سید احسن علوی به عنوان نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که افزایش تسهیلات مسکن به گرانی مسکن دامن می زند و اقدامی تورم زاست، عنوان نمود: همان اندازه که وام مسکن را بالا می برند، قیمت واحد های مسکونی هم رشد را تجربه خواهد کرد، از این رو با رشد تسهیلات مسکن نمی توان به خانه دار شدن مردم کمک کرد و آن ها را در مسیر صاحب خانه شدن همراهی نمود.

ایشان با بیان این که وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در نظر دارند، سقف تسهیلات مسکن را ارتقا ببخشند، عنوان نمودند: بر اساس تصمیماتی که تاکنون اتخاذ گردیده است سقف وام مسکن در کلانشهر هایی چون تهران مابین ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان می باشد که در دیگر شهر ها این رقم نزول می یابد، با این حال باز هم حتی در کلانشهر ها نیز این رقم جوابگوی نیاز ها نیست و مردم با در اختیار داشتن این میزان وام نمی توانند به صاحب خانه شدن فکر کنند.

با تسهیلات کنونی نمی توان به خانه دار شدن فکر کرد

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس اظهار نمود: رشد ۱۲۰ درصدی در حوزه مسکن مشاهده می شود، و این قیمت های عنوان شده دائما رو به رشد و در حال افزایش هستند، بنابراین چگونه می توان انتظار داشت خانواده ها با دریافت این ارقام بتوانند صاحب خانه و ملک شوند؟

سازندگان باید راغب به ساخت واحد های مسکونی در حجم های انبوه شوند

انتظار می رود دولت و وزارت راه و شهرسازی در شرایط فعلی سازندگان و انبوه سازان را  راغب سازد تا واحد های مسکونی را در حجم های انبوه و به میزان زیاد تولید نمایند به عبارتی در شرایط کنونی به زعم این که تقاضا برای مسکن بالاست اما عرضه واحد های مسکونی به شدت پایین است از این رو اگر عرضه واحد های مسکونی به نقطه قابل قبولی برسد آنگاه شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود و بازار مسکن را در شرایط بهتری مشاهده خواهیم کرد.

دولت لازم است مشوق هایی را در نظر بگیرد

این نماینده مردم در مجلس، عنوان کرد: مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده اند که تسهیلات ساخت مسکن با رشد ۶۰ درصدی همراه خواهد شد این عامل سبب می شود سازندگان سرمایه بیشتری برای سرمایه گذاری در دست داشته باشند از این رو انتظار می رود باز هم دولت برای افزایش مشوق ها و افزایش تمایل سازندگان به ساخت واحد های مسکونی سیاست ها و راهکار هایی را در نظر بگیرد.

رشد تسهیلات خرید مسکن تورم زا خواهد بود

به گفته این مقام مسئول، چنانچه تسهیلات خرید مسکن با رشد همراه شود آنگاه شاهد گران شدن واحد های مسکونی خواهیم بود. به عبارتی همان میزان که وام مسکن زیاد می شود تمایل برای گران کردن خانه هم زیاد می شود، از این رو به کمک این کار نمی شود مردم را صاحب خانه کرد.

توأمان با رشد عرضه واحد های مسکونی و افت تقاضای مسکن، می شود تسهیلات خرید را افزایش داد همان گونه که در بیشتر کشور ها نیز شاهد این اتفاق هستیم که قریب به دو سوم هزینه های مسکن را از طریق تسهیلات تأمین می نمایند.

  • منبع خبر : تی نیوز