بازار مسکن

قیمت مسکن امروزه به یکی از معضلات اصلی مبدل شده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در این بهبهه بازار مسکن روز به روز دچار دگرگونی‌های مختلف است.

می‌توان اینطور گفت که جهش قیمت مسکن در واقع در دو سال اخیر به گونه‌ای بوده است که باعث شده تا قدرت خرید روز به روز کاهش پیدا کند و همچنین نبود تسهیلات باعث می‌شود روند معاملات مسکن هم روزانه افت داشته باشد که این امر رکود بازار را به دنبال خواهد داشت.

کارشناسانی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند اینطور می‌گویند که قیمت مسکن در واقع در سال ۹۷ شوک عجیبی را به بازار وارد کرده است.

این موضوع به نوبه خود باعث شد تا قیمت مسکن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. اگرچه فعالان اقتصادی و همچنین مسئولان ارشدی که در زمینه راه و شهرسازی بر این باورند که رشد قیمت مسکن در واقع دلایل مختلفی را شامل می‌شده است که رشد نرخ ارز یکی از آن‌ها بوده و نمی‌توان تمامی تقصیرها را گردن آن انداخت.

در سال 98 چه بر سر بازار مسکن خواهد آمد

جامانده‌های بازار مسکن

احمدیان که یکی از مشاوران فعال در زمینه بازار مسکن است اینطور می‌گوید که در سال گذشته برخی از متقاضیانی که قصد خرید مسکن را داشته اند دست نگه داشته‌اند تا بلکه قیمت مسکن به یک ثبات نسبی برسد.

اما شاهد بوده ایم که قیمت مسکن در ماه‌های گذشته نه تنها کاهش نداشته است بلکه همچنان رو به افزایش است. همین موضوع باعث شده است تا قدرت خرید اغلب مردم به زیر صفر برسد و عملاً به عنوان جامانده‌های بازار مسکن از آن‌ها یاد شود.

خرید مسکن، آپارتمان، خانه و زمین در ملکانا 4

محال است که بازار مسکن به قیمت قبل برگردد!

فردین یزدان که مدیر علمی طرح جامع مسکن با تاکید بر این نکته که تفاوت میان رشد قیمت در سال ۹۶ و ۹۷ در واقع غیرقابل باور بوده است بازگشت قیمت مسکن به گذشته را تقریباً امری بعید و غیرممکن می‌داند.

او معتقد است که افزایش قیمت در اردیبهشت ماه پارسال در واقع با افزایش قیمت در سال ۹۶ هم غیر قابل مقایسه است.

اینطور گفته می‌شود که قیمت مسکن در سال ۹۶ به صورت طبیعی در حال افزایش بوده است اما این مقدار در سال ۹۷ به صورت تصاعدی و غیرمنطقی بالا رفته و با عدم نظارت، عواملی مانند اثرات تحریم‌های خارجی و همچنین نوسانات ارزی هم مزید بر علت شدند تا قیمت مسکن به صورت غیر عادی افزایش پیدا کند.

بانک مرکزی همچنین در این باره می‌گوید که تعداد معاملاتی که در زمینه خرید و فروش آپارتمان و بازار مسکن تهران بوده است در اردیبهشت ماه امسال به حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی رسیده است که این میزان نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته حدود ۳۶ درصد کاهش را به دنبال داشته است.

نکته جالب اینجاست که همچنان با کسادی بازار هم بانک مرکزی رشد قیمت را گزارش داده است. می‌توان اینطور گفت که با توجه به آماری که در این زمینه ارائه شده است، قیمت یک متر مربع مسکن در کلان شهر تهران حدود ۱۲ میلیون تومان بوده است که نسبت به ماه قبل و همچنین ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۱۲ درصد و ۱۱۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین اینطور گفته می‌شود که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ همچنان هم متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران حدود ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده است.

این مقدار شاید در نظر کم باشد اما دقت داشته باشید که بسیاری از مردم در واقع قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و حتی اگر قصد خرید هم داشته‌اند دیگر با این قیمت‌هایی که ارائه شده است نمی توانند مسکنی را خریداری کنند.

جدیدترین پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ چه می‌گوید 1

روند تثبیت بازار مسکن در سال ۹۸ چگونه است؟

یکی از کارشناسان زمینه مسکن در پاسخ به این پرسش که قیمت مسکن در سال ۹۸ چگونه خواهد بود اینطور پاسخ می‌دهد:

اگر به روند ساخت و ساز بعد از انقلاب نگاهی بیندازیم خواهیم دید که در هر دوره چهار تا پنج ساله پس از انقلاب بازار مسکن دچار یک کسادی بوده است و در این دوره قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند اما پس از گذشت یک بازه زمانی خاص به تثبیت خواهند رسید.

وی همچنین خاطرنشان کرد که افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در واقع برای سال ۹۸ هم ممکن است ادامه داشته باشد اما جای هیچ نگرانی  نیست چرا که در نهایت قیمت‌ها ثابت خواهد شد.

رشد قیمت مسکن در بازار مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی است!

مهدی روانشادنیا هم در این زمینه می‌گوید: رشد بی‌رویه قیمت در بازار مسکن از افزایش قیمت سایر کالاها تاثیر گرفته است.

اما به دلیل اینکه قدرت خرید تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است، این میزان قطعاً کمتر از نرخ تورمی است که توسط بانک مرکزی اعلام شده است.