وضعیت اجاره در بازار مسکن

دفاتر مشاور املاک در زمینه نرخ‌هایی که برای اجاره واحدهای مسکونی در بخش‌های مختلف کلان شهر تهران به وجود آمده است اینطور می‎گوید که این مقدار در واقع از ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

این میزان در مناطقی که نزدیک به بالا شهر بوده‌اند حتی بیش از ۵۰ درصد هم تعیین شده است. وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتواند وضعیت بازار مسکن را ساماندهی کند باید با اهرم مالیاتی اجاره‌هایی را تعیین کند که این طرح هم اکنون در حال بررسی کمیسیون اقتصادی در هیئت دولت است. بازار مسکن در سال ۹۸ همچنان هم با چالش‌هایی رو به روست که برای حل آن‌ها تدبیر بسیار زیادی مورد نیاز است.

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف در این زمینه، آمار رسمی اینطور می‌گوید که اجاره بهار هم اکنون در تهران حدود ۲۳ درصد افزایش داشته است که این میزان در کل کشور به نسبت اردیبهشت ماه سال قبل چیزی حدود ۲۰ درصد است. با این حال بررسی‌هایی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می‌دهد که اجاره بها در تهران بین ۱۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است و در مناطق میانی شهر تهران رهن کامل به متری دو میلیون تومان هم رسیده است.

در این زمینه همچنین مشاورین املاک اینطور می‌گویند که اجاره بها برای خانه‌هایی که سال قبل با نرخ حدود ۴۰ میلیون تومان ودیعه و ۱٫۵ میلیون تومان رهن ماهیانه اجاره داده شده‌اند امسال چیزی حدود دو برابر شده است که در نهایت به ۸۰ میلیون تومان ودیعه و همان نرخ حدودی اجاره سال پیش اشاره می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه سود بانکی همچنان در حال کاهش است، مالکین اینطور ترجیح می‌دهند که به جای پول پیش، اجاره بها دریافت کنند.

در سال 98 چه بر سر بازار مسکن خواهد آمد

وضعیت بازار مسکن در شهر تهران

قیمت مسکن در شهر تهران در سال ۹۷ چیزی حدود ۱۱۲ درصد افزایش داشته است. هنوز هم اما نرخ اجاره مسکن از نرخ رشد آن پایین‌تر است. کارشناسانی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند اینطور می‌گویند که توان جامعه در واقع در زمینه اجاره مسکن بسیار کاهش یافته است که همین باعث شده تا نرخ مسکن در این ناحیه از یک حد متعارف بالاتر نرود.

اگر نگاهی به آخرین قراردادهایی که منعقد شده‌اند بیندازیم خواهیم دید که در شمال شهر تهران در منطقه‌ای مانند پاسداران، یک آپارتمان ۷۴ متری که سه سال ساخت است با مبلغی حدود ۲۵ میلیون تومان ودیعه و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره داده شده است است. همچنین در محله درختی یک واحد ۵۹ متری به مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان رهن کامل شده است.

همچنین این میزان برای یک واحد ۷۴ متری که ۱۰ سال ساخت است در محله ای مانند تیموری که در منطقه دو واقع است به ۴۰ میلیون تومان پیش و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره رسیده است. در منطقه مسکونی سعادت آباد هم خانه‌ای ۴۰ ساله با مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان رهن و ۵ میلیون تومان اجاره رهن داده شده است.

کسادی بازار مسکن آغاز شد

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن چه بوده است؟

براساس متن‌هایی که در این زمینه نوشته شده است، لایحه‌های مختلفی در زمینه بازار مسکن ارائه شده‌اند که در صورتیکه اجاره بها از مدت دو سال کمتر نباشد نرخ اجاره بها نباید افزایش پیدا کند.

مالکان هم در واقع برای اینکه در این لایحه ضرر نکنند از پرداخت ۱۰۰ درصدی مالیات معاف خواهند شد. با این حال وزیر راه و شهرسازی اینطور بیان کرده است که نمی‌توان برای قراردادهایی که در این زمینه عقد می‌شوند یک سقف مشخص تعیین کرد.

طبق متنی که برای این لایحه به صورت پیش نویس ارائه شده است، مالکین مجتمع‌های استیجاری بیش از سه واحد که با رعایت الگویی که توسط وزارت مسکن اعلام شده است ساخته شده‌اند در واقع بسته به درآمد فرد می‌تواند از ۱۰۰ درصد مالیات معاف شود. در شهرهایی مانند تهران جمع سه واحد استیجاری به ۱۵۰ متر مربع می‌رسد و این میزان در شهرستان‌ها ۲۰۰ مترمربع خواهد بود.

املاک استیجاری همچنان هم با این شرط از مالیات معاف خواهند بود که اجاره آن‌ها در بازار مسکن افزایش پیدا نکند. این طرح توسط مسئولین مختلف تایید شده است و هم اکنون هم در دست بررسی می‌باشد.

اینکه مدت قرارداد در واقع از دو سال کمتر نباشد به مستاجرین کمک می‌کند تا دیگر نگرانی‌هایی در زمینه جابه جایی نداشته باشند و در واقع مشکلات خاصی برای آن‌ها پدید نخواهد آمد.

دقت داشته باشید که شاید برخی تصور کنند که می‌توانند این قانون را نادیده بگیرند اما در واقع اینطور نخواهد بود و زمانی که می‌خواهید برای معافیت از مالیات درخواست دهید

در نهایت در زمانی ارائه اظهارنامه مالیاتی یک نسخه از اجاره نامه هم به اداره داده خواهد شد. این طرح شاید بیش از اینکه به نفع مستاجرین باشد به نفع صاحبان ملک‌های استیجاری و به طورکل بازار مسکن باشد چرا که آن‌ها از پرداخت مالیات‌های هنگفت معاف خواهند شد.