شادمهر کاظم زاده، با اشاره به این که بخش قابل توجهی از معاملاتی که در حوزه مسکن انجام می شود، شفاف نیست، عنوان کرد: در واقع مشخص نیست که تعداد دقیق واحد های خرید و فروش شده به چه صورت است و چه میزان مالیاتی پرداخت می گردد، از این رو چنانچه شفافیت در زمینه دارایی های مردم در دستور کار قرار بگیرد آن گاه شاهد جلوگیری از فرار مالیاتی خواهیم بود.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس، با بیان این که از خانه ها خالی باید مالیات اخذ گردد و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه کاملا ضروری و الزامی است، عنوان کرد: بی تردید این طرح باید اجرایی شود و از خانه های خالی لازم است مالیات دریافت شود امام مهم تر از آن شفاف کردن معامله هایی است که در حوزه های اقتصادی از جمله مسکن انجام می شود در واقع تمام این معاملات اقتصادی لازم است ثبت سیستمی شوند تا بتوان مالیات آن ها را دریافت کرد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس این طور صحبت هایش را ادامه داد: تعدادی از انبوه سازان واحد های مسکونی به جای این که هدفشان از ساخت مسکن، خانه دار کردن هزاران نفر باشد، سرمایه گذاری و اهداف دلالانه خود را دنبال می کنند،  و تنها راهی که می تواند دست این افراد را از بازار مسکن کوتاه کند، متوسل شدن به طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: این طرح در قسمتی از مراحل اجرایی خود با مشکل دست به گریبان است که از جمله آن می توان شناسایی و تشخیص درست واحد های خالی را نام برد. از این رو انتظار  می رود یک سامانه املاک و اسکان به زودی راه اندازی شده و آغاز به کار نماید.

کاظم زاده در بخشی از صحبت هایش اظهار کرد: سامانه اطلاعات قوی پیشنیاز پیاده سازی طرح اخذ مالیات از واحد های خالی می باشد. در واقع این اجازه وجود دارد که اطلاعات مربوط به همه سرمایه ها اعم از خودرو و مسکن در این سامانه ثبت گردیده و در زمان تبدیل این سرمایه ها این امور مالیاتی است که تشخیص می دهد چنین تبدیلی لازم است مشمول پرداخت مالیات گردد یا خیر.

وی با بیان این که شفافیت معاملاتی همان چیزی است که از نگاه دور مانده است و بایستی در کانون توجه قرار بگیرد، اذعان نمود: این درحالی است که در دیگر کشور ها چنین مسئله ای بسیار حائزاهمیت است تا جایی که همه دارایی ها و اموال از یک شفافیت قابل قبولی بهره مندند تا بر اساس آن بتوان کار ها را پیش برد و شرایط را بهبود بخشید. وی بار دیگر با تأکید بر این که بخش قابل توجهی از معاملات انجام شده در حوزه مسکن در کشور مبرهن و شفاف نیست، اظهار نمود: معلوم نیست حجم واحد های خرید و فروش به چه صورت است و چه مالیاتی شامل آن ها می شود که اگر این نکات در دست بررسی قرار بگیرند شاهد شرایط مناسب تری خواهیم بود.

  • منبع خبر : شهرخبر