وام مسکن

در این روزها شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در تقریباً تمامی نقاط تهران هستیم. این افزایش قیمت مسکن تهران در حالی است که بهای وام مسکن در واقع ثابت مانده است.

در این بخش می‌خواهیم وام مسکن تهران را برای زوجین و مجردها مورد بررسی قرار دهیم.

وام مسکن، چقدر؟

طبق آخرین گزارش‌هایی که توسط خبرگزاری‌های مختلف به بازار ارائه شده است، در معاملاتی که به صورت فرابورسی در هفته‌ی اخیر رخ داده است، قیمت برخی از تسهیلات مسکن رو به کاهش بوده است به طوریکه برخی از تسه‌های حدود ۴۸ هزار تومان تخمین زده شده است.

البته نمادهایی هم بوده‌اند که بالای ۵۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند و در معاملات مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما در نتیجه متوسط قیمت ورق‌هایی از اوراق تسهیلات در واقع در حدود همین ۵۰ هزار تومان بوده است.

می‌توان گفت که قیمت اوراق تسهیلات برای مسکن در تیرماه سال ۹۶ حدود ۴۷ هزار تومان بوده است اما قیمت پایانی در فروردین ماه ۹۷ حدود ۵۱ هزار تومان بوده است.

می‌توان گفت که قیمت این تسهیلات در بازار مسکن تهران در خرداد، تیر و مرداد ماه سال ۱۳۹۷ به بالای ۵۱ هزار تومان هم رسید.

این در حالی است که این میزان در فروردین و اردیبهشت ماه امسال کمتر شد و به ۴۹ هزار تومان رسید.

جدیدترین پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ چه می‌گوید 4

چرا اوراق تسهیلات مسکن کاهش قیمت داشت؟

کارشناسان زمینه مسکن در واقع اینطور می‌گویند که کاهش قیمت اوراق تسهیلات در سال اخیر به چندین دلیل بوده است که یکی از آن‌ها رکود بازار مسکن بوده است.

این در حالی است که رشد قیمت مسکن بسیار زیاد است در حالی که وام مسکن همچنان برای این امر ناکافی است. این دو موضوع باعث شده است تا تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن هم تا حد زیادی کاهش پیدا کند که در نهایت کاهش قیمت اوراق را به همراه داشته باشد.

همانطور که در این بخش اشاره شد قیمت اوراق تسهیلات در واقع به میزان متوسط به ۵۰ هزار تومان هم رسیده است؛ در نتیجه می‌توان گفت که هزینه وام مسکن تهران هم با همین مبلغ تخمین زده می‌شود.

هزینه وام مسکن برای زوج‌های تهرانی

زوج‌هایی که در تهران سکونت دارند می‌توانند برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۲۰۰ برگه تسهیلات را خریداری کنند.

در واقع آن‌ها باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنند تا بتوانند این ۲۰۰ برگ را خریداری کنند. به این مبلغ با اضافه شدن مبلغ ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۴۰ برگه تسه دیگر هم خریداری شود، دو میلیون تومان افزوده خواهد شد.

در نهایت باری گرفتن یک وام ۱۲۰ میلیونی مسکن چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان باید صرف شود. این میزان با افزایش قیمت مسکن تهران بسیار زیاد است.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 1

هزینه وام مسکن برای زوج‌هایی که در شهری به غیر از تهران زندگی می‌کنند

می‌توان اینطور گفت که برای زوج‌های غیر تهرانی، میزان وام مسکن بسته به اینکه در چه شهری زندگی می‌کنند متفاوت است.

این میزان در شهرهایی که جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر دارند حدود ۸۰ میلیون تومان است.

برای گرفتن این مبلغ وام در واقع باید ۱۶۰ ورق اوراق بهادار خریداری شود و این میزان چیزی حدود هشت میلیون تومان خواهد شد که با احتساب دو میلیون تومان برای خرید اوراق وام جعاله مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد شد.

برای شهرهایی که زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، وام مسکن در حدود ۶۰ میلیون تومان خود شد که ۱۲۰ برگ اوراق بهادار نیاز خواهد داشت. یعنی باید هشت میلیون پرداخت شود تا بتوان یک وام ۸۰ میلیونی مسکن گرفت.

آخرین اخبار مسکن در مورد بازگشت ثبات نسبی به بازار مسکن 1

هزینه وام مسکن تهران برا افراد مجرد

افرادی که مجرد در تهران زندگی می‌کنند هم می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. این مقدار تا سقف ۶۰ میلیون تومان خواهد بود و برای افرادی که در مراکز استان‌هایی با بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، این میزان حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد بود و در سایر نقاط به ۴۰ میلیون تومان هم می رسد.

همانطور که مشاهده می‌کنید این مقدار برای خرید مسکن تهران که امروزه چیزی حدود دو برابر افزایش قیمت داشته است بسیار کم است.

با این حساب می‌توان گفت افرادی که به صورت مجرد در تهران زندگی می‌کنند باید حدود ۶ میلیون تومان اوراق خریداری کنند تا بتوانند اقدام به خرید مسکن تهران کنند.

باز هم اینطور به نظر می‌رسد که کفاف به خرید نخواهد داد و ممکن است تنها بخشی از پول رهن را فراهم کند.

اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر یک از آن‌ها نیز چیزی معادل پنج میلیون ریال خواهد بود.

مدت اعتبار این اوراق تسه چیزی حدود دو دوره شش ماهه است که می‌توان آن‌ها را برای این مدت تمدید کرد. دقت داشته باشید که گذر زمان از اعتبار این اوراق کم خواهد کرد.