طرح مالیات مسکن

اقتصاد نیوز اینطور گزارش داده است که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای که طی چندین روز اخیر با اعضای کمیسیون عمران مجلس در مورد طرح مالیات مسکن برگزار شده است، اینطور بیان کرده است که این لایحه حمایت خواهد شد.

هر چند جزئیاتی هنوز از تصویب طرح مالیات مسکن اعلام نشده است اما به هر حال این موافقت در واقع به نوعی یک نوع موافقت تلویحی بوده است که در نتیجه موافقت و همسویی دولت و مجلس در طرح مالیات مسکن ایجاد شده است.

پیش از این وزیر سابق راه و شهرسازی با طراح‌هایی که مبنی بر دریافت مالیات در حوزه مسکن بوده است مخالفت خود را اعلام کرده است.

سرپرست سازمان امور مالیاتی در این زمینه اینطور می‌گوید که طرح وضع مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها در حوزه املاک، بلکه در حوزه طلا، ارز و خودرو است.

پناهی در این زمینه می‌گوید با توجه به اینکه ساختار اجرایی کشور شامل چه مواردی باشد، فرهنگ اجتماعی و همچنین زیرساخت‌های اطلاعاتی می‌توانند در زمینه اجرایی بودن مالیات مسکن تصمیم خود را بگیرند.

خرید مسکن، آپارتمان، خانه و زمین در ملکانا 3

مخالفان طرح مالیات مسکندر حال حاضر حدود یک سوم تقاضاست!

همانطور که می‌دانید اوضاع ساخت و ساز هم در وضعیت کنونی کشور اصلاً خوب نیست. در واقع می‌توان اینطور گفت که باید سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود اما در سال ۹۶ تنها ۳۳۰ هزار پروانه برای ساخت صادر شده است.

می‌توان اینطور گفت که در سال ۹۸ هم معاون مسکن و ساختمان اینطور می‌گوید که تولید مسکن به کمتر از ۳۰۰ هزار واحد رسیده است.

شاید مهم ترین دلیل در کاهش ساخت مسکن مربوط به هزینه‌های هنگفتی است که در بر دارد که در نتیجه توان خریداران را کاهش داده است و ساخت و ساز را به امری ریسک پذیر تبدیل کرده است.

در واقع در شرایطی که هم اکنون پیش آمده است که شامل رکود بوده است، فشار مالیات مسکن هم شاید باری سنگین تر بر دوش سازندگان باشد.

کمیسیون اقتصادی از تصویب مالیات مسکن کوتاه نمی آید!

طرحی که طی آن قرار است مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن ایجاد شود حدود یک سال است که بین مخالفان و موافقان در حال بررسی است اما هرچه پیش می‌رویم کمیسیون اقتصادی عزم خود را برای تصویب این طرح بیشتر جزم می‌کند.

موافقان این پیشنهاد در واقع اینطور می گویند که مالیات به کاهش سوداگری کمک خواهد کرد که این امر به نوبه خود باعث کاهش قیمت مسکن خواهد شد. براساس آماری که ارائه شده است که بین سال ۸۵ تا ۹۵ در واقع ۶۶ درصد از معاملات مسکن از نوع سوداگری بوده است.

این در حالیست که در سال‌های ۵۵ تا ۶۵ این میزان میزان ۲۰ درصد بوده است. در واقع این طور تصور می‌شود که یکی از دلایل رشد قیمت مربوط به معاملات غیر مصرفی است.

فروش مسکن در سال 98

مخالفان طرح مالیات مسکن چه می گویند؟

از سوی دیگر، مخالفان در این زمینه که عده‌ای از نمایندگان را نیز شامل می‌شوند، معتقد هستند که حدود ۸۰ درصد از مسکن کشور توسط بخش خصوص تولید می‌شود، اگر که سیاست‌های مالیاتی به صورت سخت‌گیرانه در این حوزه اعمال شوند احتمال اینکه انگیزه سازندگان کمتر شود بسیار زیاد خواهد بود.

آیا بخش خصوصی تمایل به تصویب مالیات مسکن دارد؟

خیر، به هیچ وجه. بخش خصوصی در واقع هم اکنون هم بار سنگینی از ساخت و ساز را بر دوش دارد که به طور قطع نمی‌خواهد این میزان با مالیات مسکن چندین برابر شود.

فرشید پورحاجت معتقد است که هرگونه فشار مالی در نهایت باعث می‌شود که رشد مسکن بیش از پیش کاهش پیدا کند.

مصطفی قلی خسروی اما در این زمینه اینطور می‌گوید که زمانی که در شهر دبی، ساختمان‌سازی آغاز شده است دولت مالیات را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است تا افرادی که می‌خواهند به عنوان سرمایه‌گذار در این زمینه فعالیت کنند ترغیب به این کار شوند.

این در حالیست که در طی سال‌های اخیر در ایران چنان مالیات‌های سنگینی وضع شده است که نتیجه آن فرار از سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده است.

یکی از کارشناسانی که موافق مالیات مسکن بوده است اینطور عنوان می‌کند که نباید سرمایه‌گذاری در این بخش با هیچگونه اختلالی رو به رو شود.

بهنام ملکی در واقع با بیان این مسئله که مالیات بر عایدی سرمایه به نفع مردم خواهد شد بیان می کند که با توجه به حساسیت‌هایی که در بخش مسکن وجود دارد سرمایه گذاری در این بخش نباید مختل شود، شاید بهترین راه این باشد که از خانه‌های خالی مالیات گرفته شود در غیر این صورت میلیاردها واحد خالی به هدر می‌روند.

امید است که تصویب و یا رد طرح مالیات مسکن در نهایت به سود کسانی باشد که قصد خرید یا اجاره مسکن را دارند، تا بازار مسکن به ثبات کشیده شود و قدرت خرید برای همگان فراهم شود.