راه خروج از بن بست وضعیت مسکن

خروج از شرایط کنونی مسکن امری است که تقریباً در عین سخت بودن غیر ممکن به نظر می‌رسد. حال با این وضعیت مسکن که روز به روز افزایش یافته است و در روزهای اخیر به اوج رسیده است چه باید کرد؟ شاه کلید حل مشکلات مسکن در دست چه کسی است؟

حسام عقبایی در گفت و گوهایی که با خبرگزاری‌های مختلف انجام داده است بر این نکته تاکید می‌کند که برای ساماندهی این بازار باید اقدامات مختلفی در این زمینه انجام گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی اشاره کرد.

برای این کار باید دولت این اوامر را جزء دستور کار خود قرار دهد. در واقع باید اینطور گفت که دولت باید در مراحل بعدی در حوزه‌هایی مانند مسکن که به صورت کوتاه مدت و بلند مدت تغییر می‌کنند ورودی جدی داشته باشد تا بتواند آن‌ها را تغییر دهد.

او همچنین بر این نکته تاکید داشته است که استارت ساخت واحدهای استیجاری توسط دولت هم باید زده شود. همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد قرار است که عده‌ای مسکن به صورت استیجاری توسط دولت ساخته شود که در واقع عملیات ساخت آن به بخش‌های خصوصی واگذار شده است.

این امر با توجه به اینکه دولت بودجه چندانی ندارد و بانک‌ها هم به سازندگان وام پرداخت نمی‌کنند ممکن است که اندکی سخت باشد اما بهتر است که هرچه سریع‌تر این طرح اجرایی شود.

طرح‌هایی که در زمینه بهبود وضعیت مسکن وجود دارند در حال خاک خوردن هستند

عقبایی همچنین اینطور بیان کرد که طرح‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارند که در حال حاضر هیچ اقدام خاصی در زمینه انجام آن‌ها صورت نمی‌گیرد. براساس آزمایشاتی که در این زمینه صورت گرفته است در واقع بخش مسکن با توجه به اینکه سالانه حدود یک میلیون ازدواج در حال ثبت شدن است نیازی مبرم است که باید با برنامه‌ای منسجم ایجاد شود.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک همچنین اینطور می‌گوید که یکی از برنامه‌هایی که برای توسعه انجام می‌گیرد باید شامل توسعه و همچنین بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است. می‌توان اینطور گفت که نوسازی بافت فرسوده در واقع متعلق به بخشی است که در صدد برطرف کردن نیازها هستند.

خرید آپارتمان‌های خوش فروش

گزارش خبرگزاری‌های مختلف در زمینه وضعیت مسکن

محمد حسن علمداری همچنین در زمینه افزایش قیمت مسکن اینطور می‌گوید که یکی از نیازمندی‌های عمده در این زمینه پرداخت تسهیلات است. می‌توان اینطور گفت که به کمک سازندگانی که در این زمینه وجود دارند باید چیزی حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت و ساز در بر گرفته شود.

او همچنین اینطور گفت که در حال حاضر سقف پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن در کلان شهر تهران حدود ۱۷۰ میلیون تومان است که این میزان در شهرهای دیگر حدود ۱۴۰ میلیون تومان است که نرخ سود ۱۸ درصدی دارد.

وی همچنین در ادامه اینطور گفت که این میزان سالانه با توجه به سیاست‌های اعتباری تغییر می‌کند و ممکن است که یک میزان رشد هم برای آن در نظر گرفته شود.

خرید مسکن، آپارتمان، خانه و زمین در ملکانا 1

تسهیلاتی ۹ درصدی که برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده‌اند به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

علمداری همچنین در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن که برای ساخت و ساز در بافت فرسوده مورد استفاده قرار می‌گیرد اینطور گفت که انبوه‌سازانی که در از سوی شرکت‌های بازسازی فعالیت می‌کنند باید به بانک مسکن معرفی شوند.

این افراد سپس می‌توانند اقدام به دریافت تسهیلات مسکن با نرخ سود ۹ درصد داشته باشند که این میزان در نوبه خود و با توجه به اینکه قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است مقدار زیادی نیست.

او همچنین اینطور می‌گوید که با توجه به اینکه هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد در حال حاضر نرخ سودی که برای تسهیلات و همچنین بازسازی بافت‌های فرسوده ایجاد شده است چیزی حدود ۱۸ درصد است.

پس از اینکه دریافت تسهیلات ارزان قیمت ۹ درصدی برای سازندگان مسکن ممکن شده است در بافت‌های فرسوده می‌توان اینطور گفت که در واقع از طرف شرکت‌هایی که کار بازآفرینی شهری را بر عهده دارند؛ این سازندگان باید به بانک مسکن معرفی شوند تا بتوانند این میزان سود را دریافت کنند.

مدیریت امور اعتباری در بانک مسکن همچنین اینطور می‌گوید که در سال گذشته یارانه‌ای برای پرداخت تسهیلات مسکن ارائه نشده است که این امر به نوبه خود مانع از این شده است که بتوان بافت‌های فرسوده را بازسازی کرد.

هم اکنون اما براساس طرح‌های جدیدی که مصوب شده‌اند می‌توان اینطور گفت که نرخ تسهیلات افزایش یافته است و این میزان هم در قالب پرداخت یارانه بازپرداخت می‌شود.