یکی از کارشناسان بازار مسکن با بیان این که قیمت واحد های مسکونی در سال جاری ثابت خواهد ماند، عنوان کرد: درباره نرخ اجاره بها نمی توان نظری داد اما قیمت مسکن باتوجه به شرایط فعلی، انتظار می رود ثبات را تجربه کند. آمار هایی که رسما از سوی دستگاه های کشور منتشر شده اند، حاکی از آن هستند که رشد اجاره بها در کشور و تهران به ترتیب ۲۰ درصد و ۲۳ درصد بوده است، که این رقم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته گزارش شده است.

محمد اسلامی در ۱۹ خرداد ماه ضمن حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان راهکاری برای بازار اجاره بها، به راه اندازی مؤسسات اجاره داری اشاره نمود و اظهار کرد: این مؤسسات می توانند در بهبود بازار اجاره اثرگذار باشند.

اجاره بهای واحد های مسکونی چه میزان رشد را تجربه خواهد کرد؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص نرخ اجاره بها و آینده ای که در انتظار این بازار است، اظهار نمود: ما در خصوص نرخ اجاره بهای واحد های مسکونی، رقمی را تعریف نمی کنیم. به عنوان نمونه چنانچه ما نرخ اجاره بها را ۵ درصد برآورد نموده و آن را این مقدار اعلام نماییم آن گاه می گویند چون رئیس اتحادیه چنین رقمی را ارائه کرده پس ما مجاز هستیم تا ۱۵ درصد بر آن بیفزاییم. وی عنوان کرد: بر اساس تجربیات به دست آمده هر زمان اعلام کردیم میزان اجاره بها ۱۵ درصد است شاهد قیمت های گران تری در این حوزه بودیم.

وی با بیان این که نرخ اجاره بها در گرو فاکتور های متعددی است، عنوان نمود: از جمله این فاکتور ها می شود به نوع ساخت و ساز، میزان منطقه و امکانات آن اشاره کرد. وی با بیان این که تعدادی از دستگاه های دولتی قیمت برآورد شده برای واحد های مسکونی را ۱۱ میلیون تومان اعلام نموده اند، اظهار داشت: این رقمها سبب می شود در شرایط فعلی سوء برداشت هایی صورت بگیرد.

وی با بیان این که برخی از کارشناسان قیمت واحد مسکونی به ازای هر متر مربع را دائما ۱۱ میلیون تومان عنوان می کنند، اعلام کرد: این درحالی است که همواره مناطقی را مشاهده می کنیم که قیمت اعلام شده برای آن ها به ازای هر متر مربع ۴ تا ۷ میلیون تومان عنوان شده است. این عوامل رشد قیمت ها را به همراه خواهد داشت. وی ادامه داد: حتی اگر رشد قیمت مسکن ۱۰۵ درصد گزارش شود بی تردید اجاره بها به همین میزان رشد پیدا نخواهد کرد و در سطوح پایین تری باقی خواهد ماند.

ثبات قیمت مسکن در سال ۹۸

وی با بیان این که مالکان قیمت های واحد مسکونی را به صورت هیجانی بالا نمی برند، عنوان کرد: این عامل بی تردید خالی شدن خانه ها را به همراه خواهد داشت. وی با بیان این که آن دسته از مالکانی که مربوط به اقشار متوسط جامعه می باشند هیچ تمایلی به خالی ماندن واحد های مسکونی ندارند، عنوان نمود: تنها شماری از شرکت های بخش های خصوصی و بانک ها هستند که تعدادی از واحد ها را به دلایل متعدد خالی از سکنه نگه می دارند.

وی به ثبات قیمت مسکن اشاره کرد و اظهار نمود: در حالی که در سال ۹۱ به ناگهان قیمت واحد مسکونی بالا رفت اما در سال ۹۲ شاهد ثبات قیمت ها در این بازار بودیم از این رو در شرایطی فعلی با توجه به اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته است انتظار می رود شاهد تعادل شرایط بازار مسکن باشیم.

  • منبع خبر : شهرخبر