مجید کیانپور به عنوان یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: بر اساس آمار های ارائه شده، رشد نرخ اجاره بها در کشور ۴۰ درصد گزارش شده است از این رو دولت برای این که بتواند قدرت خرید خانواده ها را افزایش دهد می تواند از تسهیلاتی با سود کم درصد استفاده نماید.

ایشان با اشاره به این که وضعیت اجاره بها در کشور نامساعد است، عنوان کردند: در شرایط فعلی بسیاری از خانواده ها نمی توانند مبالغ تعیین شده توسط موجران را بپردازند و رشد قیمت شرایط دشواری را برای مستأجران به همراه داشته است.

بسته حمایتی اجاره داری باید توسط وزارت راه تأمین گردد

نماینده مردم درود و ازنا عنوان کرد: ارائه بسته حمایتی اجاره داری، توسط وزارت راه می تواند کمک کننده بوده و شرایط را برای مستأجران بهبود ببخشد. قسمتی از این بسته ها را می توان به امور مالیاتی اختصاص داد تا نتیجه به بهبود بازار کمک نماید.

سیاست هایی همچون دریافت مالیات از آن هایی که بیش از آن چه تعیین شده از مستأجران گرفته اند نیز راه گشا و کمک کننده خواهد بود.

سرمایه مالی مستأجران باید زیاد شود

وی با بیان این که لازم است  سرمایه مالی مستأجران افزایش پیدا کند عنوان نمود: بر اساس آمار های ارائه شده در شرایط فعلی نرخ اجاره بها رشد ۴۰ درصدی را شاهد بوده اما درآمد و سرمایه مستأجران رشدی را تجربه نکرده است، بنابراین انتظار می رود دولت و وزارت راه و شهرسازی با لحاظ کردن تسهیلات کم سود زمینه افزایش قدرت خرید متقاضیان را فراهم سازند.

مالکان سلیقه ای نرخ اجاره بها تعیین می کنند

وی با بیان این که نظارت و مدیریتی در بازار مسکن مشاهده نمی شود، اظهار نمود: از این رو مالکان بر اساس سلیقه خود به تعیین نرخ اجاره بها می پردازند که این فاکتور سبب می شود مستأجران با شرایط دشواری در حال دست و پنجه نرم کردن باشند.

مسکن استیجاری باید در دستور کار قرار بگیرد

وی با بیان این که رشد سرمایه مالی مستأجران همیشه اثرگذار نخواهد بود و تنها در بازه ای کوتاه نتیجه خواهد داد، عنوان کرد: در طولانی مدت باید سیاست های کلان همچون ساخت واحد های استیجاری لازم است در دستور کار قرار بگیرد تا مستأجران با کمترین هزینه قادر به تأمین و تهیه واحد های مسکونی باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: مسکن مسئله ای است فرابخشی و لازم است که تمام دستگاه ها و نهاد ها در راستای بهبود شرایط آن تلاش کنند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد