افزایش قیمت مسکن

با ایجاد بی‌ثباتی در بازار مسکن و افزایش قیمت مسکن در یکسال اخیر بازار مسکن در وضعیت نابسامانی بسر می‌برد. طبق آمار منتشر شده بازار مسکن طی ۱۴ ماه اخیر بطور متوسط رشد بیشتر از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

این به معنی حداقل دو برابر شدن قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران طی یکسال اخیر می‌باشد. جهش ناگهانی قیمت مسکن موجب کاهش قدرت خرید متقاضیان واقعی، فشار مضاعف بر مستاجران و تغییر رفتار خریداران و مستاجران در شهر تهران گردید.

بدین ترتیب با افزایش قیمت مسکن تقاضا برای واحدهای کوچک، چندین سال ساخت و در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران افزایش یافته است. بطور موازی نیز تقاضای خرید مسکن در اطراف تهران و حاشیه‌های شهر از طرف خریداران و کوچ مستاجران به سمت شهرک‌های حاشیه‌ای تهران و کرج افزایش یافته است.

در این میان نیز برخی افراد سرمایه‌گذار بدلیل بی‌ثباتی و افزایش روزانه قیمت‌های بازار ارز و طلا اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نمودند. تمام این موارد حاکی از عدم ثبات و افزایش قیمت مسکن دارد.

بطور کلی بازار مسکن در مواقع عدم ثبات خریداران و فروشندگان کمی را به خود خواهد دید. فروشندگان و خریداران بدلیل عدم اطلاع از وضعیت آینده بازار و کاهش یا افزایش قیمت‌ها تمایلی به خرید و فروش نخواهند داشت.

آیا افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ ادامه پیدا می‌کند؟ 2

چه عواملی در افزایش قیمت مسکن تاثیر دارند

افزایش قیمت مسکن متاثر از عوامل مختلفی است. مسکن یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، لذا افراد علاوه بر نقش سرپناه به آن به عنوان یک کالای لوکس و سرمایه‌ای نگاه می‌کنند.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن بازار ارز و طلا خواهد بود. هرگونه بی‌ثباتی در این بازارهای مالی موجب تلاطم در بازار مسکن خواهد شد. با افزایش قیمت ارز و طلا در ماه‌های گذشته، افزایش قیمت مسکن نیز همسو با آن‌ها رقم خورد. اگرچه درصد افزایش قیمت مسکن پائین‌تر از ارز و طلا بوده ولیکن این افزایش در حال حاضر نیز با شیب کم ادامه دارد.

عامل مهم دیگر در افزایش قیمت مسکن‌های نوساز افزایش مصالح ساختمانی است. در شش ماهه دوم سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ افزایش قیمت شدید انواع مصالح ساختمانی رقم خورده است.

بیشترین افزایش مربوط به ورق استیل با ۳۳۵ درصد و کمترین مربوط به شن و ماسه رودخانه ای با حدود ۲.۳ درصد بوده است. اکثر اقلام نیز افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرده‌اند. با توجه به عدم نظارت کافی در این حوزه افزایش قیمت‌ها هنوز نیز ادامه دارد که موجب افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ نیز خواهند بود.

از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن پائین بودن نرخ بهره بانکی و ادامه روال گذشته در سال ۹۸ خواهد بود. با توجه به بازدهی کم سرمایه‌گذاری بانکی افراد و سرمایه گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش املاک نموده که این مورد با قیمت‌های نامتعارف اعلام شده موجب عدم ثبات در بازار خواهد بود.

آیا افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ ادامه پیدا می‌کند؟ 1

پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن تا چه اندازه خواهد بود

کارشناسان حوزه مسکن پیش‌بینی می‌کنند که افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ به میزان زیادی به ثبات اقتصادی بستگی دارد. در صورت عدم افزایش قیمت ارز و طلا و وجود ثبات در این بازار و حتی کاهش قیمت‌ها، ثبات در بازار مسکن حاکم می‌گردد.

البته ثبات به معنی کاهش قیمت نخواهد بود بلکه روند افزایش قیمت با شیب بسیار کم و همسو با نرخ تورم عمومی ادامه پیدا خواهد نمود. از طرفی با جهش ناگهانی قیمت‌ها بازار مسکن در رکود تورمی بسر می‌برد.

در این بازار نه فروشنده و نه خریدار تمایلی به معامله دارند. کاهش قدرت خرید متقاضیان واقعی موجب رکود در بازار گردیده است. بنابراین برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که افزایش قیمت مسکن در سال جاری اتفاق نخواهد افتاد و یا در حد نزدیک به صفر خواهد بود.

البته پیش‌بینی‌های فوق به شرط ایجاد ثبات در اقتصاد و بازارهای مالی ثانویه خواهد بود. در غیر اینصورت وضعیت بازار مسکن از حالت فعلی نیز وخیم‌تر خواهد شد.

آیا افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ ادامه پیدا می‌کند؟ 4

توقف افزایش قیمت مسکن در چه صورت تحقق می‌یابد

سوالی که اکثر مستاجران، خریداران و حتی فروشندگان مسکن می پرسند این است که افزایش قیمت مسکن چه موقع متوقف خواهد شد. به عبارتی بازار مسکن چه موقع به ثبات خواهد رسید. با توجه به تاثیر عوامل مختلف در ایجاد ثبات در بخش مسکن و تاثیر متغیرهای اقتصادی بر این حوزه پیش‌بینی این امر مشکل خواهد بود.

بطور کلی در صورت ایجاد ثبات اقتصادی در بازارهای مالی مانند ارز، طلا و بورس آرامش به بازار مسکن راه پیدا خواهد نمود. هر چند تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که قیمت مسکن هر زمان افزایش یافته، دیگر کاهشی را تجربه نکرده است.

بنابراین کارشناسان بعید می دانند که قیمت مسکن کاهش یابد، ولیکن توقف افزایش قیمت مسکن و ایجاد ثبات در بازار مسکن می‌توانند به رونق دوباره آن بی‌انجامد. البته ذکر این نکته لازم است که بدلیل کاهش توان متقاضیان خرید بازار نیاز به فرصتی برای هماهنگی توان خرید متتقاضیان مسکن خواهد داشت.