نقش مشاورین املاک

امروزه بازار مسکن یکی از داغ‌ترین بازارهای داخلی به شمار می‌آید که قیمت در آن به صورت روزانه در حال افزایش است. با اینکه اینگونه تصور می‌شده است که مسکن باید به نسبت سایر بخش‌ها کمتر تاثیرپذیری داشته باشد.

اما همچنان هم افزایش قیمت مسکن و نگرانی از آینده مستاجرین یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور محسوب می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند که مشاورین املاک در واقع نقش عمده‌ای در گرانی مسکن ندارند و این فرض هم تا حدی درست است.

در واقع نمی‌توان تمامی تقصیر را بر گردن مالکین دانست بلکه افراد دیگری هم هستند که در افزایش بی‌رویه قیمت مسکن دخیل‌اند. شاید بتوان عدم نظارت را یکی از مهم‌ترین عواملی دانست که در گرانی مسکن دخیل است.

خرید آپارتمان چگونه و چطور 3

رئیس اتحادیه مشاورین املاک در این زمینه چه می‌گوید؟

رئیس اتحادیه اما می‌گوید که امروزه در دنیای مجازی اپلیکیشن‌های مختلفی ساخته شده‌اند که فعالیت‌های نوآورانه ای را در بخش مسکن ایجاد کرده‌اند.

می‌توان اینطور گفت که در واقع توسط این اپلیکیشن‌ها در خرید و فروش مسکن حمایت می‌شود اما این برنامه‌ها هم باید به طور مجموع از قوانین و اصول خاصی پیروی می‌کنند که در نتیجه آن‌ها از آشفتگی بازار جلوگیری به عمل می‌آید.

وی همچنین در خصوص سایت‌هایی صحبت کرد که باعث ایجاد تشویش در بازار مسکن شده‌اند؛ وی در این باره اینطور می‌گوید که برخی از این سایت‌ها در واقع قیمت‌های غیر واقعی را در این زمینه معرفی کرده‌اند.

حتی از قیمت مشاورین املاک هم بیشتر است و به نوع خود باعث شده‌اند تا این قیمت‌های غیرواقعی بازار مسکن را به تشویش بکشانند.

خوشبختانه با دستور به موقع دادستانی در این زمینه قیمت گذاری‌هایی که در این سایت‌ها اعلام شده‌اند ممنوع اعلام شده و بلافاصله بعد از اینکه این وبسایت‌ها بسته شدند شاهد تاثیر مثبتی بودیم که در بازار ایجاد شد.

مشاورین املاک و سایت‌های فروش املاک

قلی خسروی در این زمینه اینطور بیان می‌کند که پل ارتباطی بین آژانس‌های املاک و متقاضیانی که در زمینه ملکی فعالیت می‌کنند در واقع همی سایت‌های خرید و فروش مسکن هستند.

در این باره و در رابطه با چگونگی کنترل مشاورین املاک برای جلوگیری از اینکه قیمت‌های غیرواقعی به مشتریان ارائه نشود در واقع اتحادیه مشاورین املاک اینطور می‌گوید که در حال حاضر یک پایه مناسب برای حوزه املاک که می‌توانید توسط آن قیمت‌هایی که در این زمینه ارائه می‌شوند را پیگیری کنید استفاده از کد رهگیری است که در واقع در سامانه‌های آنلاین می‌توانید آن‌ها را بیابید.

آیا افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ ادامه پیدا می‌کند؟ 3

سال ۹۷ و قیمت املاک

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همچنین اینطور بیان می‌کند که بیشتر شهرهای ایران در سال‌های گذشته حدود ۴ بار جهش در قیمت مسکن را تجربه کرده‌اند. این میزان در سال ۹۷ که در واقع آخرین جهش را به همراه داشته است با ۳ برابر شدن قیمت دلار در واقع به سه برابر قیمت اصلی مسکن رسیده است.

وی در ادامه اینطور گفت که در سال جاری طبق آماری که در این زمینه وجود دارد معاملات ملکی حدود ۳۱ درصد کاهش خواهند یافت چرا که در واقع قدرت خرید در میان مردم از بین رفته است و بازار مسکن با یک رکورد مواجه خواهد شد.

با توجه به اینکه قیمت مسکن در سال ۹۷ به حدود سه برابر میزان خود رسید باید این دیدگاه را که مشاورین املاک تنها دلیل افزایش قیمت مسکن بوده‌اند را اصلاح کرد.

قلی خسروی اما آینده مسکن در ایران را وابسته با تورم دانست و افزود که با توجه به فعالیت‌هایی که امروزه در زمینه راه و شهرسازی انجام می‌گیرد سازندگی‌ها آغاز خواهد شد و بافت‌های فرسوده نیز بازسازی می‌شوند.

وی اینطور بیان کرد که در سال ۹۸ در واقع رونق بازار به حدی زیاد خواهد بود که ۱۷۴ شغل اصلی که مربوط به ساخت و ساز هستند باعث اشتغالزایی در این زمینه و رونق مسکن و مشاورین املاک خواهند شد.

در این رابطه، پریسا یزدان پرست که مدیر یکی از این وبسایت‌های خرید و فروش مسکن است با بیان اینکه بهترین راه برای تقویت این سامانه‌ها ارتباط با مشاورین املاک است همچنان اینطور بیان کرد:

که اینگونه سایت‌ها باید برای دریافت آگهی‌های فروش همچنان از طریق آژانس‌ها و بنگاه‌های معاملات ملکی اقدام کنند که زیر نظر این اتحادیه‌ها فعالیت می‌کنند. این امر باعث می‌شود که از نوسانات قیمت که بر اثر تبلیغات مختلف انجام می‌شوند جلوگیری شود و همچنین آگهی‌های غیرواقعی که برای فروش هستند هم از میان بروند.

امید است که در سال ۹۸ این رونق اقتصادی به حدی باشد که بار دیگر قدرت خرید مسکن در میان مردم افزایش پیدا کند و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده است برطرف شود.