خرید و فروش مسکن

معاون آخوندی در زمینه راه‌اندازی سامانه خرید و فروش مسکن اینطور گفته است که راه‌اندازی این سامانه به امسال نمی‌رسد. معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اینطور می‌گوید که با توجه به اینکه آخرین جزئیاتی که از این اخبار در دست بوده است برای راه‌اندازی سامانه‌های ملکی املاک بوده است می‌توان اینطور گفت که تکمیل این طرح تا پایان سال ۱۳۹۸ انجام نخواهد شد. این سامانه خرید و فروش مسکن باعث تهسیل انجام قراردادها خواهد شد.

به گزارش خبرگذاری‌های مختلف در این زمینه، چیزی حدود ۱۱ ماه از زمانی که دستور برای ساخت و راه‌اندازی سامانه ملی املاک ایجاد شده است می‌گذرد. از این زمان همچنان هم معاون آخوندی در این زمینه اطلاعاتی را در دسترس مطبوعات قرار نداده است تا به امروز که اینطور گفته شده که راه‌اندازی سامانه خرید و فروش مسکن به سال ۹۸ نمی‌رسد.

حمیدرضا عظیمیان که از فعالین در این زمینه است اینطور می‌گوید که در واقع مراحل ساخت این سامانه روال مناسب خود را طی می‌کند اما همچنان هم زیر سامانه‌های مختلفی در این زمینه مطرح شده است که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین آن‌ها هیئت نمایندگی است.

در این زیر سامانه، معمولاً استان‌ها به ترتیب مرزهایشان تفکیک شده‌اند و هرگونه درخواستی برای ملک هم باید از طریق این سامانه انجام شود در غیر اینصورت ممکن است که هیچ کدام از آن‌ها مورد پذیرش برای این سامانه واقع نشوند. این سامانه در واقع برای خرید و فروش مسکن ایجاد خواهد شد در نتیجه باید معتبر باشد.

وی همچنین اینطور می‌گوید که وزیر راه و شهرسازی در این زمینه شفافیت بسیار زیادی برای ثبت و تنظیم این سامانه انجام داده است و در مورد اهداف آن هم تهسیل خرید و فروش مسکن را عنوان کرده است. در واقع هدف هم این است که درخواست‌هایی که در زمینه خرید و فروش مسکن ثبت می‌شوند سریع‌تر و بدون خلاف پیگیری شوند.

وی همچنین در این زمینه اینطور می گوید که سامانه‌ای که طراحی شده است از جمله مواردی است که بر طب کاربری زمین طراحی شده است و عدم واگذاری‌های قبلی را کنترل می‌کند. این زیر سامانه همچنین دارای دقت بسیار بالایی در این زمینه است که روی آن اثرگذار است و باعث می‌شود تا بار دیگر بحثی از واگذاری مجدد زمین به میان نیاید.

در پی عدم ثبات بازار مسکن، دولت صاحبخانه می‌شود

گفته‌های مدیر عامل سازمان ملی زمین در مورد خرید و فروش مسکن از طریق سامانه؟

مدیریت سازمان ملی زمین و مسکن اینطور می‌گوید که از جمله خصوصیات بسیار خوبی که این سامانه دارد و می‌توان به آن اشاره کرد این است که به صورت هوشمند و خودکار این سیستم را کنترل می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند کار سازمان ملی زمین و مسکن را به سمت و سوی بهتر شدن و جامع‌تر شدن سوق دهد.

همچنین عظیمیان اینطور می‌گوید که این سامان تا زمانیکه بخواهد به نقطه تکمیل و همچنین انتهایی خود برسد ممکن است که زمان بیشتری را نیاز داشته باشد که در این صورت تکمیل این سامانه به امسال نخواهد رسید.

این سامانه در واقع یک سامانه عظیم است که باید تمامی املاکی که توسط سازمان ثبت اسناد به ثبت رسیده‌اند را در آن آورد. سپس می‌توان چندین لایه مختلف را در این سامانه به صورت کدگذاری شده بارگذاری کرد. ممکن است که حتی حجم این اطلاعات به حدی زیاد باشد که از زمان موردنظر هم بیشتر شوند، ضمن اینکه انطباق در آن‌ها باعث ایجاد هماهنگی‌های لازم در این زمینه خواهد شد.

وی همچنین اینطور گفت که چندین پیمانکار هم اکنون برای تکمیل این سامانه در تلاش هستند و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. ویژگی‌های این سامانه بدین صورت طراحی شده است که همزمان با آن، زیرسامانه‌هایش هم در حال فعالیت هستند

خرید آپارتمان‌های خوش فروش.

نامه‌ای که توسط آن احداث سامانه اجباری شد!

به گزارش خبرگذاری تسنیم اما در مهرماه سال گذشته، نامه‌ای به مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن فرستاده شده است که در آن راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان خواسته شده است.

همچنین در بخش‌های دیگری از این نامه دستور داده شده است که یک کارگروه راهبری برای سامانه مذکور ایجاد شود که ریاست آن را معاونین مسکن و ساختمان برعهده داشته باشند. همچنین این کارگروه باید با عضویت مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن و معاون برنامه‌ریزی انجام شود. در واقع با تاسیس این سامانه، خرید و فروش مسکن بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی همچنین در این نامه خواستار شده است که بانک اطلاعاتی این سامانه برای خرید مسکن باید کامل و جماع باشد. در حوزه‌های مسکن باید حاوی “اطلاعات و مشخصات تمام املاک و واحدهای مسکونی و تجاری”باشد و همچنین اطلاعات و مشخصات مربوط به مالکان، ساکنان و کاربران انواع املاک و واحدها و اطلاعات انواع نقل و انتقال املاک و مستغلات” را که می‌خواهند اقدام به خرید و فروش مسکن کنند نیز باید به صورت کامل در آن‌ها موجود باشد.