بانک مسکن و دولت همواره در حال تلاش هستند بلکه بتوانند گره ای از مشکلات بازار اجاره را باز کنند که در این راستا به ارائه تسهیلات و وام به مستأجران روی آورده اند.

مسکن به عنوان مهم ترین و اولیه ترین نیاز های انسان شناخته می شود که همه افراد برای ادامه زندگی خود به آن نیازمندند، در این میان آن ها که می توانند واحدی را خریداری کنند در این مسیر گام بر می دارند و کسانی که توانایی مالی خرید واحد های مسکونی را ندارند در راستای اجاره واحد های مسکونی اقدام می نمایند.

از نیمه دوم سال ۹۶ رشد بی محابای قیمت مسکن به نوعی رقم خورد که نه تنها خانواده ها توانایی خود را در خرید مسکن به کلی از دست دادند که حتی از اجاره واحد های مسکونی هم عاجز شده اند به گونه ای که بسیاری از خانواده ها حتی نمی توانند مبالغ تعیین شده برای اجاره بها را بپردازند.

متوسط قیمت اعلام شده برای خرید و اجاره واحد های مسکونی چقدر است؟

بر اساس گزارش هایی که رسما از سوی بانک مرکزی ارائه شده است، متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اردیبهشت ماه سال جاری بالغ بر ۱۲ میلیون تومان بوده است که این رقم رشد سالانه ۱۱۲ درصدی و رشد ماهانه ۱۲٫۵ درصدی را عیان می سازد.

رشد اجاره بها نیز در تهران کاملا مشهود بوده است در شهر تهران نرخ اجاره بها با رشد ۲۲٫۶ درصدی در مقایسه با اردیبهشت ماه سال قبل همراه بوده است در صورتی که این رقم در دیگر مناطق شهری به ۱۹٫۷ درصد می رسد. با علم به این موضوع که سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید واحد های مسکونی در شرایط فعلی به ۸۰ میلیون تومان می رسد، با چنین هزینه هایی در تهران با در اختیار داشتن ۸۰ میلیون تومان تسهیلات تنها می توان ۱۲ متر را خریداری و تهیه کرد.

اجاره بها نیز همچون قیمت خرید واحد های مسکونی رشد قابل توجهی را شاهد بوده است و آن هایی که پس از یکسال مایل بوده اند قرارداد های اجاره خود را تمدید کنند با رشد قابل توجه اجاره بها همراه گشته اند.

همه این عوامل بانک مسکن را به فکر داشته است تا در کنار تسهیلاتی که در اختیار خانه اولی ها قرار می دهد تسهیلاتی را هم به مستأجران واگذار نماید بلکه از این طریق بتوانند بخشی از هزینه های وارده را تأمین نموده و از زیر بار هزینه های سرسام آور اجاره خانه شانه خالی کنند.

بانک مسکن دارای دو طرح پیشنهادی است

بانک مسکن برای این که از مستأجران حمایت نموده و شرایط را برای آن ها بهبود ببخشد، در حال بررسی کردن دو شیوه مختلف برای حمایت از مستأجران است.

یکی از شیوه هایی که می تواند در این زمینه کمک کننده باشد راه اندازی صندوق هایی است که از آن ها تحت نام صندوق حمایت از مستأجران یاد می شود.

منابع این صندوق از محل کمک های دولتی تأمین نمی شود بلکه محل تأمین آن، پس انداز های مردمی خواهد بود ضمن این که تسهیلاتی در اختیار افراد قرار می گیرد تا بر اساس آن بتوانند همه یا بخشی از قیمت ودیعه را بپردازند.

افتتاح حساب برای متقاضیان از دیگر شیوه هایی است که در حال حاضر در حال مطالعه و بررسی قرار دارد، از این طریق می توان از امکانات حاصله استفاده نمود که از جمله آن ها می شود به بهره مندی از سود سپرده اشاره کرد تا از این طریق توان مستأجران برای پرداخت اجاره بها افزایش پیدا کند. در واقع مستأجران مبلغی پول را در بانک ها سپرده گذاری می کنند سپس با دریافت سود حاصل از آن می توانند قدرت خود را در پرداخت اجاره بها افزایش دهند.

از میان دو طرحی که توسط بانک مرکزی ارائه شده است این طور به نظر می رسد که نخستین طرح دارای شرایط بهتری برای اجرایی شدن است، با این روش می توان با قدرت مالی بیشتری ودیعه واحد های مسکونی که این روز ها به شدت افزایش یافته است را تأمین نمود.

در دومین طرح نخست باید شفاف سازی شود که سود در نظر گرفته شده برای سپرده گذاری مستأجران چقدر است، بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی این طور پیش بینی می شود که این سود حداکثر ۲۰ درصد باشد.

چنانچه سودی که از سوی بانک مسکن قرار است به مستأجران پرداخت گردد هم اندازه با دیگر بانک ها باشد، تغییر فاحشی میان بانک مسکن و دیگر بانک ها مشهود نخواهد بود، و اگر هم این نرخ سود بیشتر از دیگر بانک ها باشد امکان این که بانک مسکن را با مشکلاتی گلاویز نماید وجود دارد.

باید منتظر ماند که دولت و بانک مسکن برای سر و سامان دادن به بازار مسکن کدام طرح را بر می گزینند و آن را عملیاتی می کنند.

  • منبع خبر : تی نیوز