محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان این که دو حوزه دولت و مجلس در حال تلاش برای فروکش کردن تب بازار مسکن هستند، تصریح نمود: وزیر راه و شهرسازی با حضور در صحن علنی مجلس، توضیحاتی را در خصوص برنامه هایش ارائه نموده است که این عوامل ما را به حضور همزمان قوه مقننه و مجریه در بازار مسکن و حل مشکلات این بازار امیدوار می کند.

ایشان با تأکید بر این نکته که در سال گذشته نامه ای به ریاست جمهوری ارائه گردید و اخطاری در خصوص آینده بازار مسکن مطرح شد، عنوان نمود: به زعم این که ما پیش بینی کرده بودیم بازار مسکن با چنین نوسانات و التهاباتی همراه شود اما دولت آن را جدی نگرفت و آن را نادیده گرفت.

وی با اشاره به این که جلساتی رئیس مجلس و اعضای کمیسیون برگزار شده است، اظهار کرد: قرار است این جلسات به صورت دائم و هفتگی برگزار گردند با این امید که بتوانیم مشکلات حوزه مسکن را رصد نموده و راهکار ها و سیاست هایی را برای حل مشکلاتش در نظر بگیریم.

ایشان با بیان این که از جمله راهکار هایی که می تواند به بهبود بازار مسکن منتهی گردد رشد وام مسکن تا ۲۵۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: سهم مسکن در اقتصاد کشور به ۳۰ درصد می رسد، با این حال در کشور سهم این بخش از کل تسهیلاتی که ارائه می شود تنها ۸ درصد است که رقم بسیار پایینی است.

وی با بیان این که رها کردن زمین و اراضی دولتی از دست نهاد های مربوطه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد، اظهار نمود: ۱۰۰ هزار هکتار زمین در اختیار نهاد ها و دستگاه های دولتی قرار دارد و از این میان تنها ده درصد در اختیار کشور برای ساخت و ساز و تولید مسکن قرار گرفته است از این رو رها سازی این زمین ها از دستگاه های دولتی دیگر راهی است که می تواند از تب بازار مسکن بکاهد.

بسته شدن محدوده شهر ها و روستا ها از دیگر عوامل دخیل در مشکلات بازار مسکن می باشد، از این رو لازم است برای رونق بخشیدن به تولید مسکن، بر زمین های محدوده شهر و روستا ها اضافه شود.

نماینده مردم شریف جهرم در مجلس اظهار نمود: سرمایه گذاری دولت در بخش بافت های فرسوده کمتر بوده است اما با کمک گرفتن از تسهیلات کم بهره می شود مردم را به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب ساخت.

وی با اشاره به این که طرح مالیات بر عایدی مسکن باید اجرا شود، اظهار نمود: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خالی در کشور موجود است که با اجرای قانون مصوب مجلس می توان از این ظرفیت ها و قابلیت های موجود نهایت استفاده را به عمل آورد.

رضایی کوچی با تأکید بر این که کمیسیون عمران در نظر دارد طی جلسات متمادی از همه بخواهد در زمینه همکاری برای اجرای قوانین مصوب مجلس مشارکت داشته باشند، گفت: چنانچه دستگاه های متولی از عمل به قوانین، اجتناب کنند بی تردید طرح دو فوریتی تدوین خواهیم کرد و آن ها را مکلف به رعایت وظایفشان خواهیم نمود.

  • منبع خبر : شهرخبر