عدم ثبات بازار مسکن

همانطور که مشخص است بازار مسکن در سال ۹۸ از آنچه که تصور می‌شد مشکلات بیشتری را تجربه می‌کند و در واقع نمی‌توان گفت که یک ثبات نسبی برای بازار مسکن در راه است.

در راستای عدم نظارت‌هایی که منجر به افزایش بی‌حد و مرز قیمت شده است؛ دولت در نظر دارد تا خانه‌هایی ارزان قیمت برای مستاجران تهیه کند.

بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی در واقع افزایش قیمت مسکن تا حدود ۶۰ درصد مربوط به زمین است و به همین دلیل هم دولت در نظر دارد تا خانه‌هایی را با زمین رایگان تهیه کند و در اختیار مستاجران قرار دهد و نظر بر این است که این کار باعث می شود تا قیمت مسکن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

در این زمینه اما علی نبیان، معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره جزئیاتی که از این طرح در دست است اینطور می‌گوید:

وزارت راه و شهرسازی به تمامی اداراتی که برای دولت کار می‌کنند و همچنین شهرداری‌های سراسر ایران نامه‌هایی را زده و درخواست کرده است که زمین‌های دولتی برای ساخت و ساز مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد تا دولت هم بتواند با استفاده از بودجه‌هایی که در دست دارد در آن‌ها خانه‌های استیجاری تهیه کنید.

او همچنین توضیح می‌دهد که براساس برآوردهایی که در این زمینه انجام گرفته است، ظرف حدود دو سال ۹۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد که نیاز سالانه مسکن را کامل نه اما نیمی از آن را برطرف خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن هم در این مورد اینطور می‌گوید که این حجم از منزل‌های مسکونی نه تنها می‌توانند قیمت را در بازار مسکن تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند، بلکه بازار را به یک ثبات نسبی خواهند رساند و وضعیت اجاره مسکن هم تعدیل می‌شود.

دفتر مشاور املاک ملکانا بزرگترین سامانه فروش، رهن، اجاره و خرید آپارتمان در تهران 3

آیا خانه‌های اجاره‌ای دولتی در بازار مسکن طرفدار دارند؟

بدون شک می‌دانید که جهش قیمت اجاره خانه در واقع باعث شده است که دولت دست به کار شود تا خانه‎های مستاجری را به صورت ارزانتر در اختیار مردم قرار دهد.

بر همین اساس هم یک بخشنامه توسط محمد اسلامی به تمامی استان‌ها صادر شده است تا زمین‌های دولتی را آماده کنند تا پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن در آن کلید بخورد.

در این طرح همچنین اینطور بیان شده است که علاوه بر اینکه زمین‌های طرح به صورت کامل رایگان است، مجوز پروانه‌ها هم تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و همچنین ۲۵ میلیون تومان هم وام ساخت با نرخ سود صفر در اختیار پیمانکاران قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، مصالحی که قرار است در ساخت این خانه‌ها مورد استفاده قرار گیر با ۳۰ درصد تخفیف در دسترس سازندگان قرار خواهد گرفت و در نتیجه هزینه ساخت این مسکن‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت و بازار مسکن تعدیل خواهد شد.

خانه استیجاری به چه معناست؟

در کشورهای پیشرفته، دولت برای مستاجرانی که جز قشر ضعیف محسوب می‌شوند خانه‌هایی ارزان قیمت تهیه می‌کند و این خانه‌ها را با قیمت بسیار کمی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در واقع دولت هزینه‌ای را از این مستاجران دریافت می‌کند که تنها به اندازه هزینه نگهداری این خانه‌ها خواهد بود و نفعی برای دولت نخواهد داشت. حال ممکن است این سوال برای شما پیش می‌آید که چرا دولت این خانه‌ها را به طور کامل به این افراد واگذار نمی‌کند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معمولاً اگر این خانه‌ها به صورت کلی به این افراد واگذار شوند ممکن است که آن‌ها را بفروشند و خرج نیازهای دیگر کنند که در نتیجه آن‌ها را دوباره به چرخه افراد بی خانمان باز خواهد گرداند.

معرفی بزرگترین دفتر مشاور املاک برای خرید آپارتمان در تهران 1

خانه‌های استیجاری توسط بخش خصوصی ساخته می شود!

براساس توضیحاتی که معاون وزیر در این زمینه ارائه کرده است، دولت تصمیمی ندارد تا در این ساخت و ساز دخالت کند. در واقع دولت این تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد تا بتوانند خانه‌های ارزان قیمت بسازند.

نکته‌ای که در ساخت این مسکن‌ها حائز اهمیت است این است که آیا واقعاً قرار است این خانه‌ها با قیمت کمتر در بازار مسکن ارائه می‌شوند یا تنها یک وعده عمل ناشدنی است؟

نبیان در این‌باره می‌گوید که پیش‌بینی ما این است اگر این اتفاق بیفتد بدون شک خانه‌هایی که ساخته می‌شوند قیمت کمتری خواهند داشت. دلیل آن هم این است که یکی از مهم‌ترین مسائلی که بازار مسکن را به چالش افزایش قیمت مسکن کشانده است پولی است که سازندگان بابت ساخت خانه هزینه می‌کنند.

زمانیکه این هزینه‌ها کاهش پیدا کند در نتیجه مسکن با قیمت کمتری اجاره داده می‌شود و بازار مسکن به یک ثبات نسبی خواهد رسید.