بهبود وضعیت مسکن

در این شرایط اقتصادی که اینطور به نظر می‌رسد که قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش است و وضعیت مسکن هم آینده نامعلومی دارد، یکی از راه‌هایی که برای بهبود وضعیت مسکن ایجاد شده است واگذاری اراضی دولتی به صورت رایگان است. این واگذاری‌ها می‌تواند یک راه مناسب برای بهبود وضعیت مسکن باشد.

در این زمینه، تجارت نیوز اینطور می‌گوید که وضعیت مسکن و بازار آن در سال گذشته به گونه‌ای نگران کننده بوده است که نمی‌توان تصور کرد. اکثر افرادی که می‌خواسته‌اند هدف خرید مسکن را در این سال عملی کنند توانسته‌اند با همان میزان پس انداز خود تنها یک واحد مسکونی را رهن کامل کنند.

رهن و اجاره، خرید و فروش مسکن در کلیه مناطق تهران با ملکانا 3

عملکرد دولت برای بهبود وضعیت مسکن

اینطور گفته می‌شود که گزارشات نشان دهنده از عملکرد ضعیف دولت برای بهبود وضعیت مسکن در سال گذشته بوده است. متاسفانه این بازار هم اکنون چنان افسارگسیخته شده است که سوداگران و دلالان با ورود به آن توانسته‌اند باعث افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن شوند.

گزارشاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می‌دهد که قیمت مسکن به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است و همین موضوع هم باعث شده است که مصرف کنندگان واقعی این بازار را ترک کنند و دلالان جای آن‌ها را بگیرند که این امر در نهایت باعث شده است که وضعیت مسکن بغرنج شود.

برخی از کارشناسان اقتصادی که در زمینه وضعیت مسکن فعالیت می‌کنند هم اینطور می‌گویند که بازار مسکن هم اکنون در حال ورود به یک عرصه جدید است که نسبت به چند دهه گذشته بسیار متفاوت می‌نماید. بخشی از این تحولات در واقع به دلیل افزایش جمعیت و افزایش تقاضا ایجاد شده است.

هم اکنون می‌توان گفت که نرخ رشد سالانه در کشور در واقع به پایین تر از حدی رسیده است که در ۳ دهه اخیر وجود داشته است. عملکرد نظام برای عرضه مسکن در ۱۰ سال اخیر اینطور نشان می‌دهد که ساخت و سازهای انبوه در کشور باعث شده است که چیزی حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در ایران امروزه مثلا خالی باشند و باعث شده است که در گروه عرضه ناکارآمد طبقه‌بندی شوند.

هم‌اکنون نرخ رشد سالانه جمعیت در کشور به پایین‌ترین حد در مقایسه با ۳.۵ دهه اخیر رسیده است و در کنار این واقعیت جمعیتی که به معنای عبور بازار مسکن از دوره اوج تقاضا ناشی از فروکش کردن روند رو به رشد

در مقابل برخی از کارشناسان هم در این زمینه معتقد هستند که هنوز هم تقاضاهای موثر برای مسکن در سال‌های آینده نسبت به دهه‌های اخیر در حال نزول خواهد بود و برخی از مخالفان هم اینطور می‌گویند که همچنان هم نرخ رشد بیشتر از رشد جمعیت است و روند عرضه کارآمد مسکن هنوز ایجاد نشده است.

تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد و بهار ۹۸ چگونه بود 3

وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت مسکن راهکاری دارد؟

وزیر راه و شهرسازی هم اندکی پیش با حضور در مجلس شورای اسلامی اینطور گفته است که آخرین اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت مسکن ارائه شده است و در این اقدامات بسته تامین مالی مسکن روی کار آمده است. همچنین ارائه زمین‌های دولتی هم به سرمایه‌گذاران باعث می‌شود تا تسهیلات خرید مسکن برای برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید به وجود بیاید و این شاید مهمترین اقدامی باشد که در زمینه بهبود وضعیت مسکن صورت گرفته باشد.

براساس گزارش‌هایی که در این زمینه انجام گرفته است، خرید و فروش مسکن در کلان شهر تهران نسبت به سال گذشته چیزی حدود ۳۶ درصد کمتر شده است و این آمار در واقع نشان می‌دهد که بازار مسکن وارد یک دوران رکود تورمی شدید است و به همین دلیل هم متقاضیان خرید مسکن کاهش یافته‌اند و میزان اجاره بها به همین ترتیب افزایش یافته است. این موضوع یک مشکل جدی و جدید را به وجود آورده است که در واقع همان افزایش بیش از حد متقاضیان بازار اجاره است.

وضعیت مسکن امسال با توجه به اینکه قیمت مسکن چیزی حدود بیش از صد درصد افزایش یافته است، پای مجلس را برای حل این مشکل به بازار مسکن باز کرده است به طوریکه چندین تن از نمایندگان ملت چندین باز از معاونانی که در زمینه مسکن و شهرسازی فعالیت می‌کنند خواستار ملاقات شده است. از سویی دیگر رئیس جمهور هم خواستار بهبود وضعیت مسکن از طریق بازسازی بافت‌های فرسوده شده است.

تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد و بهار ۹۸ چگونه بود 2

طرح انبوه‌سازی برای بهبود وضعیت مسکن

همچنین اینطور گفت همی شود که بازار مسکن هم اکنون تشنه تولید و عرضه مسکن است. با توجه به اینکه نیاز سالانه در واقع چیزی حدود ۱ میلیون واحد مسکونی است، هنوز یک درصد از این نیاز هم در بازار تامین نشده است. دولت اما در تلاش است که بتواند با ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک بخشی از این نیاز را برطرف کند. اما بهتر است که ابتدا خانه‌های خالی از سکنه پر شوند و این امر هم ممکن نخواهد جز زمانی که خانه‌های خالی مجبور به پرداخت مالیات‌های گزاف شوند.