بر اساس گزارش های ارائه شده از بازار مسکن، انتظار می رود رشد ماهانه قیمت مسکن طی ماه های پیش رو کاهش پیدا کرده و به صفر نزدیک شود.

بیشترین رشد ماهانه قیمت مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری به ثبت رسید، تا جایی که از سال ۹۲ تاکنون این رقم بیشترین رقم گزارش شده به عنوان رشد ماهانه مسکن بوده است. بر اساس آن چه رسما از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده است که این رقم رشد ۱۱۲ درصدی را در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته هویدا می سازد و در مقایسه با فروردین ماه رشد ۱۲٫۵ درصدی را نشان می دهد. بر اساس آن چه رسما از سوی اتحادیه مشاوران املاک در خصوص بازار مسکن در ۲۰ روز ابتدایی خرداد ماه ارائه شده است، معاملات مسکن در این بازه زمانی افت ۶۱ درصدی را شاهد بوده است. به گفته کارشناسان بازارمسکن، رشد قیمت ها سبب شده انتظارات تورمی در این بازار کاهش یابد و زمینه لازم برای افت قیمت ها و کاهش رشد قیمت ماهانه مسکن در تابستان فراهم گردد.

مشاوران و واسطه های ملکی عنوان می کنند گرانی واحد های مسکونی نخست تنها در قسمت های شمالی تهران مشاهده می شد، این درحالی است که در شرایط کنونی در همه مناطق ۲۲ گانه تهران، شاهد گرانی و رشد قیمت واحد های مسکونی هستیم. کارشناسان حوزه مسکن دارای دو دیدگاه متفاوت درباره بازار مسکن در سال جاری هستند اما هر دو این گروه ها بر سر افت شیب رشد قیمت ماهانه مسکن، اتفاق نظر دارند. بیت الله ستاریان به عنوان یکی از کارشناسان بازار مسکن، ادعا می کند سیلابی که در روز های ابتدایی سال برخی از استان ها را درگیر نمود با دو تغییر اساسی در بازار مسکن همراه بوده است. نخست این که احیا و بازسازی واحد هایی که دچار خسارت شده اند خود نوعی رونق در ساخت و ساز به حساب می آید و دوم این که بخش کشاورزی به واسطه باران های موجود، رشد پیدا کرده که افزایش درآمد را برای برخی از اقشار جامعه به همراه خواهد داشت. از این رو، رونق در بازار مسکن مشاهده خواهد شد و رکودی که انتظار داشتیم در تابستان سال جاری نمود پیدا کند احتمالا در سال ۹۹ مشاهده خواهد شد. با این حال حتی ستاریان هم عنوان می کند شیب رشد قیمت مسکن در ماه های پیش رو کاهش پیدا خواهد کرد.

در حالی در اردیبهشت ماه شاهد رشد ماهانه ۱۲٫۵ درصدی قیمت مسکن بودیم که تورم ماهانه ملک از ۲ درصد به ۰٫۶ درصد تقلیل یافته بود این عامل سبب شده است در برابر رشد قیمت واحد های مسکونی در پایتخت یک علامت سؤال قرار بگیرد. کارشناسان حوزه مسکن بر این باورند حداقل ۶ فاکتور در این میان سبب افت رشد ناگهانی قیمت مسکن در تهران شده است، از جمله آن ها می توان به عدم وجود فایل هایی با قیمت مناسب، عدم آگاهی از آینده روشن بازار های بورس و طلا، رشد کمتر قیمت در بازار های موازی در مقایسه با بازار مسکن، معافیت صادرات نفت در نخستین نیمه اردیبهشت به پایان رسید، شرایط مربوط به انتظارات تورمی که از سردرگمی بازار نشأت می گیرد و در نهایت ماهیت بازار مسکن که عده زیادی آن را به عنوان یک دارایی مطمئن معرفی می کنند و سبب شد تقاضا به سمت این بازار در اردیبهشت ماه سوق پیدا کند.

عده ای از اشباع قیمت مسکن سخن می گویند و بر این باورند که اگر رشد قیمت در بازار های موازی اتفاق بیفتد آنگاه دوره رکود مسکن طولانی تر می شود و امکان دارد حتی تا ۱۰ الی ۱۲ سال هم به درازا بینجامد. این افراد بر این باورند که این بازار دیگر کششی برای رشد قیمت ندارد و افت مداوم حجم معاملات ناشی از آن است که حتی حضور سفته بازان و سرمایه گذاران هم در این بازار کاهش یافته است. سلمان خادم الدوله از دیگر کارشناسانی است که در حوزه بازار مسکن به بیان نقطه نظراتش می پردازد. به گفته این کارشناس مسکن، رشد قیمت ها به نوعی است که نه تنها اقشار کم درآمد که حتی دهک های بالایی جامعه هم توان پرداخت مسکن را از دست داده اند و افت قدرت خرید در میان همگان مشاهده می شود. چنانچه مایلیم رونق به بازار مسکن برگردد باید رشد قیمت در این بازار از نرخ تورم کمتر قرار بگیرد.

تقاضا هایی که در بازار مسکن وجود دارند به گفته سلمان خادم الدوله سه نوع را شامل می شود که می توان تحت عنوان های تقاضای مصرفی، سرمایه ای و سفته بازانه از آن یاد نمود. با توجه به میزان درآمد های دهک های ۷ و ۸ جامعه، میزان تقاضا هایی که برای فعالیت های سفته بازانه در کشور وجود دارد، دستخوش تغییر خواهد شد. پس از این تغییراتی که در حوزه قیمت مسکن اتفاق می افتاد هم راستا با تغییرات اقتصاد کلان است با این حال از قالب تعادل عرضه و تقاضا کماکان بیرون نرفته است که باعث می شود رشد قیمت مسکن بالاتر از نرخ تورم نباشد.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، نوساناتی که در حوزه اقتصاد کشور مشاهده می شود خود را به صورت رشد قیمت مسکن نشان می دهد و پس از آن به صورت افت حجم معاملات واحد های مسکونی نمود پیدا می کند. بی تردید رشد قیمت، افت معاملات را به همراه خواهد داشت با این حال با توجه به این که قیمت ارز در روز های گذشته روندی نزولی داشته است انتظار می رود بازار مسکن هم ثباتی را در این زمینه شاهد باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر