بازار اجاره مسکن

امروزه بیشتر خبرهایی که در زمین بازار و اجاره مسکن می‌شنویم خبرهای خوبی را در این زمینه به دنبال ندارند. در این مورد حسام عقبایی که نایب رئیس اول اتحادیه مسکن در تهران است اینطور می‌گوید که نمی‌توان برای مسکن در واقع یک میزان سقف و کف تعیین کرد.

چرا که اجاره مسکن به صورت روزانه در حال افزایش است و همچنین دولت‌های پیشین هم در این زمینه طرح‌هایی را ایجاد کرده‌اند که با موفقیت همراه نبوده‌اند و حتی با وجود اینکه ماموران تعزیراتی هم به مشاورین املاک مراجعه کرده‌اند اما باز هم نظارت و یا اجبار مالکان در این زمینه تعیین کننده میزان اجاره بوده است که در واقع یک میزان مشخص نیست.

او همچنین در زمینه اجاره مسکن اینطور می‌گوید که تعیین کننده افرادی هستند که قوانین بالادستی را ایجاد می‌کنند و در این زمینه حق مالکیت حائز اهمیت است و ما نمی‌توانیم برای قیمت‌گذاری افرادی را مانند مالکان مجبور کنیم تا یک قیمت خاص برای مسکن خود مشخص کنند.

او با توجه به این قضیه اینطور می‌گوید که برای اینکه بازار مسکن به یک ثبات برسد در واقع نیازمند این است که علاوه بر طرح‌هایی که در زمینه مسکن ارائه می‌شوند نظارت‌های بسیاری نیز در بخش مسکن انجام گیرد.

خرید آپارتمان‌های خوش فروش

اجاره مسکن و طرح‌های زیربنایی

نایب رئیس اتحادیه املاک همچنین اینطور می‌گوید که زیرساخت‌هایی که در این زمینه باید تهیه شوند هنوز هم تامین نشده‌اند. همچنین برای اینکه بتوان یک سقف یا کف برای قیمت مسکن ایجاد کرد در واقع باید تعدادی از افرادی که به صورت مستاجر و مالک در یک منطقه مشخص زندگی می‌کنند اقدام به ایجاد سامانه‌هایی در این زمینه کنند اما همچنان هم هیچ سامانه‌ای ایجاد نشده است.

نائب رئیس اتحادیه مسکن همچنین این طور می‌گوید که طرح‌هایی که ذکر شد در واقع ممکن است که چندین روز به طول بینجامند. در واقع به اعتقاد دولت همچنان هم این طرح‌ها ممکن است که در نظر بعید باشند اما اینطور گفته شده است که در تابستان امسال قرار است که این طرح‌ها به تصویب برسند.

شرط پرداخت تسهیلات ارزان ساخت مسکن باعث کاهش اجاره مسکن خواهد شد

مدیریت امور اعتباری در بانک مسکن اینطور می‌گوید که با توجه به اینکه قیمت مصالح در حال افزایش است، همچنین تسهیلاتی که قرار است در این زمینه ارائه شوند نیز با توجه به سیاست‌های اعتباری که در این زمینه تعیین شده است در حال رشد هستند.

شاید اینجا یک سوال برای شما پیش بیاید و آن هم این است که با توجه به اینکه قیمت مصالح در این زمینه رشد بسیاری داشته است آیا باز هم ممکن است که پرداخت تسهیلات باعث آسان‌سازی این امر شود و بتواند بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها را پوشش دهد؟

محمدحسن علمداری در پاسخ به این سوال اینطور می‌گوید که در حال حاضر سقف تسهیلات برای ساخت مسکن و همچنین صنعتی سازی چیزی حدود ۱۷۰ میلیون در شهر تهران و همچنین ۱۴۰ میلیون تومان برای سایر شهرهاست.

وی همچنین اینطور می‌گوید که این پرداخت‌ها بسته به مصالحی دارد که سازنده می‌خواهد در ساخت و ساز از آن استفاده کند. این میزان ممکن است که در سال‌های آتی با توجه به اینکه قیمت مصالح در حال افزایش است رشد بسیاری داشته باشد که در واقع از جمله عوامل مهم تعیین کننده در آن را نیز می‌توان سیاست‌های اعتباری دانست. همچنین هرچقدر که میزان تسهیلات مربوط به مسکن بیشتر باشدف این امکان وجود دارد که قیمت اجاره مسکن رو به کاهش بگذارد.

دولت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت را راه خروج از بن بست مسکن می‌داند

تسهیلات ۹ درصدی ساخت مسکن به چه کسانی تعلق می گیرد؟

همچنین ممکن است تصور کنید که تسهیلات ارزان قیمت در واقع به تمامی افرادی که اقدام به بازسازی بافت فرسوده می‌کنند تعلق گیرد. این امر تا حدی درست است و این چنین افراد در صورتیکه به اداره بازسازی مسکن معرفی شوند مشمول این طرح خواهند شد.

علمداری همچنین اینطور بیان می‌کند که هیچ محدودیت خاصی برای پرداخت تسهیلات به افرادی که اقدام به انبوه‌سازی کرده‌اند وجود ندارد.

در حال نرخ سود برای پرداخت چنین تسهیلاتی چیزی حدود ۱۸ درصد است که پس از دریافت تسهیلات می‌توان از آن برای بازسازی بافت فرسوده استفاده کرد که در واقع شامل تسهیلات نوسازی می‌شود. این میزان در نهایت به کاهش اجاره مسکن هم می‌انجامد.

مدیریت امور اعتباری  بانک مسکن همچنین اینطور می‌گوید که در سال‌های گذشته عدم اختصاص یارانه از سوی دولت باعث شده است تا پرداخت سود تسهیلات مسکن در واقع امری سخت باشد که مانع از دسترسی سازنده‌ها به تسهیلات ارزان قیمت می‌شود.

هم اکنون اما با اجرای طرح‌های بازآفرینی دولت می‌توانید در قالب یارانه مقداری از تسهیلات مربوط به این بخش را پرداخت می‌کند. امید است که در سال ۹۸، با رونق اقتصادی که در این بخش انجام می‌گیرد دیگر نیازی به پرداخت تسهیلات نباشد.