بازار مسکن

همانطور که می‌دانید بازار مسکن یکی از موتورهای محرکه اقتصاد در ایران مسکن است. در واقع بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی و همچنین معدن متکی به این بخش است.

در حال حاضر می‌توان گفت که تنها حدود ۸ درصد از فعالیت‌هایی که به تولید ناخالص اختصاص داده شده‌اند به صنعت ساختمان داده شده است.

با آغاز سال ۹۸ می‌توان اینطور گفت که بازار مسکن هم مانند بازارهای دیگر دچار تغییر و تحولاتی شده است که باعث شده است تا سایه رکود بر سر صنایع مختلف به وضوح حس شود.

تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می‌دهد که رشد چندین برابری قیمت در واقع ناشی از بازارهای طلا و ارز است که توانسته است نقدینگی را به حدی بسیار زیادی کاهش دهد.

همچنین کلاهبرداری‌های مختلفی که از سودآوری‌های غیرشرعی ایجاد شده‌اند باعث شده تا میزان تقاضا و عرضه تا حد بسیار زیاد ناهماهنگ باشد.

جدیدترین پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ چه می‌گوید 2

پیش‌بینی بازار مسکن

می‌توان اینطور گفت که برخی از کارشناسانی که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند اینگونه پیش‎بینی می‌کنند که در سال ۹۸ با کاهش عرضه و همچنین افزایش تقاضا در بازار مسکن رو به رو خواهیم شد.

این در حالی است که مسئولان دولتی اما به این نکته تاکید می‌کنند که باید یک میلیون واحد ساختمانی در این سال ساخته شود.

این در حالی است که رکود حاکم بر جامعه در واقع اینطور نشان می‌دهد که تورم بالا باعث خواهد شد که علاوه بر گرانی، با افزایش بیکاری نیز رو به رو خواهیم بود.

با اینکه تمامی این فرضیه‌ها همچنان در حد فرضیه باقی مانده‌اند اما همین امر موجب می‌شود که گروهی بر این باور باشند که گرانی مصالح در سال ۹۸ امری حتمی است.

در خصوص قیمت‌هایی که برای این سال پیش‌بینی می‌شود می‌توان اینطور گفت که شاید در عین اینکه قابل پیش‌بینی هستند اما همچنان متناقض‌اند.

بازار مسکن، از رکود تا ثبات قیمت

اینکه بازار مسکن در سال ۹۸ دچار یک سمت و سوی نامشخص خواهد بود در واقع امری است که نمی‌توان به طور قطع از آن سخت گفت.

سید حسین افضلی که عضو کمیسیون عمران است با ارزیابی وضعیت مسکن در سال آینده اینطور می‌گوید که پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی که مربوط به بازار مسکن است در سال ۹۸ کاری آسان نخواهد بود و این مسئله در طی دوران مختلف هم ثابت شده است.

این مسئله همچنین در دوره‌های مختلف نشان داده است که بازار مسکن پس از یک دوره رکود دچار یک ثبات قیمت شده است که مجدداً یک دوره رکود را به دنبال خواهد داشت.

در سال ۹۸ و سال‌های آینده اما ما شاهد تغییراتی خواهیم بود که در واقع نتایج رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن است. با اینکه نمی‌توان مدت این تغییرات را به طور دقیق حدس زد اما پیش‌بینی می‌شود که سال ۹۸ همان سال پرغوغا خواهد بود.

حسام عقبایی که نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک است هم اینطور می‌گوید که نیمه اول سال ۹۸ تا پایان شهریور ماه بازار مسکن راکد خواهد بود و همچنین توام با تورمی نسبی است.

معنای این حرف این است که در واقع احتمال افزایش قیمت در این سال وجود نخواهد داشت چراکه بازار مسکن در واقع دیگر کشش افزایش قیمت را نخواهد داشت.

خرید مسکن، آپارتمان، خانه و زمین در ملکانا 3

قیمت مسکن و پیش‌بینی کارشناسان مختلف

در رابطه با قیمت مسکن همچنین مصطفی قلی خسروی اینطور می‌گوید که سال ۹۸ سال ثبات قیمت در این زمینه خواهد بود چرا که به یه باره دلار سه برابر شده است و همین امر باعث شده تا قیمت تمامی بخش‌ها دچار تغییر و تحول شود.

همچنین قیمت مسکن هم از این قاعده مستثنی نبوده است. ولی زمانیکه قیمت مسکن افزایش یافت دیگر ارزانی را به دنبال نخواهد داشت.

طی چهاردهه مختلف اگر قیمت مسکن را مورد بررسی قرار دهید خواهید دید که باز هم از این نوع افزایش قیمت‌ها در دوره‌های مختلف اتفاق افتاده است که در واقع نتیجه ایجاد تورم در دوران‌های مختلف بوده است.

هم اکنون اما طرح ایجاد مالیات بر عایدات مسکن در کمیسیون ملی رد شده است و این امر به نوبه خود بر قیمت مسکن بسیار تاثیرگذار است.

چرا که هر مالیاتی که گرفته می‌شود در واقع روی افزایش قیمت مسکن هم تاثیرگذار خواهد بود و باعث افزایش آن خواهد شد.

اما همچنان حتی اگر قیمت مسکن کاهش پیدا نکند هم با این افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در سال ۹۷، محتمل است که در سال ۹۸ با کمبود مسکن رو به رو شویم.

در نتیجه این بخش از سوی دولت نیازمند برنامه‌های خاصی است که توسط آن در واقع بتوان با مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شده است رو به رو شویم.