افزایش قیمت مسکن

زمانیکه صحبت از افزایش قیمت مسکن به میان می‌آید می‌توان گفت که تقارن نداشتن میزان عرضه و تقاضا شاید باعث افزایش قیمت مسکن شده است. یکی از کارشناسان در این زمینه اینطور می‌گوید که عدم ایجاد این تقارن باعث شده است تا چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار از سرمایه در بخش ساختمان‌ها راکد شود.

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف از جمله تسنیم؛ آرام رزاقی با تاکید بر این نکته که به مسئله مسکن باید از دو بعد درونی و برونی نگاه کرد اینطور گفت که از بعد درونی در واقع باید حوزه ساختمان و مسکن مد نظر باشد.

این در حالی است که تقاضا و عرضه هم باید بر هم منطبق باشند. همچنین از بعد بیرونی هم می‌توان مسکن را در ارتباط با مسائلی نظیر جذابیت‌های سایر بخش‌های اقتصادی همچون خدمات، تجارت و همچنین بازار بورس مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

وی همچنین در ادامه گفت که برای بررسی افزایش قیمت مسکن باید هر دوی این موارد به صورت همزمان مورد بررسی قرار گیرند چرا که در نهایت عدم تطابق آن‌ها قابل دیدن خواهد بود و سپس با چالش‌هایی نظیر بازگشت سرمایه و همچنین نقدشوندگی و سرمایه‌گذاری کوتاه و بلند مدت در اقتصاد مواجه خواهیم شد که برای همه این‌ها باید یک پاسخ قاطع وجود داشته باشد.

مشورت با بهترین وکیل ملکی را با ملکانا تجربه کنید 2

نظر کارشناسان در مورد افزایش قیمت مسکن

شاید به واسطه نقدینگی بیش از حدی که در نتیجه تحریم‌ها به وجود آمده است، آینده اقتصادی کشور در زمینه مسکن با یک عدم امنیت رو به رو باشد. کارشناسان همچنین اینطور می‌گویند:

این مسئله و ناامنی باعث شده است که تولید و فعالیت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در آن‌ها به بخش‌های میان مدت نظیر ساختمان‌سازی منتقل شوند و این مسئله به نوبه خود باعث می‌شود که افزایش قیمت مسکن در نهایت افسار گسیختگی بازار به وجود بیاید.

رزاقی همچنین در ادامه اینطور می‌گوید که بعد درون زایی در مورد مشکلات مسکن با بیان این نکته به وجود آمده‌اند که در بازار مسکن در واقع چالش‌های بسیاری در زمینه تولید و عرضه به وجود آمده است که یکی از چالش‌ها در واقع عدم تولید مسکن برای تمامی اقشار جامعه است.

این موضوع در واقع باعث شده است که ۲٫۵ مسکن در شهرهای بزرگ و همچنین مناطق با رفاهی بسیار زیاد خالی از سکنه باشند اما در بخش‌هایی که اقشار متوسط در آن زندگی می کنند با کم بود ۴ میلیون مسکن مواجه باشیم.

رزاقی هم اینطور گفت که این عدم تقارن باعث شده است تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه در این بخش راکد باقی بماند. این فعالی حوزه مسکن همچنین اینطور می گوید که عدم تقارن در رفاه، خدمات زیرساختی مختلف و همچنین خدمات شغلی را همراه با امنیت و دسترسی در شهرهای مختلف عامل اصلی نبود تعادل نامید و اینطور گفت که تنها راه کاری که برای این مسئله ارائه می شود نظارت و کنترل است.

وی با تاکید بر این نکته که در واقع یک نظام یکپارچه اطلاعاتی می‌تواند نظارت و کنترل لازم را در این زمینه انجام دهد اینطور گفت که امروزه دیگر اجزای اقتصادی کشور مانند گذشته به هم متصل نیستند و همین هم باعث شده است تا آن‌ها به صورت قطعات از هم گسیخته فعالیت کنند. به همین دلیل هم بخش‌های عمده ای از قرارداد‌هایی که در این زمینه صبت می‌شوند در واقع با قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی خود ثبت شده‌اند.

ملکانا بزرگترین دفتر مشاور املاک تهران 2

راهکارهای حل مشکل افزایش قیمت مسکن

رزاقی یکی از راه‌هایی که می‌توان برای حل مشکل افزایش قیمت مسکن به آن رجوع کرد این است که تولید مسکن‌ها اجاره‌ای و همچنین انبوه‌سازی تنها با هدف اجاره ایجاد شود. وی اینطور می‌گوید که در کشور در واقع باید انبوه سازی‌هایی انجام شود که قصد آن‌ها فروش نیست بلکه صرفاً با هدف اجاره به بازار ارائه می‌شوند تا بتوانند به وقت نیاز نقش بازارسازی و همچنین تعدیل قیمت را بر عهده بگیرند.

کارشناسانی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند در واقع اینطور می‌گویند که یکی از راهکارهای دیگر در تعدیل اجاره‌ها این است که قیمت اجاره بها به صورت ضابطه مند تعیین شوند.

وی همچنین اینطور گفت که براساس یک معیار معین می‌توان قیمت‌هایی را برای مسکن عنوان کرد که در واقع براساس بازسازی و عدم بازسازی و همچنین سن بنا تخمین زده خواهند شد. همچنین منطقه‌ای که در آن مسکن واقع شده است نیز حائز اهمیت است.

در واقع برای مقابله با افزایش قیمت مسکن باید نرخ‌های مصوبی برای اجاره بها مشخص شود که در صورت تخطی از این میزان باید با فرد خاطی برخورد شود. امید است که با آغاز نیمه دوم سال ۱۳۹۸، طرح‌هایی که در این زمینه ایجاد شده‌اند تصویب شوند و افزایش قیمت مسکن تا حد زیادی کنترل شود تا این بازار هم مانند سایرین رونق اقتصادی داشته باشد.