حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با بیان این که مجلس در نظر دارد سیاست های پولی و مالی را دستخوش تغییر سازد، عنوان نمود: لابی بانک ها همان عاملی است که سبب شده کماکان شاهد بهبود وضعیت از سوی مجلس در حوزه تغییر این سیاست ها نباشیم. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در شرایط کنونی، حجم قابل توجهی از واحد های خالی مربوط به بانک ها می باشد.

ایشان با بیان این که سال هاست در زمینه تغییر سیاست های پولی و مالی در حال بحث هستم، عنوان نمود: نه تنها من که بیشتر کارشناسان و اقتصاددانان کشور بر این باورند که باید سیاست های پولی و مالی کشور را دستخوش تغییر ساخت و تغییراتی را در آن ها لحاظ نمود. از جمله زیرمجموعه هایی که برای سیاست های پولی کشور در نظر گرفته می شود، سیاست های بانکی، بانکداری و بورس است. ۳٫۵ سال است که از آغاز به کار مجلس دهم می گذرد و با وجود همه گرایش های سیاسی که در مجلس وجود دارد، فعالان اقتصادی بر این باورند که سیاست های پولی باید دستخوش تغییر گردد.

عقبایی با اشاره به این که هر ماه منتظریم بلکه یکی از کمیسیون های تخصصی این طرح را ارائه دهند و پس از مطرح شدن چنین لایحه ای، مصوبه آن ابلاغ گردد بلکه با اجرایی شدنش بتوان جلوی برخی فعالیت ها همچون بنگاه داری بانک ها که به کررات توسط مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به آن تأکید شده است، گرفته شود اما خبری از این نوع ابلاغیه ها نیست.

وی با بیان این که اجرای دلسوزانه و درست سیاست های پولی و مالی در کشور از الزامات است، عنوان کرد: چنانچه این شیوه در دست انجام قرار بگیرد آنگاه شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود و به عینه مشاهده خواهیم کرد که بانک ها دیگر این چنین به فعالیت های بنگاه داری و موارد مشابه مشغول نمی شوند.

وی اظهار نمود: بانک ها برخلاف آن چه در وظایفشان آمده، به ساخت و ساز و تولید واحد های مسکونی مشغول می شوند همانگونه که بسیاری از خانه های خالی در چنته بانک ها قرار دارد.

وی با بیان این که هیأت وزیران و مجلس مصوباتی داشته اند مبنی بر این که بانک ها باید فروش اموال مازادشان را کنار بگذارند درحالی که چنین مصوباتی در حد کاغذ باقی مانده است، و بانک ها کاملا کارشناسی شده در حوزه های دیگر به صورت غیرقانونی ورود پیدا می کنند.

وی با اشاره به این که مهم ترین رسالت بانک رونق تولید است، اذعان نمود: انتظار می رود بانک ها سیاست ها و راهکار هایی را در نظر بگیرند که به رونق تولید کمک شایانی می نماید.

وی با بیان این که بانک ها در حال سوء استفاده از بخش مهمی از سرمایه های کشور هستند، عنوان نمود: لازم است سیاست های ما به سمت و سویی سوق پیدا کند که بانک ها به جای روی آوردن به فعالیت های تجاری به کار های توسعه ای مبادرت ورزند.

وی اذعان نمود: حتی بانک مسکن که به عنوان یک بانک دولتی در حال ایفای نقش است، مسئولان دائما با نگرانی ناشی از سود و زیان دادن این بانک در انتهای سال دست به گریبانند بنابراین تا زمانی که نگاهمان به سود و زیان باشد توسعه ای در کار نخواهد بود.

وی با بیان این که تنها زمانی توسعه حاصل می شود که بانک های تخصصی نگاهی توسعه گونه به بازار مسکن داشته باشند، اظهار نمود: تا زمانی که چنین سیاست هایی به همت شورای عالی پول و اعتبار، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و.. تغییر نکند شاهد بهتر شدن شرایط در سطح کلان نخواهیم بود.

  • منبع خبر : تی نیوز