در جلسه علنی که در تاریخ ۲۰ خرداد ماه برگزار گردید، وضعیت مسکن زیر ذره بین رفت و وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و وزرای کشور از حاضران این جلسه بودند که در خصوص بازار مسکن و راهکار هایی که می تواند به بهبود این بازار کمک نماید، توضیحاتی را ارائه کردند. رئیس مجلس در این جلسه با بیان این که دولت و مجلس باید توأمان در رفع مشکلات مسکن تلاش کنند اعلام نمود: لازم است برای کنترل بازار مسکن بر خانه های خالی مالیات اعمال گردد.

وی مسکن زائد را به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات موجود در تهران نام برد و اذعان نمود: بر اساس آمار هایی که رسما از سوی مرکز پژوهش ها اعلام شده است، تعداد واحد های خالی در تهران به ۵۰۰ هزار واحد می رسد و این رقم در کل کشور ۲ میلیون واحد برآورد شده است که چنین فاکتوری می تواند بر رشد قیمت ها اثرگذار باشد. این مقام مسئول با اشاره به این که، چنین خانه هایی عموما لوکس هستند و بی توجه به الگوی مصرفی ساخته شده اند، اذعان نمود: همین فاکتور باعث شده است شاهد خالی ماندن حجم زیادی از این واحد ها باشیم. ایشان افزودند: بهترین راهکار این است که برای چنین واحد هایی مالیات های سنگین در نظر گرفته شود تا در صورت اجاره دادن این واحد ها توسط مالکان، معافیت های مالیاتی ۵ ساله برای آن ها در نظر گرفته شود از این رو مالکان ترغیب می شوند که واحد هایشان را عرضه نموده و در اختیار مستأجران قرار دهند. وی با بیان این که در بسیاری از کشور ها این دولت است که زمین و اراضی رایگان برای ساخت خانه واگذار می کند، عنوان نمود: و در مقابل انبوه سازان در زمین های واگذار شده به ساخت مسکن مبادرت می ورزند، بنابراین در چنین طرحی می توانیم این الگو را در پیش بگیریم اما باید تمام تمرکزمان بر این باشد که در چنین طرحی، زمین را از حالت بورس بازی خارج نماییم. یعنی زمانی که خانه هایی را می سازیم و ساختشان را به نقطه پایان می بریم، اسناد مربوط به آن ها را سریعا منتقل سازیم. وی با بیان این که بهترین کار این است که وزارت راه پیش از آن که به ساخت شهرک های اقماری مبادرت ورزد، برخی امکانات شهری همچون مسجد و مدرسه را تکمیل نموده و به بهره برداری برساند، گفت: در برخی از خانه های مسکن مهر شاهد در نظر نگرفتن امکانات شهری هستیم که این امور بایستی در کانون توجه قرار بگیرند.

مروری بر جزئیات طرح ارائه شده از سوی ریاست جمهوری

عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور از دیگر افرادی بود که ضمن حضور در جلسه دیروز مجلس، در خصوص وضعیت بازار مسکن صحبت کرد. وی با بیان این که ۵۰ درصد از هزینه های خانوار ها به مسکن اختصاص داده می شود، افزود: مردمی که فاقد مسکن هستند در حال حاضر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. ایشان با بیان این که عرضه و تقاضای واحد های مسکونی در شرایط فعلی در تعادل قرار ندارد، گفت: این عامل رکود در بازار مسکن را به همراه داشته است. به گفته وی، رشد نرخ ارز و فاکتور هایی مانند نبود رقابت در تولید مسکن و رشد قیمت مصالح ساختمانی همه در رکود این بازار نقش داشته اند. ایشان ادامه دادند: ریاست جمهوری برای خانه دار شدن مردم طرحی را عنوان کرده اند که این طرح بافت های فرسوده را در کانون توجه قرار داده است و برای این امر زمین های رایگان و تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته است، ضمن این که رئیس مجلس از وزارت کشور خواست هماهنگی های لازم را میان همه دستگاه های مربوطه برای نیل به این هدف محقق سازد. بر اساس ماده ۵۵ قانون، شهرداری علاوه بر این که قادر است لیستی از زمین هایی که می توان در آن ها به ساخت مسکن مبادرت ورزید را ارائه نماید می تواند در ارائه تسهیلات ارزان قیمت نیز سهیم باشد. ارائه تسهیلات به متقاضیان خواهان مسکن از دیگر اقداماتی است که به دست شهرداری هم انجام می شود. لازم است شهرداری ها اطلاع رسانی نمایند که بایستی در راستای اعطای مجوز های قانونی، تسهیلاتی برای بافت های فرسوده در اختیار متقاضیان قرار گیرد. تسهیلات تشویقی نیز در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که بر این اساس، ۵۰ درصد بخشودگی در زمینه عوارض و تراکم تشویقی لحاظ خواهد گردید. از دیگر بنا هایی که در این طرح سهم دارند بنا هایی با عمر بالای سی سال می باشد. به گفته این مقام مسئول برای تشویق و ترغیب مالکان هم راهکار هایی در نظر گرفته شده است، که در صورت ارائه اختیارات لازم، گام های ارزشمندی برداشته خواهد شد. به گفته وی حجم زمین های دولتی در نظر گرفته شده، یک میلیون هکتار است که وزارت راه و شهرسازی آن ها را در اختیار انبوه سازان قرار خواهد داد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد