بازار مسکن

طی آمار و اطلاعات منتشر شده در دو ماه اول سال جاری تعداد معاملات مسکن انجام شده در بازار مسکن تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳۷ درصدی همراه بوده است.

شهر تهران همواره پیشتاز رونق و یا رکود در بازار مسکن بوده است. پس از شروع رکود تورمی در بازار مسکن تهران این رکود به دیگر شهرهای بزرگ نیز سرایت کرده است.

در شهرهای کوچک نیز اگر چه خرید و فروش در بخش مسکن صورت می‌پذیرد ولی تعداد و حجم معاملات آن‌ها به قدری نیست که بتواند تاثیری در روند بازار بخش مسکن داشته باشد. اگر چه مشاهدات حاکی از آن است که بزودی این شهرها نیز دچار رکودی که سایر شهرهای بزرگ با آن مواجه هستند خواهند شد.

با توجه به وجود دکورد و وضعیت نابسامان بازار مسکن وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای عنوان نمود که دولت در پی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور است.

این عملیات هم اکنون در شهرهای جدید آغاز شده است. از طرفی کمیسیون عمران مجلس طی نشستی از تعیین میزان اجاره بهای واحد مسکونی برای کنترل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها خبر داده است. مجموعه خبرهای فوق حاکی از وجود رکود تورمی در بخش مسکن و کاهش شدید معاملات مسکن طی ماه‌های اخیر و سال جاری دارد.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 4

وضعیت تسهیلات پرداخت شده در بازار مسکن در فروردین ۹۸

طبق اطلاعات مالی منتشر شده در خصوص میزان تسهیلات پرداختی مسکن در فروردین ۹۸، اعداد و ارقام حاکی از کاهش ۱۵.۸ درصدی انواع تسهیلات ساخت، تعمیر و خرید مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

بانک مسکن اعلام نموده است که در فروردین ماه سال جاری تعداد ۱۲۳۹۵ فقره تسهیلات مسکن پرداخت شده که در مقایسه با تعداد ۱۴۷۱۴ فقره تسهیلات بانکی فروردین ۹۷ نشان از کاهش ۱۵.۸ درصدی دارد.

در همین راستا ارزش ریالی تسهیلات پرداخت شده در بازار مسکن در فروردین ۹۸ مبلغ ۵۳۱.۶ میلیارد تومان بوده که کاهش حدود هفت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

اما در بخش تسهیلات ساخت مسکن و احداث واحدهای مسکونی که مربوط به مشارکت مدنی می‌شود، وضعیت بازار مسکن از این نیز وخیم‌تر است. بطوریکه در فروردین ماه سال جاری تعداد تسهیلات مشارکت مدنی حدود ۸۱ درصد کاهش نسبت به فروردین ماه ۹۷ را نشان می‌دهد.

در میان بخش‌های مختلف تسهیلات اعطایی در بازار مسکن تنها وضعیت در وام خرید مسکن متفاوت از مابقی حوزه‌ها است، چنانچه تسهیلات اعطایی برای خرید مسکن رشد ۶.۷ درصدی در فروردین ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 3

وضعیت بازار مسکن تهران و سایر شهرهای دیگر

در بخش مسکن و بسیاری زمینه‌های مختلف دیگر شهر تهران همواره پیشتاز بوده است. به عبارتی همواره اولین تاثیرات در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی در شهر تهران پدیدار شده و سپس ابتدا به شهرهای بزرگ دیگر و سپس به شهرهای کوچکتر تسری می‌یابد.

در حوزه مسکن نیز همواره بازار مسکن تهران پیشتاز رونق و رکود در کشور محسوب شده و سایر شهرهای بزرگ و کوچک به تبعیت از آن تاثیر می‌پذیرند. در حال حاضر با توجه به رشد بیش از دو برابری متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در طی ۱۴ ماه گذشته، بخش مسکن تهران در وضعیت رکود تورمی سنگینی قرار دارد.

بعد از آن سایر شهرهای بزرگ و متوسط قرار می گیرند. اگر چه معاملات خرید و فروش مسکن در شهرهای کوچک انجام می‌پذیرد ولیکن بازار مسکن شهرهای کوچک تاثیر زیادی در کل بازار مسکن ایران نخواهد داشت.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 1

رکود تورمی در بازار مسکن تا چه مدت ادامه دارد

با توجه به ادامه وضعیت رکود تورمی در بازار مسکن افراد زیادی در انتظار ایجاد ثبات در بازار هستند. اینکه بازار مسکن در چه زمانی از دوره رکود خارج می شود به عوامل خارجی بسیاری وابسته است.

بازارهای مالی ثانویه مانند بازار ارز، طلا، بورس و وضعیت بانکها در این امر دخالت دارند. همچنین قیمت تمام شده مسکن ناشی از قیمت مصالح بوده و متغیر است. اما چیزی که مشخص است این است که مطالعه رفتار بازار خرید و فروش مسکن در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که همواره دوره رونق و رکود در بخش مسکن وجود داشته است.

اگر بخواهیم این دوره را طبقه‌بندی نمائیم ابتدا دوره رونق، سپس افزایش تعداد معاملات و خرید و فروش مسکن به تبع وجود رونق در بخش مسکن اتفاق می‌افتد. در مرحله بعد بازار شاهد افزایش قیمت‌ها بوده و سپس مرحله رکود تورمی ناشی از افزایش قیمت و ایجاد فاصله میان توان خریداران و قیمت بازار می‌شویم.

وضعیت اکنون بازار مسکن حکایت از مرحله چهارم دوره رونق و رکود مسکن دارد. معمولاً ۲ الی ۳ سال زمان نیاز است که دوره رونق بعدی شروع گردد. بدین ترتیب طبق سنوات گذشته امسال سال خروج بازار مسکن از وضعیت رکود تورمی خواهد بود.

برخی کارشناسان پایان دوره رکود را تابستان جاری و برخی آن را انتهای سال ۹۸ می‌دانند. در واقع باید منتظر بود که در سال جاری چه اتفاقاتی در بازار خرید و فروش مسکن اتفاق خواهد افتاد.