بازار مسکن

می‌توان اینطور گفت که در ماه گذشته، رشد قیمت مسکن در پایتخت نسبت به رشد آن در اردیبهشت ماه نتزل داشته است. این تورم ملکی در واقع از بالای ۱۲ درصد در اواسط بهار به کمتر از ۵ درصد در پایان این فصل رسیده است.

می‌توان اینطور گفت که عبور بازار مسکن از نوسانات بزرگ قیمت و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر کاهش تورم باعث شده است که بازار مسکن در واقع به یک ثبات نسبی برسد که عمیق‌تر شدن رکود بازار در واقع از بین برود.

با توجه به اینکه قیمت در بازار مسکن به سرعت در حال کاهش است اما حجم خرید و فروش آپارتمان در خرداد ماه ۵۰ درصد نسبت به اردیبهشت ماه کاهش داشته است و ۵۴  درصد هم نسبت به خرداد ماه پارسال کاهش پیدا کرده است. می‌توان اینطور گفت که نبض معاملات ملکی در این زمینه در واقع رکود بسیار زیادی را منعکس کرده است که بیانگر ناتوانی مالی خریداران است.

اینکه بازار مسکن تنها برای یک عده خاص که همان سرمایه‌گذاران هستند قفل شده است نشان می‌دهد که رویکردهای نظارتی درست عمل نکرده است. اما عقب‌نشینی‌هایی که در این زمینه ایجاد شده است به نوعی رکود بازار مسکن را به دنبال داشته است که این هم به نوبه خود باعث می‌شود تا سازندگان مجبور به کاهش قیمت شوند.

تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد و بهار ۹۸ چگونه بود 3

تغییر شیب رشد قیمت در بازار مسکن چگونه بوده است؟

اینطور گفته می‌شود که شیب رشد برای قیمت مسکن پس از اینکه تورم‌های بی‌سابقه در اردیبهشت ماه سال ۹۷ ایجاد شده‌اند به کمتر از نصف کاهش یافته است. با این حال، می‌توان گفت که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران در ماه‌های پایانی فصل بهار از ۱۳ میلیون تومان هم عبور کرده است.

بررسی‌های دنیای اقتصاد از وضعیت بازار مسکن در خرداد ماه اینطور نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه بیش از ۱۲هزار قرارداد در زمینه خرید و فروش مسکن امضا شده است که در واقع تورم ماهانه را چیزی معاد ۱۲٫۵ درصد نشان می‌دهد. در خردادماه اما شیب رشد قیمت در مقایسه با ماه قبل ۴٫۵ درصد کاهش یافته است.

این موضوع نشان دهنده این است که خرداد ماه هم افزایش قیمت داشته است اما این افزایش نسبت به اردیبهشت کمتر بوده است. اما باز هم افزایش قیمت وجود دارد و قیمت مسکن در تهران چیزی معادل ۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان برای هر متر است. این میزان در واقع در مقایسه با بازار مسکن در خردادماه سال گذشته ۱۰۴ درصد افزایش داشته است. اما میانگین قیمتی که برای هر متر مربع واحد مسکونی در اسفند ماه سال ۹۷ تخمین زده شده است ۱۱ میلیون تومان بوده و این عدد در فروردین ماه سال ۹۸ به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار توامن رسیده است.

برای چه مواردی می‌توان به وکیل دعاوی ملکی مراجعه نمود 2

اردیبهشت ماه امسال پیک تورم در بازار مسکن بوده است

از ابتدای سال ۹۲ تا کنون، اردیبهشت ماه سال ۹۸ بالاترین قیمت تورم را در زمینه بازار مسکن به خود اختصاص داده است. براساس اطلاعاتی که در این زمینه داده شده است، سطح تورم ماهانه مسکن مربوط به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بوده است. اما در خرداد ماه این عقب نشینی تورمی باعث شده است که فروش مسکن باز هم در تهران بیشتر شود.

این امر اما در حالی رخ می‌دهد که شیب رشد قیمت مسکن همزمان با مصادف شدن بازار با شب عید و همچنان در بهمن ماه به صورت مجدد رو به افزایش بوده است و به ۲٫۵ درصد هم رسیده است.

اسفند ۹۷ اما تحت تاثیر معاملاتی که در این زمینه انجام گرفته است، تورم ماهانه به ۹ درصد افزایش یافته است. تورم ماهانه مسکن در شهر تهران اما در ادامه در اردیبهشت ماه سال ۹۸ به ۱۲٫۵ درصد رسیده است. اما اطلاعاتی که در زمینه معاملات مربوط به خرید و فروش در پایتخت انجام شده است نشان می‌دهد که شیب رشد قیمت یک بار دیگر در مسیر سراشیبی قرار گرفته است و به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

همزمان با اینکه شیب رشد قیمت در خرداد ماه کاهش داشته است اما باز هم میانگین قیمت مسکن در کلان شهر تهران از متری ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که حجم اعظم معاملات در خرید آپارتمان در خرداد ماه سقوط کرده است.

پس از اینکه ۱۲ هزار فقره معامله در زمینه خرید و فروش مسکن انجام شده است اما باز هم چیزی حدود ۶ هزار فقره کاهش به صورت کلی تخمین زده شده که این مقدار به معنای ریزش ۵۰ درصدی تعداد معاملات است. تعداد معاملات خرید مسکن در خرداد ماه امسال همچنین چیزی حدود ۵۴ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته کاهش داشته است. امید است که در ماه‌های آینده شیب رشد قیمت به سفر برسد و با کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن رو به رو شویم.