در جلسه علنی مجلس که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیران کشور و وزیر راه و شهرسازی برگزار گردید در خصوص وضعیت بازار مسکن همفکری هایی به عمل آمد و صحبت هایی رد و بدل گردید. این جلسه با هدف زیر ذره بین بردن طرح جامع مسکن برگزار گردید.

پایدار کردن تولید مسکن، مهم تر از مهم

محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در این جلسه از تحولات اخیر بازار مسکن سخن به میان آورد و اذعان نمود: بازار مسکن وابسته به ارز است و تحولات و نوسانات بازار ارز بر بازار مسکن اثرگذار بوده است. وی عنوان نمود: وزارت راه تمام تلاشش را به کار خواهد گرفت تا تولید واحد های مسکونی را پایدار نموده و در این راستا گامی ارزشمند بردارد. وی با بیان این که از همان ابتدای امر به دنبال افزایش تولید مسکن بوده ایم، ادامه داد: در این مسیر لازم است میان مردم، تولید کنندگان و سرمایه گذاران یک همدلی و اعتماد همه جانبه برقرار شود تا بتوانیم میزان واحد های تولید را رشد داده و چرخ عرضه را به گردش در آوریم.

طرح ملی مسکن باید عملیاتی گردد

عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، در خصوص طرح ملی مسکن توضیحاتی ارائه نمود و اظهار داشت: چنانچه این طرح اجرایی شود و نظام بانکی از آن حمایت لازم را به عمل آورد شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود.

ایشان عدم تعادل میان عرضه و تقاضای واحد های مسکونی را به عنوان یکی از عوامل دخیل در افزایش قیمت مسکن نام بردند و تصریح کردند: بهترین راه این است که عرضه واحد های مسکونی رشد پیدا کند تا شاهد تعادل در این بازار باشیم. وی افزود: با این حال در شرایط فعلی مردم مسکن را برای سرمایه گذاری و حفط ارزش دارایی هایشان خریداری می کنند که این عامل هم بر رشد قیمت مسکن دامن می زند.

۵۰ درصد درآمد خانواده ها در اختیار مسکن

عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور، ضمن اشاره به این که خانواده ها ناچارند ۵۰ درصد از هزینه هایشان را برای مسکن کنار بگذارند، اذعان نمود: مردمی که دارای مسکن نیستند در حال حاضر به شدت مشکلات بزرگی را تحمل می کنند.

وی با عنوان این که بازار مسکن بر تولید و اقتصاد تأثیر شگرفی دارد اذعان نمود: اگر بازار مسکن را تحریک کنیم شاهد محرک شدن بسیاری از حوزه های اقتصادی کشور خواهیم بود. رکود مسکن را ایشان ناشی از عدم تعادل در دو حوزه عرضه و تقاضای واحد های مسکونی دانستند علاوه بر است رشد نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، عدم رقابت در بازار مسکن از فاکتور هایی هستند که رکود را در این بازار برجسته تر کرده اند که همه این عوامل بیش از هر چیز بر آنان که فاقد مسکن هستند اثر گذاشته است.

۷۷ درصد از واحد های ساخته شده در دست سوداگران است

حسین افشین به عنوان نماینده مرکز پژوهش های مجلس با بیان این که مشکل مسکن را تنها نمی توان با تولید و ساخت و ساز واحد های مسکونی حل و فصل نمود، گفت: تا زمانی که سرمایه گذاران در این بازار به ایفای نقش می پردازند و هدف از مسکن یک کالای سرمایه ای است، وضعیت به همین صورت باقی خواهد ماند.

وی با بیان این که از سال ۸۵ تا ۹۴ ساخت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور محقق شده است، عنوان کرد: اما از این رقم تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را به متقاضیان واگذار کرده اند و مابقی یعنی ۷۷ درصد واحد ها در دست سوداگران و دلالان قرار دارد.

۷ هزار واحد مسکونی در اثر سیل خسارت دیدند

علیرضا تابش به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با اشاره به این که تعداد واحد های خسارت دیده در اثر سیل به ۷ هزار واحد می رسد، عنوان کرد: تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده برای این امر به ۲۵۰۰ میلیارد تومان می رسد.

وی با بیان این که جمعیت موجود در تعدادی از روستا ها با رشد همراه بوده است، اظهار نمود: تعداد اراضی و زمین برای جوانانی که به تازگی ازدواج کرده اند محدود و اندک می باشد. از این رو لازم است با همکاری دستگاه های مربوطه و استاندارد های لازم این مسئله حل و فصل گردد.

سهم مسکن از تسهیلات بانک ها باید ۶۰ درصد باشد

محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این نکته که در کشور به چیزی حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن مورد نیاز است، اذعان نمود: متوسط رشد قیمت مسکن ثبت شده در یک سال گذشته برای تهران و دیگر شهر ها به ترتیب  ۱۲ میلیون تومان و بیش از ۶ و نیم میلیون تومان بوده است. ایشان با بیان این که دولت نسبت به بافت های فرسوده بی توجه است، عنوان کرد: مسکن را می توان به مثابه لوکوموتیوی برای اقتصاد کشور دانست که قابلیت این را دارد که ۳۰ درصد از اقتصاد کشور را بازگردانی و تقویت نماید اما در حال حاضر سهم مسکن در تسهیلات بانک ها تنها به ۸ درصد می رسد. وی با بیان این که سقف تسهیلات پرداختی به زوجین تهرانی نهایتا ۱۶۰ میلیون تومان است که با این رقم شاید تنها بتوان ۱۰ تا ۱۵ درصد از هزینه یک مسکن را تأمین نمود.این درحالی است که در دیگر کشور ها ۶۰ درصد تسهیلات بانک ها را به مسکن اختصاص می دهند.

با تحریم های اخیر، مشکلی نخواهیم داشت

مازیار حسینی به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که تحریم های اخیر اعمال شده در زمینه مسکن مشکلی به همراه نخواهند داشت، اذعان نمود: بی تردید اگر کار های انقلابی و اقدامات مهم را در دستور کار قرار دهیم شاهد مشکلی در این حوزه نخواهیم بود.

مالیات برای خانه های خالی ضروری است

علی لاریجانی، ضمن تأکید بر این که مجلس و دولت به اتفاق هم مشکلات موجود را از سر راه بازار مسکن خواهند برداشت، عنوان کرد: لازم است مالیات سنگین برای خانه های خالی در نظر گرفته شود.

ایشان درخصوص تذکری که حاجی دلیگانی عنوان کردند، گفت: مسکن از مهم ترین مسائلی است که مقام معظم رهبری نیز بار ها بدان تأکید ورزیده اند، از این رو برآنیم با هماهنگی های لازم میان مجلس و دولت مشکلات موجود را از میان برداریم.

نمایندگان با بیان این که لازم است زمین رایگان تأمین گردد از رشد تسهیلات ساخت و خرید مسکن سخن به میان آوردند.

  • منبع خبر : شهرخبر