امید حاجتی به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار کرد: در شرایط کنونی که خسارت های ناشی از سیل در استان مشهود است، دستگاه های اجرایی به جای این که منتظر ابلاغ اعتبارات لازم بنشینند باید دست به کار شده و هر فعالیتی که لازم است را در دستور کار قرار دهند.

ایشان خسارت های وارد شده به حوزه آب و فاضلاب را به دیگر خسارت هایی که با این استان گلاویز شده بود افزودند و تصریح کردند: بر اساس برآورد های انجام شده تاکنون ۱۶ هزار میلیارد تومان خسارت در اثر سیل به این استان وارد شده است. ایشان با بیان این که خسارت ها مردمی و یا زیرساختی هستند، عنوان کردند: برای زیرساخت هایی که در حوزه فنی می باشد، ساماندهی یک تیم فنی را در دستور کار قرار داده ایم که با دستگاه های نظارتی هماهنگ می شوند و بر زیرساخت های آسیب دیده بررسی های لازم را به عمل می آورند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، عنوان کرد: برای جبران خسارت های حوزه مردمی کمک های بلاعوض ارائه شده است و تخصیص آن از طریق حوزه های مربوطه صورت خواهد گرفت. ایشان در خصوص خسارت های بلاعوض هم توضیحاتی ارائه نمودند و عنوان کردند: هماهنگی هایی با برخی از دستگاه ها نظارتی همچون سازمان نظارت و بازرسی و دیوان محاسبات عالی به عمل آمده تا با رعایت ملاحظات دستگاه های نظارتی، کمک های بلاعوض را پرداخت نمایند.

ایشان با بیان این که می توانیم به محض اختصاص منابع مورد نیاز کار را استارت بزنیم، اظهار کرد: همین که منابع مالی را تخصیص دهند فرآیند های مربوط به بازسازی واحد های مسکونی را در این استان در دستور کار قرار خواهیم داد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان تصریح کرد: میزان تسهیلات پرداخت شده توسط بانک ها در حوزه نوسازی و بازسازی به ۱۴۵ واحد می رسد. مسعود انصاریان این طور صحبت هایش را ادامه داد: در حوزه میزان خسارت های وارده به واحد های شهری در اثر سیلاب، ۲۱ هزار مسکن برآورد شده است، که تعداد واحد های روستایی و شهری تخریب شده در اثر سیل به ترتیب ۳۳۰۰ و ۱۲۶۸ واحد می باشد که لازم است احداث و ساخت مجدد آن ها را در دستور کار قرار دهیم. وی درباره واحد های تعمیری هم توضیحاتی ارائه نمودند و عنوان کردند: ۱۲ هزار و ۳۵۹ واحد تعمیری در این استان موجود است، که برای ۱۱ هزار و ۸۲۲ مورد از این واحد ها پرونده تشکیل شده است و تعداد واحد های معرفی شده به سیستم های بانکی ۴ هزار و ۷۷۶مورد می باشد.

به گفته انصاریان تسهیلات اختصاص داده شده به استان ۳۸۲ میلیارد تومان بوده است. وی این طور ادامه داد: تاکنون برای تعمیر و احداث مجدد ۲۱۶ واحد مسکونی قرارداد هایی تنظیم شده است، ضمن این که میزان تسهیلات پرداخت شده برای این کار ۱۴۵ واحد بوده است. ایشان در واحد های تعمیری به کمک های بلاعوض هم اشاره کردند و عنوان نمودند: مقدار کمک هایی که به صورت بلاعوض به مردم پرداخت شده است به ۸ میلیارد تومان می رسد، ضمن این که با چنین مبالغی فرآیند مربوط به تعمیر ۱۲۰۰ واحد مسکونی استارت خورده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان افزود: معابر روستایی که در اثر سیل تخریب شده و نیازمند بهسازی هستند نیز مورد بررسی قرار گرفته اند و آمار مربوط به آن ها در اختیار مرکز قرار گرفته است تا برای تأمین اعتبار مورد نیاز آن ها تصمیماتی اتخاذ گردد. وی افزود: بر اساس قانون های وضع شده در هر مکانی که ساخت و ساز های غیرمجاز انجام شده است و این واحد ها دچار آسیب شده اند مشمول تسهیلات نخواهند شد، و بر اساس این قوانین لازم است واحد ها در قسمت های مجاز مستقر باشند تا بتوان به آن ها وام و تسهیلات ارائه نمود.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد