بهبود وضعیت مسکن 

زمانیکه سخن از مسکن به میان می‌آید در واقع اکثریت به یاد نابه سامانی این بازار می‌افتند که در آن قدرت خرید اکثر مردم هم اکنون به صفر رسیده است. برای بهبود وضعیت مسکن تا کنون اقداماتی صورت گرفته است که اکثر آن‌ها راه به جایی نبرده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، اینطور گفته است که در سال ۱۳۹۸ و سال‌های آتی تعداد یک میلیون و صدهزار مسکن ساخته خواهد شد که در سه قالب اقدام ملی، طرح تکمیل مسکن مهر و طرح مسکن روستایی انجام خواهد شد که به کاهش میزان تورم در این زمینه کمک خواهد کرد.

معاونت امور مسکن و ساختمان در وزارت راه و شهرسازی هم همچنین اینطور اعلام کرد که آینده وضعیت مسکن در کشور تنها به دست مهندسانی ساخته خواهد شد که مقاطع تاریخی مختلف نشان داده است که اعتماد به آن‌ها در واقع یکی از راهگشاترین اقدامی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.

حسینی همچنین به تاکید این وزیر راه و شهرسازی اینطور می‌گوید که در حوزه وضعیت نیازمند رشته‌های مختلفی هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به رشته‌های مهندسی ترافیک، مهندسی نقشه‌برداری و مهندسی تاسیسات اشاره کرد.

699225 404

وی همچنین اینطور گفته است که آقای مهندس اسلامی جزء مهندسینی به شمار می‌آید که درک بسیار مناسبی از مسائل مربوط به مهندسی دارد و همچنین به بنده ماموریت داده است تا توجه ویژه‌ای نسبت به این رشته در نظام مهندسی داشته باشم و در صدد تقویت آن برآیم.

او در ادامه گفت که مهندسی ترافیک در واقع یک نگاه برای کاهش ریسک و همچنین پیشگیری از خطراتی است که می‌تواند وضعیت مسکن را به مخاطره بیندازد.

معاون وزیر هم در این زمینه اینطور می‌گوید که با اینکه پستی ها و بلندی‌های بسیاری در این راه وجود دارد اما باز هم از جمله مشکلاتی که در زمینه وضعیت مسکن وجود دارد و می‌توان به آن اشاره کرد اجرای ناقص قوانین مرتبط است. وی همچنین اینطور می‌گوید که قانون صدور مجوز و احداث بنا در واقعی شامل مشخصات و ویژگی‌هایی می‌شود که تمامی نکات را در بر دارند الا کف!

همین موضوع باعث می‌شود که تمرکز بیشتر روی ساخت ساختمان ها باشد و به کف ارزش زیادی گذاشته نشود. حسینی همچنین اینطور گفت که تاکید در واقع روی داشتن یک نگاه یکپارچه و همه جانبه برای حل برخی از مسائل است. وی اینطور می‌گوید که شهری باید یک مدل کلی نگر برای مهندسی ترافیک داشته باشد و در عین حال مطالعاتی را هم در این زمینه انجام دهد که با این مدل‌ها تطابق داشته باشد.

حسینی همچنین در ادامه گفت که در قانون نظام مهندسی برای ساخت ساختمان، هفت رشته وجود دارند که تنها چهار رشته در بین آن‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

در این بین می‌توان گفت که وزارت راه و شهرسازی هم به دیگر رشته‌هایی به جز این چهار رشته تاکید داشته است و اینطور می‌گوید که حافظه تصویری همواره ماندگارتر از حافظه‌های نوشتاری و کلامی است.

در واقع باید تلاش ما بر این باشد که بتوانیم حافظه تصویری مردم را نسبت به معضل ترافیک حل کنیم تا وضعیت مسکن به یک ثبات برسد وگرنه دادن نظریه‌های مختلف در این زمینه کاری ندارد و همچنین مشکلات را هم حل نخواهد کرد.

636103029808967921

نظر معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد ترافیک

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد ترافیک اینطور می‌گوید که ترافیک در واقع محور بررسی طرح‌هایی است که در زمینه شهری و وضعیت مسکن و فرای آن‌ها تصویب می‌شوند.

وی همچنین اینطور می‌گوید که نباید در مطالعات خود پیوست‌های ترافیکی داشته باشیم چرا که آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و باید محورهای مطالعه باشند.

وی همچنین بر این نکته تاکید که تلاش بر این است که جامعه مهندسی بتواند جایگاه خود را اعتلا دهد و به رسالت خود که در واقع همان سازندگی است جامه عمل بپوشاند.

حسینی در ادامه اینطور گفت که تکمیل و احداث یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که در دستور کار قرار گرفته است، باید در سایه همکاری‌های مداوم دولت و بخش‌های خصوصی به وقوع بپیوندند.

این مقام مسئول همچنین در زمینه راه و شهرسازی اینطور می‌گوید که ما در این وزارت خانه باید برای اجرایی و عملیاتی شدن یک میلیون مسکن به صورت منضبط عمل کنیم و بتوانیم از طریق شورای عالی شهرسازی اقدام کنیم تا این طرح به وقوع بپیوندند.

او در ادامه جا انداختن اهمیت مهندسی ترافیک را یکی از مشکلات عمده در این زمینه دانسته است و اینطور می‌گوید که نیاز است تا در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های مختلفی انجام گیرد تا سازمان نظام مهندسی هم نسبت به فرهنگ‌سازی این امر اقدام کند. در نهایت امید است که در سال ۹۸ و با تصویب طرح‌هایی که ذکر شد بتوان این روش ها را برای بهبود وضعیت مسکن عملی کرد.