گرانی مسکن

همانطور که می‌دانید گرانی مسکن در سال ۹۸ از نظر اقتصادی همچنان ثباتی که مدنظر بوده را به دنبال نداشته است. بررسی‌های بازار مسکن تهران نشان می‌دهد که یک واحد مسکونی با متراژ ۸۵ متری در محله‌ای مانند ولنجک با میزان رهن ۶۰ میلیون تومان و اجاره چهار میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

این در حالیست که یک آپارتمان در منطقه ۱۷ شهریور با متراژ ۹۸ متری، با رهن ۱۰۰ میلیون تومان اجاره داده شده است.

اگر قرار نیست که گرانی مسکن تهران با یک ثبات نسبی همراه شود پس سرنوشت افرادی که توانایی پرداخت این اجاره‌های میلیونی را ندارند چیست؟

ملکانا تخصصی‌ترین سایت املاک تهران 5

مسکن تهران از دید خبرگزاری‌ها

به گزارش خبرگزاری‌های معتبر، در سال ۹۸ اجاره بهای مسکن تهران روز به روز داغ‌تر و داغ‌تر خواهد شد. در واقع اینطور پیش‌بینی می‌شود که امسال در پی گرانی‌های بی‌حد و مرزی که بازار به آن دچار شده است، این بخش حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کند.

که آن هم به دلایلی مانند تورم عمومی و همچنین رشد بی‌رویه قیمت مسکن در سال ۹۶ و ۹۷ باز می‌گردد. در وضعیتی که امروزه با آن رو به رو هستیم، وزارت‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی روند تکمیل واحدهای مختلف در شهرهای مختلف به ویژه در شهر تهران را جزء کارهای راسی قرار داده است تا بتواند با تکمیل به موقع از کمبود مسکن جلوگیری کند.

همچنین مسکن‌هایی که تحت عنوان مسکن مهر ساخته می‌شوند نیز هم اکنون در مناطق مختلف رو به رشد هستند تا بتوانند در اطراف کلان شهرهایی مانند تهران و البرز هم متمرکز شوند.

با این کار در واقع بخشی از تقاضا به این مناطق برده می‌شود و بازار اصطلاحاً به یک تعادل نسبی خواهد رسید و هدف هم در واقع همین است.

با ملکانا بزرگترین دفتر مشاور املاک تهران آشنا شوید 1

مسکن تهران و عملکرد نمایندگان مجلس

می‌توان اینطور گفت که همزمان با انتقاد از عملکرد دولت در بخش گرانی مسکن، نمایندگان مجلس نیز راهکارهایی را برای کنترل نرخ‌ها در بازار اجاره بها پیشنهاد کرده‌اند که در واقع جزء راهکارهایی به شمار می‌آید که اکثریت در تلاش برای اثبات آن‌ها هستند تا بتوان بازار مسکن را به یک تعادل نسبی رساند.

در واقع پیش‌بینی‌های مختلف در سال ۹۷ نشان می‌داد که در نهایت با کاهش قدرت خرید مردم، قیمت مسکن به یک ثبات و تعادل نسبی برسد اما در ماه‌های آغازین سال ۹۸ با همچین تغییری رو به رو نبوده‌ایم و نمی‌توان به طور قطع دانست که آیا این تغییر واقعا! در حال رخ دادن است یا خیر.

از جمله راهکارهایی که نمایندگان مجلس در این زمینه ارائه کرده‌اند پرداخت تسهیلات است. جزئیات این طرح هنوز هم در دست بررسی است.

در این شرایط اغلب افرادی که در خانه‌های مستاجری زندگی می‌کنند در تلاش هستند تا قراردادهای جدید خود را پیش از افزایش قیمت عقد کنند و اغلب آن‌ها روزهای واپسین را تا پایان قرارداد با بیم و هراس از آینده به سر می‌کنند.

اینطور به نظر می‌رسد که در واقع برای قراردادهایی که موعد آن‌ها خرداد، تیر، مرداد ماه و شهریور امسال است روزنه امیدی وجود ندارد و اکثر خانه‌هایی که با یک قیمت مناسب به اجاره داده شده بودند هم اکنون باید با قیمت‌هایی دو برابر قیمتی که بود خانه را اجاره کنند.

در واقع اینطور به نظر می‌رسد که راهکارهایی که وزرات راه برای تکمیل قراردادهای مختلف ارائه کرده است اثر مطلوبی در این بخش نداشته است و راه حل پرداخت تسهیلات هم اگر به مقدار قابل توجهی نباشد به طور حتم عملیاتی نخواهد بود.

جدیدترین پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ چه می‌گوید 4

جدیدترین آمار مسکن تهران در سال ۹۸

براساس جدیدترین آماری که در زمینه گرانی مسکن و املاک در سال ۹۸ ارائه شده است، اجاره یک واحد مسکونی در منطقه ۱۵ افسریه تهران، با مساحت ۵۰ متر مربع و عمر بنای ۳۸ سال، با مبلغ رهن ۳۵ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان بوده است.

در منطقه ۴ خاک سفید هم یک واحد مسکونی که حدود ۷۰ متر بنا دارد، با میزان رهن ۳۳ میلیون تومان و ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان اجاره رهن شده است.

این میزان اجاره بها در مناطقی مانند ولنجک به ۶۰ میلیون تومان رهن و ۴ میلیون اجاره ماهیانه می‌رسد و این در حالی است که این مسکن‌ها در واقع ۱۸ سال ساخت هستند.

قراردادهای اجاره آپارتمان در منطقه قیطریه اما جالب‌تر است. این مقدار برای آپارتمان‌هایی ۱۰۶ متری با میزان پیش ۲۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۹ میلیون تومان امضا شده است.

این در حالی است که محله دروس یک واحد ملکی ۶۳ متری با شرایط ۲۲۰ میلیون تومان رهن و اجاره ماهیانه یک میلیون تومان امضا شده است.