رشد نرخ اجاره بها در تهران به نوعی بوده است که بسیاری از قرارداد ها در قسمت های گران تهران تمدید نشده اند.

بررسی های موجود در خصوص منطقه ۲ تهران، حاکی از آن است که  تعداد زیادی از مستأجران پس از اتمام موعد اجاره شان، از خانه ها بلند شده اند و تمایلی به تمدید قرارداد های اجاره نداشته اند و مجبور شده اند به قسمت های دیگری از شهر کوچ نمایند.

به گفته یکی از مستأجرانی که در خیابان دروس، واحدی ۱۰۰ متری اجاره کرده بوده است، مبلغی که در سال گذشته برای رهن و اجاره می پرداخته به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان و ماهانه ۳ میلیون تومان بوده است این درحالی است که رقم پیشنهادی موجر در سال جاری، مبلغ ۷ میلیون تومان به عنوان اجاره بها بوده است که بر اساس گفته های مستأجر، پرداخت این رقم از توانش خارج است و ترجیح می دهد واحدی ارزان تر را برای اجاره انتخاب کند.

بر اساس آن چه در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران به ثبت رسیده، قرارداد های ثبت شده برای اجاره واحد هایی با ۷ سال ساخت در دروس در خرداد ماه سال جاری با ۱۰۰ میلیون پول پیش و ماهانه پرداخت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بها، تنظیم شده است. واحدی با ۸۵ متر مساحت در اختیاریه نیز به مستأجر داده شده است به ازای دریافت ۳۰ میلیون تومان رهن و ۴ میلیون تومان هزینه ماهانه. زرگنده که در زمره محله های قدیمی منطقه قرار دارد واحدی نوساز با متراژ ۱۰۰ متر مربع در اختیار مستأجر قرار گرفته است با ۱۰۰ میلیون تومان پول رهن و ماهانه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره.

در داوودیه تهران برای اجاره واحدی که ۲۳ سال از عمرش می گذرد مستأجر بایستی ۵۰ میلیون تومان هزینه رهن بپردازد و ۳ میلیون تومان را به عنوان هزینه ماهانه در اختیار موجر قرار دهد.

به گفته یکی از فعالان بازار مسکن، این منطقه از گران ترین های تهران است با این حال حتی آنان که تا پیش از این به سادگی در چنین محله ای زندگی می کردند با افزایش نرخ اجاره بها، محل را ترک کردند.

تفاهم میان مالک و مستأجر بسیار مهم است اما تعداد افرادی که امسال هم در مناطق گران در جستجوی ملک برای اجاره هستند واقعا اندک است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد