قیمت مسکن

همانطور که می‌دانید قیمت مسکن در سال ۹۷ به صورت کاملا تصاعدی رو به افزایش بود. جهش‌هایی که در قیمت مسکن در سال ۹۷ ایجاد شد، باعث شد تا این قیمت‌ها در سال ۹۸ هم تحت تاثیر عواملی که در سال ۹۷ ایجاد شده بودند به صورت مرتب بالا و پایین شوند.

در زمینه قیمت مسکن در سال ۹۸ دو طیف فعالان بازار اقدام به یک نظرسنجی کرده‌اند که در واقع این نظرسنجی در پاییز و زمستان سال پیش انجام شده است.

این دو نظرسنجی در واقع برای پیش‌بینی چگونگی قیمت بازار انجام شده است که در این زمینه ابهام سازنده‌ها نیز برای قیمت‌گذاری در این زمینه به نوعی برطرف خواهد شد.

در هر کدام از این دو نظرسنجی که یکی در آذر ماه سال ۹۷ و دیگری در بهمن ماه سال ۹۷ انجام شده است حدود ۳۰۰۰ نفر از افرادی که در یک کانال تلگرامی عضو بوده‌اند مورد سوال قرار گرفته‌اند.

این افراد در واقع موظف بوده‌اند تا به یک سوال مشترک در این زمینه پاسخ بدهند. در نظرسنجی اولی که در آذرماه ایجاد شده است در واقع حدود ۴۷ درصد از افراد اینطور می‌گویند که قیمت مسکن در سال ۹۸ کاهش پیدا خواهد کرد.

در این بین چیزی حدود ۳۸ درصد از کلیه افراد می‌گویند که بازار مسکن ثبات قیمت را به دنبال خواهد داشت و تنها ۱۵ درصد بر این باورند که قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند.

وزارت راه و شهرسازی طرح مالیات مسکن را حمایت کرد

چرا افزایش قیمت مسکن با توجه به اینکه تعداد آرا کمتر بوده است محتمل تر است؟

با توجه به اتفاقاتی که در زمینه مسکن رخ داده است اما افزایش قیمت مسکن در این میان محتمل‌تر است چرا که همانطور که می‌بینید قیمت مسکن هم اکنون در کلان شهر تهران به بیش از متری ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

در واقع روندهایی که طی آمار رسمی ارائه شده‌اند اینطور نشان می‌دهند که شیب تورم در ماه‌های اخیر کاهش خواهد یافت و همچنین قیمت مسکن هم باید در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند اما اینطور نبود. اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده است در واقع نشان می‌دهد که قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.

کارشناسان هنوز هم دلیل محکمی برای این امر پیدا نکرده‌اند اما برخی دلیل‌های احتمالی وجود دارد که در واقع بر پایه آمارهای رسمی ارائه شده‌اند. اینطور به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده بازار مسکن به یک ثبات نسبی برسد و این امر هم ناشی از این است که تغییرات قیمت قدرت خرید را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد و نوسان‌های قیمتی به یک ثبات می‌رسند.

همانطور که گفته شد اولین عامل مهم در واقع می‌تواند ناشی از ابهاماتی باشد که در این زمینه رخ داده است و در آن فاکتورهای بیرونی هم علاوه بر فاکتورهای درونی دخیل بوده‌اند.

در افزایش قیمت مسکن در واقع فاکتورهای سیاسی هم مهم هستند چرا که منجر به ایجاد یک فضای غبارآلود شده‌اند که در میان طیف‌های مختلف بازار یک چشم‌انداز نامشخص از قیمت مسکن در سال ۹۸ را ارائه کرده است.

کسادی بازار مسکن آغاز شد

دلایل افزایش قیمت مسکن

همچنین می‌توان دلایل دیگری را هم به عنوان دلایل احتمالی افزایش قیمت مسکن دانست که از جمله آن‌ها می‌توان به انتظارات تورمی اشاره کرد. کارشناسان می‌گویند که این احتمال هم در واقع جز احتمالات مهم و موثر در زمینه مسکن خواهد بود.

اگر بخواهیم نگاهی واقع بینانه به قیمت مسکن داشته باشیم باید بدانید که برخی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی از بابت انتظاراتی که در زمینه مسکن به وجود آمده است نیز نامطمئن هستند.

قیمت مسکن در واقع تحت تاثیر عواملی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و اینطور به نظر می‌آید که رکود بازار و افزایش قیمت علاوه بر اینکه اثرات روانی را به دنبال دارد باعث می‌شود تا بسیاری از افرادی که مستاجر هستند هم در تشویش و استرس زندگی کنند.

تیمور رحمانی که یکی از اقتصاددان‌های به نام ایران است در این باره اینطور می‌گوید که مهم‌ترین عاملی که در طی ماه‌های اخیر به بالا رفتن سهم انتظارات مربوط به افزایش قیمت مسکن دامن زده است کاهش شیب رشد قیمت در ماه‌های گذشته بوده است.

این افزایش انتظارات در واقع مربوط به سال جدید است. وی همچنین اینطور می‌گوید که یکی از دلایل افزایش قیمت در زمینه مسکن می‌تواند مشکلاتی باشد که برای فراهم آوردن مصالح به وجود آمده است و در واقع غیر قابل جلوگیری است.

امید است که در سال ۹۸، مشکلاتی که در زمینه مسکن به وجود آمده است با تدبیر و نظارت حل شوند و دیگر نیازی به ایجاد رکود در بازار نباشد تا مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند و  قیمت‌ها به ناچار کاهش پیدا کند.