محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که تولید مسکن از مهم ترین فاکتور هایی است که به بهبود بازار مسکن منتهی می شود، اذعان نمود: از تمامی بخش های فعال در حوزه مسکن دعوت به عمل می آوریم که در طرح اقدام ملی مشارکت و همکاری همه جانبه داشته باشند تا در این راستا بتوانیم ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را محقق نموده و در این زمینه مشغول به کار شویم.

وی با بیان این که وزارت کشور، مسکن را در رأس امور قرار داده است و رسیدگی به حوزه مسکن در شرایط کنونی الزامی و واجب است، عنوان کرد: لازم است سازماندهی بافت های ناکارآمد و حاشیه نشین شهر ها هم در دستور کار قرار بگیرد و در این زمینه نیز گام های ارزشمندی برداشته شود. وی با بیان این که اختیارات وزارتخانه و ستاد بازآفرینی شهری تا سطح هیأت مدیره در اختیار استان ها قرار داده شده است، اذعان نمود: امید است این روند بتواند به تسریع کار ها بینجامد و بهتر شدن شرایط را به همراه داشته باشد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان درخصوص بافت های فرسوده سخن به میان آوردند و ضمن دعوت از ساکنان این بافت ها، عنوان کردند: افرادی که دارای تمکن هستند، می توانند بازسازی واحد های مسکونی شان را با استفاده از پروانه رایگان، عملیاتی نمایند، و برای آنان که فاقد تمکن هستند، تا زمان بازسازی واحد های مسکونی شان واحد های اجاره ای در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

ایشان با تأکید بر این مسئله که تولید مسکن از مهم ترین اولویت های دولت است، اذعان نمود: از تمامی فعالان در حوزه ساختمان و مسکن در راستای مشارکت و همکاری در طرح اقدام ملی، دعوت به عمل می آوریم. ایشان ارائه زمین و اراضی رایگان را از مهم ترین رسالت های دستگاه های ذیربط دانستند و عنوان کردند: انتظار می رود دستگاه های مربوطه با اعطای این اراضی رایگان، گام مؤثری در زمینه بهبود شرایط و اجرای طرح اقدام ملی بردارند. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک برای ۸۰ درصد احداث، وام و تسهیلات پرداخت خواهند کرد.

وی با بیان این که رشد قیمت مسکن و نرخ اجاره بها بی تردید تحت تأثیر تورم کلی در کشور می باشد، عنوان نمود: در حوزه مسکن شاهد به هم خوردن عرضه و تقاضایی که تنها گرانی را مختص این حوزه نماید نبوده ایم، به واقع در بازار مسکن شاهد دلال ها و فعالیت های دلال گونه ای هستیم که انتظار می رود مردم در این زمینه هشیار باشند.

وی با بیان این که تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا عرضه و تقاضای واحد های مسکونی را به حد متعادل برسانیم، عنوان نمود: لازم است تولید واحد های مسکونی در کشور پایدار گردد، و برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی های قاطعانه ای را انجام داده ایم، و تاکنون کلنگ زنی بالغ بر ۱۳۰ هزار واحد مسکونی استارت خورده است.

ایشان با تأکید بر این نکته که بر اساس آمار های منتشر شده در سال ۵۰۰ هزار ازدواج به ثبت می رسد، ابراز کرد: باید برای خانواده هایی که به تازگی تشکیل می شوند خانه احداث کرد ضمن این که لازم است از واحد ها و منازل خالی هم استفاده به عمل بیاید.

وزیر راه و شهرسازی، این طور صحبت هایش را ادامه داد: مؤسسات اجاره دهی حرفه ای از جمله اقداماتی است که بر اساس ماده ۲ قانون ساماندهی، آن را در دستور کار قرار خواهیم داد با این امید که شرایط بهبود بیابد و شاهد وضعیت مساعدتری باشیم. بر این اساس مالک و مستأجر اجاره می دهند و اجاره می گیرند که به زودی اجرای آن را در دست انجام قرار خواهیم داد.

  • منبع خبر : مشرق نیوز