بازار اجاره مسکن

شاید نرخ عجیب قیمت مسکن در تهران و سایر شهرستان‌ها برای عده‌ای عجیب باشد اما برای عده‌ای دیگر نشان از روزگار سیاهی خواهد داشت که ممکن است نتایج خوشایندی را به دنبال نداشته باشد. در این بین، بازار اجاره مسکن رو به سقوط دارد.

تهیه گزارشی که در روزنامه خراسان چاپ شده است از شمالی‌ترین نقاط پایتخت شروع می شود. بالای میدان بهرود که به کوی سعادت آباد ختم می‌شود رهن یک آپارتمان کلید نخورده در یک برج نوساز که ۵۸ متر است و فول امکانات است چیزی حدود ۲۵۰ هزار تومان خواهد شد. این قیمتی است که شما می‌توانید با آن یک واحد آپارتمانی در جنوب تهران خریداری کنید، البته چندین سال قبل‌تر!

اگر شما جز افرادی باشید که قصد رهن نداشته باشید و یا این میزان پول را نداشته باشید ممکن است بخواهید که به دنبال اجاره مسکن بروید که نرخ اجاره مسکن هم نجومی خواهد بود. برای مثال به گفته متصدی معاملات املاک، نرخ اجاره هم در این محله بسیار بالاست به طوریکه یک واحد دوخوابه هشتاد متری در طبقه پنجم قیمتی معادل با ۸۰ میلیون تومان پیش و ماهی ۴٫۵ میلیون تومان اجاره خواهد بود. می‌بینید؟ دیگر شاید هر کارمند یا کارگری تنها در آرزوی خانه‌دار شدن باشد در عین اینکه این نرخ‌ها برای عده‌ای دیگر مبلغ قابل توجهی نیست!

از این ارقام سرسام آور گذر می‌کنیم و به مناطق پایین‌تر قانع می‌شویم، در خیابان سهروردی جنوبی هم در یک بافت تجاری و اداری شما قادر به اجاره مسکن نخواهید بود اگر که کمتر از ۴۰ میلیون تومان پول پیش بدهید و حتی ماهیانه دو میلیون تومان هم اجاره پرداخت کنید. این آپارتمان حتی اگر ۶۰ متر متراژ داشته باشد اما فول امکانات باشد هم همین قدر خرج روی دست شما خواهد گذاشته است.

البته این قیمت برای اجاره مسکن ۶۰ متری است و نه بیشتر، اگر بخواهید متراژ بالاتر اجاره کنید باید بدانید که در حوالی خیابان بهار شیراز با ۴۰ میلیون تومان پول پیش شما نمی‌توانید یک خانه را رهن کامل کنید بلکه می‌توانید اقدام به اجاره مسکن کنید آن هم با ۳ میلیون تومان اجاره در ماه.  اما اگر بخواهید در امکانات کوتاه بیایید می‌توانید یک آپارتمان ۷۸ متری بدون آسانسور در خیابان سلیمان با ۳۵ میلیون تومان رهن و ماهانه ۳٫۵۰۰ اجاره کنید.

خرید مسکن، آپارتمان، خانه و زمین در ملکانا 4

دلیل نرخ بالای اجاره مسکن چیست؟

از یک متصدی املاک به صورت رندوم در خیابان سهروردی جنوبی پرسیدیم که دلیل این مقدار افزایش قیمت اجاره مسکن چیست؟ او در جواب اینطور گفت که اینجا بافت اداری و تجاری تهران است و به دلیل اینکه برخی می‌خواهند به محل کار خود نزدیک باشند طبیعتاً اجاره مسکن هم قیمت بالاتری را می‌طلبد.

زمانی که از متصدی بنگاه‌ها پرسیده می‌شود که تکلیف این گرانی چه خواهد بود اینطور می‌گویند که هم اکنون فصل امتحانات به پایان رسیده است و با توجه به اینکه در این فصل می‌توان خانه را عوض کرد به طور حتم شلوغ‌تر خواهد شد و در نهایت قیمت اجاره هم افزایش پیدا خواهد کرد.

در جنوب پایتخت چه می گذرد؟

اما حرکت ما همینجا متوقف نخواهد شد. به سمت خیابان بهار جنوبی می‌رویم. در اینجا قیمت‌ها اندکی پایین‌تر است و مردم می توانند نفس بکشند. اجاره یک واحد ۶۵ متری در این خیابان با فول امکانات در مجموع چیزی معادل ۱۵۰ میلیون تومان رهن کامل و یا ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ۱ میلیون و پانصد هزار تومان اجاره ماهانه خواهد بود.

اگر مقداری پایین تر بیایید ارزان‌تر خواهد شد. اجاره یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در حاشیه خیابان انقلاب چیزی معادل ۳۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و پانصد هزار تومان اجاره خواهد بود. محلات جنوبی تهران اگرچه باز هم از نظر قیمت اجاره افزایش داشته اند اما باز هم قیمت‌ها نجومی نیست و به نظر می‌رسد که نظم اندکی در اینجا باقی مانده است.

جدیدترین پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ چه می‌گوید 2

وضعیت اجاره مسکن در مشهد

اما وضعیت اجاره مسکن در مشهد هم تا حد زیادی نا به سامان است. در برخی از مناطق اجاره بها و رهن تا حدود ۲ برابر هم افزایش داشته است و این در حالی است که اغلب مستاجرین حتی حاضر هستند که با افزایش اجاره در منزل خود سکونت کنند. یکی از مشاورین املاک در مسکن اینطور می‌گوید که اغلب افراد حاضر هستند که نرخ افزایش اجاره بها را تحمل کنند اما خود را در گرمای تابستان و با این وضعیت نابسامان افزایش قیمت اجاره مسکن بی‌خانمان نکنند. این جابه جایی‌ها با توجه به وضعیت تورم به نفع آن‌ها نخواهد بود.

اجاره بها حتی در مناطق رو به بالای این شهر هم نشان از این دارد که وضعیت بازار مسکن رو به سیاهی دارد. مشاورین املاک در این زمینه می‌گویند که خانه اجاره‌ای با متراژ ۲۰۰ متر در این شهر ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل خواهد بود، که البته شما می‌توانید یک واحد ۱۱۰ متری را با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پیش و ۸۰۰ هزار تومان اجاره رهن کنید.