بهبود وضعیت مسکن

همانطور که می‌دانید وضعیت مسکن هم اکنون در یکی از بغرنج ترین حالت‌های ممکن به سر می‌برد. در واقع این طور تصور می‌شد که سال ۹۸ از لحاظ اقتصادی یکی از سال‌هایی باشد که رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری‌هایی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند محمدرضا رضایی در زمینه مسکن اینطور می‌گوید که قیمت مسکن در واقع نسبت به سال‌های گذشته افزایش بسیاری داشته است که این امر ناشی از تورم بی‌سابقه است.

وی همچنین یکی دیگر از دلایل این افزایش قیمت را نیاز جامعه و همچنین نبود تعادل میان تولید و نیاز دانست و اینطور گفت که در دنیا حدود ۳۰ درصد از اقتصاد کلی به بخش مسکن تعلق داده می‌شود اما این مقدار در ایران تنها ۸ درصد که نسبت به سایر بخش‌ها بسیار زیاد است.

یک میلیون هکتار زمین دولتی برای بهبود وضعیت مسکن به ساخت و ساز اختصاص داده شده است.

رضایی همچنین افزود که هم اکنون حدود ۵ میلیون خانوار در ایران وجود دارند که نیازمند مسکن هستند. زمانیکه بخش تولید فعال شود در این بخش تعدادی حدود ۵۰۰ هزار مهندس مشغول به کار خواهند شد. وی همچنین اینطور گفت که حدود ۶۰ درصد از درآمد شهرداری هم از ساخت و ساز مسکن به تسهیلات بانکی اختصاص داده شده است که همواره در مقایسه با افزایش قیمت‌ها مقدار ناچیزی خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران هم در این زمینه اینطور می‌گوید که هم اکنون تسهیلات مسکن در تهران چیزی حدود ۱۶۰ میلیون تومان است که این مقدار در واقع برای زوج‌های جوان در نظر گرفته شده است اما همچنان چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت مسکن را تامین خواهد کرد.

رضایی در این زمینه اینطور می‌گوید که سالانه باید چیزی حدود ۷۰۰ هزار مسکن ساخته شود که این مقدار در سال‌های اخیر چیزی حدود ۳۰۰ هزار واحد بوده است که این مقدار هم در مقابله با نیاز بازار در واقع بسیار کمتر از حد تصور است.

وام مسکن توسط بانک‌ها مورد استقبال واقع نشد

آیا وضعیت مسکن رو به بهبود خواهد بود؟

می‌توان اینطور گفت که در واقع بیشترین تقاضا برای مسکن برای واحدهای بین ۴۰ تا هشتاد متر است. معاون مسکن و ساختمان وزارت و راه و شهرسازی در این زمینه اینطور می‌گوید که چیزی حدود ۹۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش مسکن انجام می‌شود به وسیله بخش‌های خصوصی انجام می‌شود. حسینی در این زمینه اینطور می‌گوید که تصمیم بر این بوده است که سهم تسهیلات مسکن حداقل بتواند چیزی حدود ۲۰ درصد از قیمت مسکن را پوشش دهد.

اگر این تسهیلات بتوانند همان مقداری که در نظر گرفته شده است یا حتی بیشتر را پوشش دهند در نهایت با یک ثبات نسبی در وضعیت بازار مواجه خواهیم شد که قیمت بازار را نیز به کنترل در می‌آورد.

همانطور که گفته شد اکثر افرادی که قصد خرید یا رهن مسکن را دارند به دنبال واحدهایی هستند که بین ۴۰ تا ۸۰ متر متراژ دارند اما این میزان هم در واقع برای بسیاری از افراد گران قیمت تلقی می‌شود و می‌توان اینطور گفت که در واقع قیمت مسکن و وضعیت مسکن با یک بحران جدی رو به رو شده است که باید آن را حل کرد.

در واقع اینطور گفته شده است که برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال کمترین اتکا به بخش بانکی است و منابع مالی که تامین کننده این میزان هستند بر اساس مشارکت تامین می‌شوند.

حسینی همچنین افزود که مبلغی معادل ۹۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن‌های مهر و همچنین ۵ هزار میلیارد هم به عنوان بازگشت سرمایه بانک در نظر گرفته شده است که این میزان هنوز هم روی کاغذ است و نیاز است که به سرعت تامین شود تا وضعیت مسکن مشکلات بیشتری را نداشته باشد.

خرید مسکن، آپارتمان، خانه و زمین در ملکانا 2

نظر معاون مسکن در مورد وضعیت مسکن

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد وضعیت مسکن اینطور می‌گوید که اگرچه این وضعیت هم اکنون بغرنج است اما دستگاه‌های دولتی که زمین‌هایی را در اختیار دارند در طرح‌های ساخت مسکن مشارکت نمی‌کنند. در واقع ابتدا باید زمین‌ها واگذار شوند و سپس مسکن ساخته شود. اگر افراد برای اجرای این طرح مشارکت کنند پس از ساخت اولین مسکن‌ها به آن‌ها داده می‌شود.

حسینی در این زمینه اینطور می‌گوید که به زودی قراردادهایی میان وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با نیروهای مسلح امضا خواهد شد. وی همچنین اینطور گفت که گرفتن مالیات از کسانی که در یک خانه سکونت ندارند شاید درست نباشد اما باید از کسانیکه با سفته بازی و همچنین بحرانی کردن شرایط به دنبال سودهای کلان از وضعیت مسکن هستند مالیات گرفته شود.