پیش‌بینی بازار مسکن

بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در دوران رکود تورمی بسر می‌رود. رکود تورمی به این معنی است که قیمت مسکن تنها بر روی کاغذ بالا رفته ولی مشتری و تقاضایی برای خرید مسکن با این قیمت‌ها وجود ندارد.

بازار مسکن ایران و به ویژه تهران در سال گذشته و سال ۹۸ دچار رکود تورمی شده است. از اینرو پیش‌بینی بازار مسکن در سال جاری برای بررسی وضعیت آینده بخش مسکن اهمیت زیادی دارد.

خریداران، فروشندگان، مستاجران، دفاتر مشاور املاک و بنگاه‌ها هر کدام به نوعی متاثر از وضعیت بازار مسکن هستند. بنابراین اطلاع از آینده بازار و پیش‌بینی بازار مسکن می‌تواند نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اقتصادی داشته باشد.

بخش مسکن یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد هر کشوری بوده و رونق یا رکود در آن می تواند تاثیر زیادی در سایر بخش‌های اقتصاد داشته باشد. از اینرو پیش‌بینی بازار مسکن و اطلاع از آینده آن در سطح کلان نیز حائز اهمیت است.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸، رونق یا رکود؟ 1

عوامل موثر در پیش‌بینی بازار مسکن

بخش مسکن متاثر از عوامل و فاکتورهای زیادی است. بنابراین برای پیش‌بینی بازار مسکن باید جنبه‌های مختلف و عوامل دخیل در آن را مورد بررسی و کنکاش قرار داد. مسکن یک کالای لوکس بشمار می‌رود، لذا بازار مسکن یک بازار سرمایه‌ای است.

مسکن علاوه بر نقش سرپناه یک کالای سرمایه‌ای یا قابلیت نقدشوندگی پائین و ریسک کم محسوب می‌شود. این بازار متاثر از بازارهای مالی دیگری نیز بوده که در پیش‌بینی بازار مسکن موثر می‌باشد.

همچنین برخی عوامل بطور مستقیم و غیرمستقیم در تعیین قیمت تمام شده مسکن موثر هستند. از جمله بازارهای مالی تاثیرگذار در بخش مسکن بازار ارز و طلا است.

با افزایش قیمت ارز و طلا و کاهش ارزش پول ملی افراد سرمایه‌های خود را به سمت بازار مسکن هدایت نمودند. پائین بودن سود بانکی نیز مزید بر علت شد تا اینکه سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار مسکن سرازیر شوند.

یکی دیگر از عوامل موثر در پیش‌بینی بازار مسکن، افزایش قیمت تمام شده واحدهای نوساز و یا بازسازی شده تحت تاثیر قیمت مصالح، قیمت کارگر و سایر هزینه‌های ساخت و ساز است.

انواع مصالح ساختمانی در سال گذشته بطور متوسط از ۵ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر زیادی خواهد داشت. این افزایش قیمت هنوز هم ادامه دارد و نظارت دقیق و کافی بر آن وجود ندارد.

وجود تسهیلات ناکافی و عدم حمایت‌های دولت نیز دلیل دیگری برای تداوم رکود بخش مسکن بشمار می‌رود. تمام عوامل فوق در پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸ دخیل هستند.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸، رونق یا رکود؟ 3

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸ چگونه است؟

با شناسایی عوامل موثر در بازار مسکن می‌توان گفت که پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸ متاثر از آن‌ها خواهد بود. در حال حاضر بازار ارز و طلا تحت کنترل بوده و از ثبات برخوردار هستند.

قیمت مصالح ساختمانی با شیب کمتر از سال گذشته ولی همچنان در روند صعودی قرار دارند. این افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب افزایش قیمت مسکن با روند متعادل‌تر نسبت به سال گذشته می‌شود.

همه ساله در فصل تابستان که فصل جابجایی و رونق بازار مسکن است بازار مسکن از وضعیت رکود خارج می شود. پیش‌بینی بازار مسکن بهبود وضعیت بازار از انتهای خرداد ماه جاری خواهد بود.

همچنین انواع تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن در فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش محسوس مواجه بوده که حاکی از کاهش تقاضا و تمایل متقاضیان واقعی در خرید مسکن خواهد بود.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸، رونق یا رکود؟ 4

پیش‌بینی بازار مسکن از دید کارشناسان

کارشناسان حوزه مسکن در یک نظر سنجی به بررسی وضعیت مسکن و پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸ نموده‌اند. با توجه به عدم کشش بازار مسکن برای افزایش قیمت بیشتر اکثر افراد پیش‌بینی می‌کنند که امسال افزایش قیمت قابل توجه مانند سال گذشته را نخواهیم داشت.

برخی افراد نرخ رشد قیمت متناسب با نرخ تورم عمومی را پیش‌بینی می‌نمایند. برخی نیز رشد قیمت بالاتر از تورم را پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین با اعلام برنامه‌های دولت مبنی بر ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای کوچک، بافت‌های فرسوده و شهرهای جدید بخشی از تقاضا به این سمت هدایت خواهد شد.

برخی کارشناسان در پیش‌بینی بازار مسکن اظهار می‌کنند که عوامل موثر بر بازار مسکن که سال گذشته موجب جهش ناگهانی قیمت‌ها شدند در سال جاری نیز وجود دارند ولیکن شدت آن‌ها کمتر است لذا انتظار افزایش قیمت مسکن با شیب کمتر از سال گذشته و در جهت تورم عمومی مورد اتفاق نظر بسیاری از افراد است.

همچنین پیش‌بینی بازار مسکن از افزایش تعداد معاملات در فصل نقل و انتقالات در تابستان خواهد بود. پس از آن نیز پائیز و زمستان بازار در حالت رکود دوباره قرار خواهد گرفت.

آنچه مسلم است این است که پیش بینی بازار مسکن از دید اکثر کارشناسان ادامه رکود تورمی و افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم خواهد بود.