وضعیت بازار مسکن

شاید در چند سال گذشته همه ما از تغییراتی در وضعیت بازار مسکن کم و بیش خبرهایی به گوشمان رسیده باشد و بدانیم که دیگر وضعیت بازار مسکن مانند سابق نیست و خرید مسکن کار راحتی نخواهد بود.

شاید خرید مسکن کاری شدنی باشد اما با این وضعیت بازار مسکن، بسیاری از زوجین و خانواده‌ها ناچار به پیگیری وام‌ها و اوراق مختلف و فروش ملک باشند تا شاید بتوانند یک مسکن خریداری کنند.

ما در ملکانا و در این مطلب می‌خواهیم درباره هر یک از عوامل تاثیرگذار در وضعیت بازار مسکن صحبت کنیم. با ما در ملکانا همراه باشید، قطعاً بی‌نصیب نخواهید ماند.

آیا وضعیت بازار مسکن برای خرید مسکن مساعد می‌باشد؟ 2

تغییرات اخیر وضعیت بازار مسکن

طی چند سال گذشته وضعیت بازار مسکن دچار تحولاتی شده که شاید در سال‌های قبل از آن چنین تحولی را به خود ندیده بود.

با تغییرات بازار ارز و سکه و طلا، وضعیت بازار مسکن نیز به طور ناگهانی دچار افزایش و نوساناتی شد. هرچند تغییرات ایجاد شده در وضعیت بازار مسکن ناشی از عوامل دیگری نیز می‌باشد که در اینجا اشاره‌ای به آن‌ها خواهیم داشت.

در ۱۰ سال گذشته، به دلیل کمبود سرمایه‌گذار در زمینه ساخت و ساز مسکن و سرمایه‌گذاری دولت بر مسکن مهر، بسیاری از مردم رو به خرید مسکن مهر آوردند و این باعث ایجاد رکود در وضعیت بازار مسکن شد.

می‌توان گفت وضعیت بازار مسکن از اواسط سال ۹۷ افزایش پیدا کرد و این افزایش کاملاً به طور ناگهانی همزمان با افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد.

به طوریکه با افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن تا سه برابر نیز افزایش پیدا کرد و این به نوبه خود افزایشی بس شگفت‌انگیز به حساب می‌آید.

این افزایش نسبت به سال‌های گذشته کاملاً بی‌سابقه بوده و بسیاری از فعالان این زمینه را دچار شو کرد.

میزان تسهیلات بانکی با توجه به وضعیت بازار مسکن

افزایش و تغییرات در بازار مسکن به طوری پیش رفت که مردم در چنین شرایطی قدرت خرید مسکن را نداشتند و بانک‌ها از اعطای مساعدت‌ها و تسهیلات برای چنین معاملاتی امتناع می‌کردند، زیرا مبلغ چنین معاملاتی بالا بود و چنین تسهیلاتی برای هر مشتری از توان بانک‌ها خارج بود.

تسهیلاتی برای خرید مسکن با مبلغ حداقل ۱۵۰ میلیون به مشتریان اعطا می‌شود اما با تغییرات موجود در وضعیت بازار مسکن، دیگر این مبلغ نیز مشکل را رفع نمی‌کند. از طرفی با بالا بردن مبلغ این تسهیلات امکان افزایش تورم نیز وجود دارد.

آیا وضعیت بازار مسکن برای خرید مسکن مساعد می‌باشد؟ 2

راه‌های ایجاد تغییراتی در وضعیت بازار مسکن

با چنین وضعیت پیشرونده، باید به دنبال راه و چاره‌ای برای خرید مسکن در این وضعیت بازار مسکن بود که مردم قدرت خرید مسکن را پیدا کنند.

رفع چنین مشکلی با وضعیت بازار مسکن در سال جاری، از عهده مردم خارج است، هر چند عکس‌العمل آن‌ها به خرید مسکن می‌تواند در این افزایش و کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

با این وضعیت بازار مسکن اگر مردم اقدام به خرید مسکن کنند، می‌توان گفت به نوعی متضرر می‌شوند و قدم در خلا می‌گذارند.

شاید پول هنگفتی برای معامله و خرید مسکن پرداخت کنند اما ملک ناچیز، قدیمی و بدون امکانات مورد نیاز برای زندگی باشد.

در صورتیکه در شرایطی بهتر که برای وضعیت بازار مسکن در نظر گرفته می‌شود، می‌توانند ملکی بهتر و مجهزتر خریداری کنند.

شما در ملکانا از آخرین وضعیت بازار مسکن مطلع می‌شوید و با آگاهی بیشتر از وضعیت بازار مسکن اقدام به خرید ملک خواهید کرد.

شاید نتوان وضعیت بازار مسکن را به روال سابق برگرداند و یا آن را متوقف کرد، اما می‌توان آن را کنترل کرد و این کار باید توسط کارشناسان و فعالان در این زمینه انجام شود.

بسیاری از کارشناسان و فعالان در این زمینه با انجام پیش‌بینی‌هایی در این زمینه، توانسته‌اند تا حدودی روند افزایش سریع در قیمت مسکن را کنترل کنند.

آ‌ن‌ها به دنبال راهی برای افزایش قدرت خرید مردم هستند، هر چند نمی‌توان آن را متوقف کرد اما می‌توان با کنترل نرخ ارز و افزایش میزان ساخت و ساز و بسیاری از دیگر اقدامات، روند افزایش قیمت مسکن را کند و آهسته نمود.

شاید بسیاری از شما بگویید با افزایش قیمت مسکن باز هم قدرت خریدی برای مردم باقی نمی‌ماند، به خصوص که روند افزایش قیمت تنها در زمینه مسکن صورت نگرفته و مردم برای تهیه مایحتاج خود، باید دیگر اقلام مورد نیاز خود برای زندگی را خریداری کنند.

با این حساب و کتاب‌ها دیگر سرمایه‌ای برای خرید مسکن باقی نخواهد ماند. ما در ملکانا جواب این گفته‌ها را نیز خواهیم داد و شما را نسبت به خرید مسکن ناامید نخواهیم کرد. تنها با ما همراه باشید تا بتوانید برای خود مسن خریداری کنید.

با توجه به این گفته‌ها، می‌توان گفت با کنترل‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده، مردم می‌توانند فرصتی برای خرید مسکن بخرند و به دنبال جمع‌آوری سرمایه خود برای خرید مسکن باشند. قطعاً با این توصیفات نمی‌توان از خرید مسکن ناامید شد.