استاندار ایلام با اشاره به این که در ساخت واحد های سیل زده در ایلام، مشکلات فنی مشهود نیست اما با مشکلات بانکی دست به گریبان هستیم، عنوان کرد: چنانچه مشکلات بانکی که در این زمینه وجود دارن حل شوند آنگاه می توان به سرعت بنیاد مسکن و دستگاه های مربوطه را برای ساخت این واحد ها گرد هم آورد. امید است تعیین تکلیف این بانک ها برای رسیدگی هرچه سریع تر به مشکلات بانکی، در دستور کار قرار بگیرد.

قاسم سلیمانی دشتکی در خصوص آخرین اخبار از وضعیت مناطق سیل زده گفت: تمام نهاد های مربوطه از بنیاد مسکن تا کمیته امداد و خیرین آماده این هستند که وسایل و کالا های سرمایشی را در اختیار مناطق سیل زده قرار دهند، که اگر فرمانداری ها اعلام نیاز نمایند در اسرع وقت در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی درباره خسارت های ناشی از سیل هم صحبت هایی به میان آوردند و تصریح نمودند: از میان ۱۲ هزار و ۶۳۸ واحدی که در مجموع خسارت دیده اند، سهم واحد های معیشتی، تعمیراتی و احداثی به ترتیب ۳۵۵۱، ۹۸۰۰ و ۳۲۸۰ واحد می باشد، که لازم است برای بازسازی و ساخت چنین واحد هایی اقدامات لازم به عمل آید. ایشان به عنوان کمک های بلاعوض که در این راستا در اختیار متقاضیان قرار گرفته است نیز صحبت به میان آوردند و اذعان نمودند: ارزش کمک های بلاعوض ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است و تعداد افرادی که برای دریافت این تسهیلات معرفی شده اند به ۳ هزار و ۷۰۰ نفر می رسد.

استاندار ایلام این طور صحبت هایش را ادامه داد: مشکل کمبود تنظیم قرارداد به بانک مرکزی بر می گردد در واقع، در نخستین مرحله، تسهیلات با مبلغ های کمتری در اختیار استان های گلستان، مازندران و دیگر استان ها قرار گرفته بود اما در دومین مرحله همه استان ها از جمله ایلام هم لحاظ گردید ضمن این که ابلاغیه مربوط به دستورالعمل تسهیلات قرض الحسنه به موقع به بانک ها ابلاغ نگردید.

سلیمانی افزود: شعبه پرداخت مستقر در بخش ماژین می باشد، چنانچه مشکلات مربوط به بانک مرکزی و سرپرستی بانک مسکن حل و فصل گردد آنگاه این تسهیلات و کمک های بلاعوض در اسرع وقت در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت.

ایشان با بیان این که در زمینه ساخت و ساز با چندین گروه مواجه بودیم، عنوان کردند: گروه اول شامل افرادی بود که خود صاحب زمین بودند و تنها با کمک بلاعوض دریافت شده از سوی بنیاد مسکن توانستند ساخت و ساز را استارت بزنند. گروه دوم، افرادی که صاحب خانه در حریم رودخانه را شامل می شود که لازم است جابه جا گردند و گروه سوم جایگاه افرادی است که آب به خانه های آن ها ورود پیدا کرده در حالی که خانه هایشان در حریم رودخانه قرار ندارد، که واحد های مسکونی این افراد را در همان نقاط بازسازی خواهیم کرد.

استاندار ایلام افزود: خانه هایی که لازم است جابه جا گردند اگر خود دارای زمین نباشند به واسطه کمیته امداد زمین برای آن ها خریداری خواهد شد، یا این که وزارت راه و شهرسازی و منابع طبیعی به آن ها زمین را واگذار خواهند کرد. چنانچه از میان روستا های سیل زده، یکی از آن ها برای ساخت و ساز و کمبود اراضی در طرح هادی با مشکل دست به گریبان بوده، مشکل مربوطه در طرح ضربتی بنیاد مسکن حل و فصل گردیده است. سلیمانی این طور ادامه داد: مشکل فنی در قسمت های سیل زده وجود ندارد اما مشکل بانکی موجود است که اگر این مشکل حل شود، بنیاد مسکن و دیگر نهاد های مربوطه به سرعت وارد عمل خواهند شد و کار مربوط به ساخت واحد ها را در پیش خواهند گرفت. وی با بیان این که امید است بانک ها سریع تر این مشکلات را حل کنند اظهار داشت: تا قبل از اتمام سال جاری بتوانیم این واحد ها را به دست صاحبانشان برسانیم.

  • منبع خبر : تی نیوز