ابراهیم بازیان به عنوان مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد، اظهار داشت: تا پایان سال جاری ده هزار واحد مسکونی به مددجویان سیل زده واگذار خواهد شد.

به گفته بازیان، کمیته امداد از مهم ترین نهاد هایی می باشد که در زمینه محرومیت زدایی به ایفای نقش می پردازد. در حوزه های مختلف اعم از درمانی تا حمایتی و مسکنی و…، اقدامات متعدد از سوی این نهاد مشاهده شده است. از مهم ترین دغدغه هایی که امروزه خانواده ها با آن دست به گریبان می باشند تهیه و تأمین مسکن است، تا جایی که در سال های اخیر نسبت مستأجرین حتی از مالکان واحد های مسکونی هم بیشتر شده است، که کمیته امداد در تلاش است برای مددجویان واحد های مسکونی تأمین نماید تا از این طریق بخشی از دغدغه های آن ها را از میان بردارد.

مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد، این طور گفت: با توجه به رشد قیمت مسکن در سال های اخیر و با توجه به این که تقاضا از عرضه پیشی گرفته است و شاهد افت عرضه واحد های مسکونی هستیم، انتظار می رود، به بخش مسکن عنایت ویژه ای گردد که کمیته امداد امام خمینی در این راستا برای تأمین مسکن مددجویان اقدامات ارزشمندی را در دست انجام قرار داده است.

در میان خانواده هایی که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند نیز شمار مستأجران از مالکان بیشتر است که انتظار می رود به این دسته از خانواده ها توجه بیشتری شود و برای صاحب خانه کردن آن ها گام های محکم تری برداشته گردد. مهم ترین رویکردی که کمیته امداد از آن حمایت می کند این است که به دولت در زمینه تولید و تأمین واحد های مسکونی کمک نماید که در این راستا به عنوان نمونه زمین و اراضی بیشتری را در اختیار آن ها قرار می دهد. استفاده از منابع و تسهیلات بانکی برای ساخت واحد ها و همچنین معافیت های ساخت و سازی از دیگر شیوه هایی است که کمیته امداد به آن متوسل می شود.

استفاده حداکثری از تسهیلات از دیگر مواردی است که کمیته امداد به آن متوسل می گردد ضمن این که بهره مندی از تسهیلات بلاعوض و قرض الحسنه از دیگر موارد موجود است. کمیته امداد در این حوزه با ۷ سیاست دست به گریبان می باشد که از جمله آن ها می توان به ساخت مسکن در مناطق شهری و روستایی، خرید واحد های مسکونی، تعمیر مسکن و غیره را نام برد. به زعم این که در سال گذشته حوزه مسکن با مشکلات زیادی دست به گریبان بود اما باز هم کمیته امداد توانست در این راستا گام های ارزشمندی بر دارد و به اقدامات جالبی دست بزند. به زعم این که ۶۰ هزار خدمت برای این کمیته لحاظ شده بود این نهاد توانست آن را به ۱۲۰ هزار خدمت ارتقا داده و کارنامه درخشانی از خود به یادگار بگذارد.

وی با بیان این که در تمامی حوزه های مرتبط با مسکن در سال گذشته از سمت کمیته امداد، فعالیت های درخوری صورت گرفته است، اذعان نمود: کمیته امداد در حوزه واحد های روستایی متعهد به ساخت ۱۶ هزار واحد مسکونی بود در حالی که این رقم را به ۲۱ هزار افزایش داد، در حوزه واحد های شهری هم رقم ۵۵۰۰ واحد را به ده هزار واحد مسکونی بسط داد که فعالیت های ارزنده ای می باشند.

وی با اشاره به این که در دیگر حوزه ها هم کمیته امداد سابقه و کارنامه درخشانی داشته است، عنوان کرد: کمیته امداد ساخت ۴ هزار سرویس بهداشتی را تضمین نموده بود در حالی که موفق به ساخت ۹ هزار سرویس بهداشتی شد.

وی با بیان این که خیرین و نیکوکاران هم در این زمینه گام های ارزشمندی برداشته اند و همراه ما بوده اند، گفت: توانستیم با بهره مندی از کمک های نیکوکاران، گام های ارزشمندی برداریم که ادامه آن اقدامات در سال جاری نیز موجود است.

ایشان به اقداماتی که کمیته امداد در زلزله کرمانشاه انجام داد اشاره کردند و تصریح نمودند: نخستین واحد هایی که در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت توسط کمیته امداد ساخت و احداث شده بود. این واحد ها از نظر مقاوم سازی دارای شرایط مناسبی بودند ضمن این که مصالح مناسب و مقاوم در ساخت آن ها به کار گرفته شده بود. از برنامه های این کمیته برای ساخت واحد های مسکونی می توان به بهره مندی از تسهیلات مناسب بانکی اشاره نمود.

ایشان به عنوان دیگر سیاست های کمیته امداد به شناسایی قسمت های محروم و ساخت واحد های مسکونی در این مناطق اشاره کردند. ایشان از عدم تعهد بانک ها در پرداخت به موقع وام اشاره نمودند و اظهار کردند: بانک ها کم کاری هایی را در این حوزه داشته اند که امید است شاهد پرداخت به موقع تسهیلات و وام ها باشیم. برای سال ۹۸ قریب به ۵۵ هزار خدمات در حوزه مسکن در نظر گرفته شده است که اعتبار اختصاص داده شده برای این امر ۸۸۵۰ میلیارد ریال می باشد.

ایشان با بیان این که در حوزه تعمیرات تا انتهای مرداد ماه، ۲۰ هزار واحد مسکونی در اختیار سیل زدگان قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: در سال ۹۸، کمیته امداد در نظر دارد با تفاهم نامه هایی که با خیریه ها، دولت و سپاه تنظیم می کند، ساخت واحد های مسکونی را به صورت مؤثرتر و بهتری پیش ببرد.

از صندوق توسعه ارزی به گفته این مقام مسئول، مبلغی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان برای تأمین واحد های مسکونی در نظر گرفته شده است که کمیته امداد نیز به همین میزان به تأمین منابع خواهد پرداخت، ضمن این که امید است همه وعده های داده شده برای ساخت واحد های روستایی و شهری در سال جاری محقق گردد.

به گفته این مقام مسئول در سه استان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان، ۱۷ هزار مسکن احداث شده است که ۱۶ هزار واحد در سه استان مذکور بوده است و هزار واحد باقی مانده در استان های ایلام، آذربایجان غربی، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

وی با بیان این که پرونده واحد های روستایی مددجویان تا انتهای سال جاری بسته خواهد شد گفت: این واحد ها به صورت تکمیل شده در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت.

به گفته وی از زمان حضور فتاح به عنوان رئیس کمیته امداد شاهد اقدامات مثبتی بوده ایم تا جایی که شاهد اقدامات سه تا ۴ برابری در حوزه مسکن بوده ایم.

  • منبع خبر : تی نیوز