پیش‌بینی قیمت مسکن

در اواسط سال ۹۷ با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم. این افزایش قیمت مسکن به گونه‌ای ناگهانی و سریع اتفاق افتاد که بسیاری را شوکه کرد و این باعث شد بسیاری از مردم دیگر قدرت و توان خرید مسکن را نداشته باشند.

با این وجود برای رفع این مشکل، بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی دست به کار شدند تا چاره‌ای برای این مشکل بیابند.

به عنوان راه حل اولیه پیش‌بینی قیمت مسکن را عنوان کردند که با توجه به پیش‌بینی قیمت مسکن می‌توان به بسیاری از مسائل در زمینه مسکن پی برد.

علاوه بر پیش‌بینی قیمت مسکن، فعالان و کارشناسان به دنبال راهی برای کنترل قیمت مسکن هستند تا براساس آن بتوانند به یک پیش‌بینی قیمت مسکن برسند.

برای کنترل بازار مسکن و پیش‌بینی قیمت مسکن، باید عوامل افزایش قیمت مسکن را یافت. در افزایش قیمت مسکن عواملی از قبیل کاهش تولید مسکن، افزایش نرخ ارز و تغییراتی در بازارهای موازی، تاثیرگذار بودند.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 3

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸

طبق نظرسنجی که توسط برخی از سایت‌ها انجام شده، برخی از افراد فعال در زمینه مسکن پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ را کمی کمتر از تورم اقتصادی در دیگر بازارها می‌دانند و برخی دیگر از این افراد نیز پیش‌بینی قیمت مسکن را بیشتر از تورم اقتصادی در دیگر بازارها می‌دانند.

علاوه بر این نظراتی دیگر در این زمینه پیش‌بینی قیمت مسکن را هماهنگ با تورم اقتصادی در دیگر بازارها بیان می‌کنند.

قیمت مسکن در سال گذشته پس از افزایش نرخ ارز به شکلی فاجعه بار افزایش یافت.

شاید افزایش نرخ ارز آنچنان نبود اما قیمت مسکن چندین برابر بیشتر نسبت به دیگر بازارهای ارز و سکه و طلا افزایش پیدا کرد تا آنجا که می‌توان نرخ این افزایش را به بیش از ۳۲ درصد اعلام کرد.

پیش‌بینی قیمت مسکن و خرید مسکن

با توجه به این افزایش قیمت مسکن و کنترل‌های انجام شده بر بازار مسکن می‌توان به یک پیش‌بینی قیمت مسکن رسید که با توجه به آن برای خرید مسکن تصمیم‌گیری کرد.

یکی از فواید پیش‌بینی قیمت مسکن این است که بسیاری از افراد با توجه به آن می‌توانند فرصت بخرند و سرمایه خود را برای خرید مسکن جفت و جور کنند تا در بهترین شرایط یک مسکن با قیمت مناسب و یا حداقل با مبلغی قابل قبول خریداری کنند.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 4

پیش‌بینی قیمت مسکن و اجاره مسکن

مسلماً با افزایش قیمت مسکن، هزینه اجاره بها و رهن نیز افزایش پیدا می‌کند ولی این افزایش در بازار مسکن بیشتر مشهود بوده و تاثیر کمتری بر بازار رهن و اجاره بها گذاشته است.

علت این امر نیز این است که اگر قیمت اجاره بها و رهن مسکن نیز افزایش پیدا می‌کرد، دیگر بسیاری از مردم نمی‌توانستند خانه و کاشانه داشته باشند، زیرا نه تنها قدرت خرید مسکن ندارند، بلکه قدرت اجاره و رهن را نیز نخواهند داشت.

فرض کنید قیمت مسکن و قیمت اجاره بها به صورت هماهنگ افزایش پیدا کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آنگاه بسیاری از افراد قدرت رهن و اجاره مسکن را از دست می‌دهند و بی‌خانه و کاشانه می‌شوند. علاوه بر این خانه‌های خالی از مستاجر و بی‌استفاده نیز افزایش پیدا می‌کرد.

با این حساب تورم نه تنها در خرید و فروش مسکن بلکه به سوی رهن و اجاره نیز پیش خواهد رفت. با تمام این گفته ها و پیش‌بینی قیمت مسکن، می‌توان گفت افزایش اندک اجاره بها کمک کرد تا بسیاری از مردم حداقل بتوانند خانه‌ای به صورت رهن و اجاره ای داشته باشند.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 1

پیش‌بینی قیمت مسکن و بازار ارز

با بررسی‌های انجام شده در زمینه بازار مسکن و بازار ارز، می‌توان گفت پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ از کاهش قیمت مسکن خبر نمی‌دهد، بلکه برعکس افزایش قیمت مسکن و ارز را در پیش خواهی داشت.

منتها با اعمال برخی تغییرات و کنترل نرخ ارز می‌توان گفت حداقل رشد قیمت مسکن به صورت جهشی نخواهیم داشت و این می‌توان در خرید و فروش مسکن بسیار تاثیرگذار باشد.

با توجه به کاهش نرخ ارز در چند روز گذشته انتظار آن میرود که قیمت مسکن اندک کاهشی داشته باشد و یا حداقل افزایشی نداشته باشد.

پیش‌بینی قیمت مسکن و افزایش تولید مسکن

با توجه به کاهش میزان تولید مسکن در چند سال گذشته توسط دولت و تمرکز بر ساخت مسکن مهر، روند تولید مسکن کاهش پیدا کرد که این به نوعی در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار بود.

در چند سال اخیر با افزایش تورم و قیمت مصالح ساختمانی، بسیاری از سرمایه‌گذاران در زمینه ساخت و ساز، دست از ادامه فعالیت کشیدند و سرمایه خود را در دیگر بازارهای متغیر از جمله بازار سکه و طلا و ارز قرار دادند.

طبق پیش‌بینی قیمت مسکن با افزایش تولید مسکن و سرمایه‌گذار در این زمینه می‌توان قیمت مسکن را به یک متعادل رساند تا مردم بتوانند مسکن خریداری کنند و صاحب ملک شوند.