‎دعاوی ملکی

بخش مسکن و املاک بخش مهمی از زندگی هر شخصی بوده و حساسیت‌های زیادی دارد. داشتن سرپناه و احساس امنیت از یک سو و سرمایه‎گذاری در بخش مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای موجب اهمیت ویژه مسکن شده است.

با توجه به این موضوع انواع دعاوی ملکی بیشترین بخش پرونده‌های دادگاه‌ها و محاکم قضایی را به خود اختصاص می‌دهند. پیچیدگی‌های خرید و فروش مسکن و انواع سودجویی‌های افراد در این زمینه موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای افراد می‌گردد.

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بروز مشکلات ملکی مشورت با یک وکیل دعاوی ملکی است. وکیل ملکی با اشراف بر موضوعات حقوقی از یکسو و آشنایی با مسایل و مشکلات بخش مسکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌نماید. یک وکیل دعاوی ملکی از همان ابتدا و قبل از امضاء و عقد قرارداد کلیه تمهیدات لازم را در نظر گرفته تا در مواقع لازم بتوان اقدامات قانونی انجام داد.

انواع دعاوی ملکی و تفاوت‌های آن‌ها را بشناسیم 3

با انواع دعاوی ملکی آشنا شویم

دعاوی ملکی دارای انواع مختلفی است. هر نوع دعوای ملکی با توجه به نوع ارتکاب جرم و ماهیت آن جزء یک نوع دعاوی ملکی قرار می‌گیرد. بطور کلی دو نوع دعاوی ملکی داریم.

دعاوی ملکی کیفری و حقوقی. ماهیت و نوع ارتکاب این دو نوع دعوای ملکی متفاوت بوده و هر کدام طبق ضوابط و قوانین خاصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. انواع دعاوی ملکی حقوقی شامل الزام به فک رهن، الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی، درخواست ابطال و فسخ قرارداد، درخواست و مطالبه سرقفلی، تخلیه اماکن، الزام به پایان کار و سایر دعاوی ملکی می‌شوند.

در خصوص دعوای کیفری می توان به مواردی مانند جعل اسناد، خیانت در امانت، کلاهبرداری و سودجویی در خرید و فروش مسکن، فروش غیر قانونی اموال، انتقال منافع ملک به دیگران، فروش غیر قانونی و سوء استفاده در دستگاه‌های دولتی، تغییر کاربری املاک و خرید و فروش غیر قانونی املاک بخشی از انواع دعوای ملکی کیفری محسوب می‌شوند.

دعاوی ملکی حقوقی و کیفری در ماهیت آن و نوع برخورد قانون با آن تفاوت دارند. از اینرو قانون‌گذار به روش‌های متفاوتی با آن برخورد می‌نماید. در ادامه به تشریح تفاوت میان دعوای ملکی حقوقی و کیفری می‌پردازیم.

انواع دعاوی ملکی و تفاوت‌های آن‌ها را بشناسیم 2

تفاوت میان انواع دعاوی ملکی چیست؟

دعاوی ملکی شامل دو نوع دعوای ملکی حقوقی و دعوای ملکی کیفری می‌شوند. دعاوی حقوقی به انواع دعاوی اطلاق می‌گردد که از طرف قانون‌گذار برای آن چاره اندیشیده شده است.

کلیه دعاوی حقوقی طبق قوانین حقوقی و مدنی کشور دارای مجازات معینی بوده و قضات با توجه به نوع دعوا و استناد به قوانین مجازات آن را تعیین می‌نمایند. در این نوع دعاوی برای هر مشکل راه حل‌های قانونی وجود داشته و دادگاه با بررسی پرونده و تشخیص نوع تخلف به تعیین تکلیف آن می‌پردازد.

دعوای کیفری به مقوله ارتکاب جرم توسط اشخاص می‌پردازد. در این نوع پرونده‌ها دیگر بحث عدم آگاهی، سهل‌انگاری، عدم شناخت قوانین، کم توجهی و یا اشتباهات غیر عمد مطرح نمی‌باشد.

در این نوع دعاوی افراد با آگاهی کامل و اطلاع از قوانین و مقررات و علم بر اینکه کار صورت گرفته جرم محسوب می‌شود اقدام به ارتکاب آن می‌نمایند. عمل افراد در دعاوی ملکی کیفری مصداق کلاه برداری و سودجویی تلقی شده و از طریق شکایت طرف دوم و یا مدعی‌العموم پرونده کیفری تشکیل می‌گردد.

با توجه به این موضوع پرونده‌های کیفری توسط دادگاه و قضات بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در نهایت با توجه به نتیجه‌گیری دادگاه و استناد به قوانین مدنی و حقوقی رای صادر می‌شود.

انواع دعاوی ملکی و تفاوت‌های آن‌ها را بشناسیم 5

وکیل دعاوی ملکی مجرب در ملکانا

همانطور که اشاره شد دعاوی ملکی حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی و کیفری را در بر می‌گیرد. جهت جلوگیری از بروز مشکلات در زمینه خرید و فروش مسکن بهترین راه مشورت با وکیل ملکی مجرب و باسابقه است.

وکیل ملکی مجرب با تسلط بر دو حوزه ملکی و حقوقی بهترین خدمات را به مشتریان ارائه خواهد داد. دفتر مشاور املاک ملکانا با داشتن تیم وکلای ملکی مجرب و باسابقه به ارائه خدمات مشاوره ملکی به خریداران و فروشندگان املاک مبادرت می‌ورزد.

همچنین کلیه مراحل خرید و فروش املاک در ملکانا زیر نظر تیم وکلا صورت گرفته و تمامی تمهیدات حقوقی لازم مورد توجه قرار می‌گیرد. خریداران می‌توانند از همان ابتدای تصمیم به خرید مسکن به وکیل ملکی مراجعه و کلیه مراحل خرید خود را زیر نظر وکیل به انجام رسانند.

وکیل دعاوی ملکی با تنظیم یک قرارداد خرید کامل و جامع کلیه مباحث حقوقی را در تنظیم قرارداد و مبایعه‌نامه در نظر می‌گیرد. بدین ترتیب در صورت ایجاد مشکلات احتمالی در آینده می‌توان بطور قانونی اقدام به احقاق حقوق خریدار نمود. تیم وکلای ملکی ملکانا با تجربه زیاد در امور ملکی و حقوقی بهترین خدمات حقوقی را به مشتریان عرضه می‌نمایند.