در تهران به ثبت رسیده ۷ هزار و ۸۰۲ مورد بوده است، که به نسبت همین بازه زمانی در سال گذشته، کاهش ۲۹ درصدی را عیان می سازد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، اظهار نمود: معاملات ثبت شده در کل کشور به نسبت آن چه برای تهران به ثبت رسیده است، امیدوار کننده تر می باشد. به گفته این مقام مسئول در کشور ۳۱ هزار و ۱۰۸ معامله مسکن صورت گرفته که افت ۳۲ درصدی را در مقایسه با ۲۰ روز ابتدایی خرداد ماه سال گذشته نشان می دهد، و حاکی از آن است که شرایط معاملات مسکن در تهران از آن چه در کل کشور به ثبت رسیده بهتر است.

به گفته خسروی تعداد قرارداد های اجاره بهای کل کشور در این بازه زمانی ۳۱ هزار و ۲۷۵ مورد بوده است که افت ۱۷ درصدی را به نسبت همین بازه در سال گذشته هویدا می سازد.

رشد قیمت مسکن از تورم کمتر خواهد بود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران عنوان کرد: توأمان با نوسانات زیاد بازار ارز و تغییراتی که در اقتصاد کلان اتفاق افتاد، بازار مسکن و قیمت واحد های مسکونی نیز دستخوش تغییر گشت، که این رشد قیمت سبب شد حجم معاملات مسکن به شدت افت پیدا کند. ایشان در خصوص آینده بازار مسکن در روز های پیش رو اظهار نمود: با توجه به نرخ کاهشی قیمت ارز در هفته گذشته انتظار می رود ثبات نسبی در بازار مسکن مشاهده گردد. چنانچه اتفاقات غیرقابل پیش بینی در بازار های موازی همچون ارز و سکه و حامل های انرژی صورت نگیرد پیش بینی ما این است که قیمت مسکن از نرخ تورم کمتر گزارش گردد.

  • منبع خبر : تی نیوز