مهدی روانشادنیا به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن، با بیان این که رشد قیمت در بازار مسکن در ایستگاه های پایانی قرار دارد، عنوان نمود: چنانچه شرایط به همین صورت ادامه داشته باشد در تابستان امسال شاهد جهش قیمت مسکن نخواهیم بود به طوری که آخرین ایستگاه رشد قیمت، تابستان امسال خواهد بود.

وی با بیان این که خریداران واحد های مسکونی به میزان قابل توجهی قدرت خرید خود را از دست داده اند، عنوان کرد: از این رو به نظر می رسد بیش از این شاهد رشد قیمت واحد های مسکونی در کشور نخواهیم بود. وی با بیان این که در خرداد ماه امسال، حجم معاملات مسکن به میزان قابل توجهی افت را تجربه کرد، اظهار نمود: این عامل نشان می دهد قدرت خرید متقاضیان به میزان زیادی افت پیدا کرده است و این عامل به متعادل شدن بازار مسکن ما را امیدوار می سازد. وی ادامه داد: تعداد معاملاتی هم که در حال حاضر به چشم می خورد از سوی کسانی است که دیرتر از سایرین وارد بازار مسکن شده اند و تنها به دنبال این هستند که ارزش پول و دارایی های خود را حفظ نمایند و مانع از اتلاف دارایی هایشان گردند. وی با اشاره به این نکته که به عقیده بنده دور از انتظار است شاهد اتفاق خاصی در حوزه مسکن باشیم، عنوان نمود: مگر این که قیمت ارز باز هم دچار نوسان های جدی شود که بی تردید اگر این اتفاق بیفتد، قیمت مسکن هم تغییراتی را تجربه خواهد کرد.

وی با اشاره به این که مشاهده سیکل های رکود و رونق در بازار مسکن حاکی از آن است که در تابستان امسال شاهد متوقف شدن رشد قیمت مسکن خواهیم بود، عنوان کرد: آن گاه انتظار می رود برای بازه ای ۴ تا ۵ ساله ثبات قیمت در حوزه مسکن مشاهده گردد. به عباتی نرخ قیمت مسکن از آن چه برای تورم عمومی گزارش شده است کمتر خواهد بود.

وی با بیان این که متغیر های سیاسی در بازار مسکن اثرگذارند ضمن این که نوسانات ارز هم در این میان اثرگذار خواهد بود، تصریح نمود: بی تردید تحولات نرخ ارز بر تمام بازار ها اثرگذار خواهد بود که از جمله آن ها می شود بازار مسکن را نام برد. به عبارتی همه پیش بینی های به عمل آمده صحیح خواهد بود مشروط بر این که ارزش پول ملی در جایگاه ثابتی باقی بماند.

ایشان درباره نرخ رشد قیمت مسکن در قسمت های مختلف تهران سخن به میان آوردند و اذعان نمودند: در چند ماه اخیر شاهد تلاطم در بازار مسکن بوده ایم که متعادل شدن آن بی تردید به زمان نیاز دارد. به گفته این مقام مسئول، در رشد قیمتی که تمام مناطق را درگیر کرد، برخی از مناطق بیشتر با این رشد همراه شدند و جهش قیمت ها را ملموس تر تجربه نمودند از این رو بی تردید آن دسته از مناطقی که از رشد قیمت عقب مانده بودند هم خود را به این عرصه رساندند که سبب شد در همه قسمت ها رشد قیمت را شاهد باشیم.

از نخستین روز های ۹۸ تا اواخر شهریور ماه امسال، پس از تلاطم سال ۹۷، شاهد آرامش و ثبات قیمت ها خواهیم بود.

  • منبع خبر : شهرخبر