پایین آمدن قیمت مسکن

به گزارش خبرگزاری‌های مختلفی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند، حتی زمانی که بالا و پایین شدن قیمت هم به یک ثبات نسبی دست یابد و بازار ارز آرام بگیرد هم قیمت مسکن رو به افزایش بوده است.

در این میان عده ای می‌گویند که تقصیر بر گردن مشاورین املاک است که از افزایش قیمت جلوگیری نکرده‌اند. این افزایش قیمت مسکن در واقع یک زنگ خطر بوده است چرا که قیمت مسکن در کلان شهر تهران هم اکنون از متری ۱۰ میلیون تومان هم فراتر رفته است. این مقدار شاید در عدد کم باشد اما اغلب افرادی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند می‌دانند که این امر در واقع رکود بازار را به دنبال خواهد داشت.

با آغاز سال ۹۸ اینطور تصور می‌شد که بازار مسکن اما به یک ثبات نسبی برسد اما روند بازار در دو ماه اخیر چنین چیزی را نشان نداده است و نه تنها کاهش قیمتی وجود نداشته است بلکه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده‌اند. رکودی که در بازار حاصل شده است اما نه از بابت قیمت بالاست بلکه به دلیل عدم اطمینان کسانی است که می‌خواهند اقدام به خرید مسکن کنند.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸، رونق یا رکود؟ 3

وضعیت قیمت مسکن در سال‌های اخیر

اگر بخواهیم به صورت دقیق تری این مقوله را مورد بررسی قرار دهیم باید اینطور بگوییم که بازار مسکن راکد نشده است، هنوز هم کسانی هستند که می‌خواهند مسکن خریداری کنند اما قیمت مسکن در واقع بالا و پایین می‌شوند و مالکان هم به همین دلیل نمی‌خواهند که سرمایه خود را به فروش برسانند و خرید و فروش ملک را به تعویق می‌اندازند.

نکته جالب این است که ماه اسفند سال ۱۳۹۷ و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ از نظر رکود اقتصادی و همچنین جهش بازار بیشترین نرخ را به خود اختصاص داده‌اند. افزایش قیمت مسکن امری ناگهانی نبوده است و شروع آن را می‌توان مهرماه سال ۱۳۹۶ دانست که تا پایان اردیبهشت ماه هم این مقدار همچنین در حال افزایش است و هم اکنون قیمت مسکن در تهران به حدود متری ۱۲ میلیون و هفتصد هزار تومان هم رسیده است.

بررسی تاریخچه افزایش قیمت مسکن

اگر بخواهیم تاریخچه قیمت مسکن را مورد بررسی قرار دهیم باید اینطور بگوییم که در واقع به صورت پلکانی رو به افزایش بوده است. چند سالی بوده است که بازار مسکن به این شدت دچار دگرگونی نشده بود و قیمت مسکن در واقع ثابت بوده و اگر هم رشدی داشته است به صورت مقطعی بوده است.

این رشد قیمت در واقع گاهی کمتر از مقدار تورم هم بوده است. آخرین رشد قیمتی که در زمینه مسکن ایجاد شده است مربوط به سال ۱۳۹۱ بوده است که پس از آن بازار مسکن برای حدود ۵ سال ثبات را به دنبال داشته است و هم اکنون هم شاهد افزایش بی‌رویه قیمت بوده‌ایم.

تورم و افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸

باید بدانید که در واقع تورم و رشد قیمتی که در بخش مسکن رخ داده است چیزی فراتر از حد انتظار بوده است. در سال‌های ۹۱ حتی که وضعیت اقتصادی با جهش مقدار دلار رو به افزایش بوده است باز هم مقدار افزایش قیمت مسکن تا به این حد نبوده است.

در این میان یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد افزایش تقاضاست. در واقع افزایش داشته است اما همچنان هم تقاضا زیاد است و اکثر کسانی که می‌خواهند مسکنی را خریداری کنند علاوه بر اینکه به آن نیاز دارند سرمایه کافی هم ندارند.

از طریق دیگر برای اینکه بتوان ارزش پول را حفظ کرد با ورود نقدینگی به بازار مواجه هستیم که افزایش تقاضا یکی از دلایل آن است. می‌توان اینطور گفت که بازار مسکن از دو جهت در حال فشار است و باید دید که کدام یک از بخش‌های موفق می‌شوند تا تعادل را به بازار مسکن بازگردانند.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸، رونق یا رکود؟ 4

معاملات بازار مسکن

باید بدانید که در واقع معاملاتی که در بازار مسکن انجام می‌شود نسبت به سایر بازارها متفاوت است و به همین دلیل هم اینطور تصور می‌شده است که قیمت مسکن رشد آهسته‌تری را به دنبال داشته باشد.

با توجه به اینکه هم اکنون کشور از نظر اقتصادی در فشار است و تحریم‌های آمریکا هم ادامه دارد اینطور به نظر می‌رسد که کاهش قیمت مسکن رویایی بیش نیست و احتمالاً با رکود تورمی رو به رو خواهیم بود.

بخش مسکن در واقع یک بخش خصوصی به شمار می‌آید که نقش دولت در آن کمرنگ‌تر از سایر بخش‌هاست. در این بین دولت و همچنین مجلس در نظر دارد که طرح‌هایی را در زمینه مسکن ارائه دهد تا بتواند با دریافت مالیات از کناره‌گیری خانه‌های خالی جلوگیری کند. امید است که با افزایش نظارت و همچنین تصویب این طرح‌ها در نهایت بازار مسکن به یک ثبات برسد.