بازار مسکن

امروزه یکی از معضلاتی که در جامعه پیش آمده است نقره داغ شدن مستاجرانی است که در تلاش برای عقد قراردادهای جدید در بازار مسکن هستند.

در واقع افزایش شدید میزان اجاره بها به طرز عجیبی از بهار سال ۹۸ آغاز شده است و بازار مسکن را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

این افزایش اجاره بها در حالی به وقوع پیوسته است که هم اکنون فصل اجاره شروع نشده و مدارس هم تعطیل نشده‌اند. با توجه به اینکه بسیاری از این مستاجران دارای فرزندهای مدرسه‌ای هستند؛

این جابه جایی چگونه صورت خواهد گرفت؟ وقتی که ماه رمضان هم مزید بر علت شده است تا تمایل به جابجایی تا این حد کاهش پیدا کند. در واقع بازار مسکن تا به حدی زیر و رو شده است که هیچکس نمی‌داند آینده آن به کجا خواهد رفت! در بازارهای اجاره‌ای امروز، مستاجران تا چه حد باید ضرر کنند؟

چه راهکارهایی برای ساماندهی این بازار ارائه شده است و تا به کی این نابسامانی‌ها ادامه خواهد داشت؟

اگر شما هم سری به بنگاه‌های املاک در کلان شهرهایی مانند شهر تهران زده باشید خواهید دید که قیمت مسکن و همچنین اجاره بها نسبت به ماه‌های پیش به صورت غیر متعارف افزایش یافته است. وب سایت‌هایی نظیر دیوار هم توانسته‌اند تا این افزایش بی‌نظیر قیمت را نشان دهند.

کسادی بازار مسکن آغاز شد

اجاره واحدهای مسکونی در بازار مسکن تهران

در سال ۱۳۹۸ اجاره یک واحد ۸۵ متری که هشت سال ساخت بود و تقریباً نوساز به شمار می‌آید در مرکز تهران و در خیابان جمالزاده با رهن کامل حدود ۲۰۰ میلیون تومان، به مستاجران اجاره داده می شود.

این مقدار در تابستان سال ۹۶، بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده است و در واقع می‌توان اینطور گفت که هزینه اجاره مسکن در طی دوسال حدود دو برابر شده است.

طبق آخرین گزارش‌هایی که توسط بانک مرکزی در زمینه بازار مسکن ارائه شده است میتوان به طور قطع گفت که خرید و فروش هر متر مربع در تهران، در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ با قیمتی معادل ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شده است.

این میزان در مقایسه با متوسط قیمت مسکن در فروردین ماه سال گذشته که حدود ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بوده است حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است. در واقع می‌توان اینطور گفت که در این بازه زمانی یک ساله، قیمت مسکن حدودا دو برابر شده است که این میزان ۱۰۴ درصد افزایش را در بر داشته است.

همچنین می توان گفت که افزایش قیمت‌های نجومی باعث شده است تا مالکین با توجه به اینکه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در فروردین سال گذشته، ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بوده و در این بازه زمانی بتوانند بدون هیچ نظارت خاصی در این زمینه قیمت مسکن را افزایش دهند و هیچ راه خاصی هم برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

مشاورین املاک نقشی در گرانی مسکن ندارند

بازار مسکن در تابستان سال ۱۳۹۷

تابستان سال گذشته بود که قیمت مسکن حدود ۴۰ درصد افزایش داشت، اما همچنان هم قیمت مسکن تا حد فعلی افزایش نداشت. اما با سپری شدن حدود دو ماه از سال ۹۸ اجاره ها نسبت به نرخ هایی که در تابستان سال ۹۷ با آن روبرو بوده ایم بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

هرچه به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم اینطور نشان داده می‌شود که این افزایش و فشار هم بیشتر خواهد شد. ممکن است تصور کنید که افزایش اجاره بها در واقع فشار بسیار زیادی را بر مستاجران وارد کرده است. دقت داشته باشید که این افراد معمولاً از قشر ضعیف یا متوسط جامعه هستند که درآمد متوسطی هم دارند.

در سال گذشته اما به علت افزایش بی‌دلیل و منطق اجاره بها، عده‌ای از افرادی که در تهران سکونت داشته‌اند، ترجیح دادند تا حاشیه شهر را برای زندگی انتخاب کنند.

این امر در واقع یک کوچ اجباری بوده است که به دلیل افزایش قیمت مسکن آن‌ها را وادار به انجام این کار کرده است. در عین اینکه قیمت اجاره بها در آن مناطق مختلف شهرها افزایش یافته است، می‌توان گفت که حاشیه شهرها هم به دلیل افزایش ناگهانی تقاضا نیز قیمت را افزایش داده‌اند.

ملکانا تخصصی‌ترین سایت املاک تهران 5

سال ۹۸ و وضعیت بازار مسکن

مستاجرانی که امسال مجبور به کوچ اجباری شده‌اند در واقع سال دشواری را برای یافتن سرپناهی پیش‌رو خواهند داشت. یکی از عواملی که باعث شده تا این افزایش قیمت بدون هیچ نظارت خاصی انجام شود در واقع عدم نظارت دولت بوده است که هیچ کنترل خاصی را در این زمینه انجام نداده است.

این آزادسازی در افزایش میزان اجاره بها باعث شده است تا با وضعیت کنونی بازار،خرید و فروش مسکن هم رو به کاهش باشد چرا که قدرت خرید کاهش پیدا کرده است.

می‌توان اینطور گفت که تنها راهی که برای مهار این افزایش قیمت مسکن به ذهن می‌رسد این است که دولت راهی را برای مهار افزایش قیمت پیدا کند که این امر هم با ممانعت از فعالیت مالکان و بنگاه داران است که از مستاجران قیمت‌های نجومی را مطالبه می‌کنند.