قیمت مسکن

بررسی و گزارش‌هایی که در زمینه مسکن انجام می‌شوند نشان از این دارند که معاملاتی که در زمینه مسکن انجام می‌شوند در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بسیار کاهش داشته است و بازار مسکن در واقع رونق بسیار کمتری داشته است.

می‌توان دلیل این بحران را این دانست که قیمت مسکن تهران سر به فلک کشیده است و خریداران واقعی بسیار کمتر از گذشته در این بازار حضور دارند. اما با وجود اینکه بازار مسکن راکد است اما هنوز هم قیمت مسکن تهران به صورات روزانه بالا می‌رود. کارشناسانی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند به این وضعیت رکود تورمی می‌گویند.

آمارهای رسمی که در زمینه مسکن ارائه شده‌اند در واقع اینطور نشان میدهند که قیمت مسکن از اسفند ماه سال ۹۷ تا کنون چیزی حدود ۰۵ درصد رشد داشته‌اند و این رشد در واقع برای بسیاری از مردم غیرقابل باور است.

این در حالی است که افرادی که سرمایه‌ای برای خرید خانه جمع کرده بودند هم اکنون دیگر آرزوی خانه دار شدن را خواهند داشت چرا که توانایی پرداخت این قیمت‌های نجومی برای مسکن در تمامی شهرها و به ویژه در شهر تهران وجود نخواهد داشت.

مشاورین املاک نقشی در گرانی مسکن ندارند

قیمت مسکن تهران گول زننده است!

یکی از کارشناسانی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کند اینطور می‌گوید که در واقع یکی از دلایل مهمی که افزایش بی رویه قیمت مسکن تهران را به دنبال داشته است این است که سایت‌های فروش املاک، قیمت‌ها را بیشتر از آن چیزی که واقع است اعلام می‌کنند.

این کارشناس در طی مصاحبه‌هایی که با خبرگزاری‌های مختلف داشته است اینطور بیان می کند که در این آشفتگی بازار، مشاورین املاک هم قیمت‌هایی نجومی را اعلام می‌کنند و به این آشفتگی دامن می‌زنند. علیرضا عباسی در این زمینه می‌گوید که قیمت مسکن تهران گول زننده است اما شما سعی کنید که گول این قیمت‌های نجومی را نخورید.

وی همچنین با انتقاد از وبسایت‌هایی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند اینطور می‌گویند که با توجه به اینکه آگهی درج مسکن رایگان است، برخی از افراد در واقع با تعیین نرخ‌های غیرواقعی اقدام به ایجاد تشویش می‌کنند که متاسفانه کنترلی هم روی آن‌ها وجود ندارد و عدم نظارت باعث می‌شود که بیش از پیش به کار خود ادامه دهند.

این کارشناس همچنین در این زمینه گفت که به طور مثال یک فرد قیمت مسکن خود را متری ۵ میلیون تومان تعیین می‌کند، فرد بعدی این مقدار را به هفت میلیون تومان افزایش می‌دهد. این در حالی است که متوسط قیمت مسکن باید توسط کارشناس تعیین شود و نه به صورت دلخواه.

خرید مسکن، آپارتمان، خانه و زمین در ملکانا 3

خریداران مسکن با این افزایش قیمت مسکن تهران در واقع حباب می‌خرند!

کارشناس دیگری که در زمینه مسکن فعالیت می‌کند همچنین اینطور می‌گوید که حذف قیمت‌گذاری در وبسایت‌های مختلف مسکن امروزه به وفور دیده می‌شود. در واقع قیمت‌های پرتی که در حال حاضر برای اغلب واحدهای مسکونی در تهران و شهرهای دیگر گفته می‌شود یک مبنای منطقی ندارد و همین باعث شده است تا این قیمت‌های غیرواقعی باعث برهم زدن آرامش در بازار مسکن شوند و همچنین با افزایش قیمت مسکن تهران هم رکود بی‌رویه برای بازار را به دنبال داشته باشند.

مهدی اصلانی در این زمینه از مالکان خواسته است که تا قیمت‌هایی که برای مسکن پیشنهاد می‌دهند را کاهش دهند. وی در ادامه افزود که رونق بازار در نهایت باعث کسب سود بیشتر برای خریداران و همچنین فروشندگان خواهند شد و برای اینکه این امر محقق شود همه باید تلاش کنند.

وی همچنین در ادامه گفت که ظرفیت فعلی بازار برای رشد مسکن تکمیل شده است. خریدارانی که امروزه اقدام به خرید مسکن می‌کنند در واقع دارند حباب می‌خرند چرا که بازار از خریداران حرفه ای خالی شده است. خریدارانی که می‌دانند ارزش یک مسکن چقدر است. همین امر به نوبه خود باعث شده است که قیمت‌ها کاهش شدیدی پیدا کنند.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 1

جهش قیمتی در بازار مسکن نخواهیم داشت!

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همچنین در این زمینه در خصوص گفت و گو با خبرگزاری‌های مختلف اینطور گفته است که روند کلی بازار مسکن به سوی ثبات پیش خواهد رفت و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال جاری دیگر افزایش در زمینه مسکن نخواهیم داشت.

مصطفی قلی خسروی همچنین در ادامه گفت که افزایش قیمت مسکن تهران در نتیجه افزایش قیمت طلا و ارز ایجاد شده است و این روندی بوده که در سال ۹۱ هم با آن روبرو بوده‌ایم. تا زمانیکه قدرت خرید افراد در زمینه مسکن بالاتر نرود دیگر افزایش و جهش قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

امید است که در سال ۹۸، با کاهش قدرت خرید بازار مسکن به یک ثبات نسبی برسد تا برای همگان امکان خانه دار شدن وجود داشته باشد.