خرید مسکن

با توجه به اینکه سال ۹۸ از نظر خرید مسکن تا کنون رکود را در پی داشته است، طرح‌های بسیاری برای مقابله و تصحیح بازار ارائه شده است که از جمله آن می‌توان به طرح خرید مسکن به صورت قسطی اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این زمینه همراه با اینکه جزئیات بیشتری را ارائه داده است اینطور می‌گوید که طرحی که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است، این است که کارمندان بتوانند به محض ورود به حوزه کاری خود در صندوق پس‌انداز مسکن، مبلغی را به عنوان پس انداز داشته باشند و بتوانند اقساط منزل خود را به صورت ۱۵ ساله پرداخت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در این زمینه، رئیس جمهور از طرح خرید مسکن به صورت اقساطی برای کارمندان دولتی خبر داد و همچنین اینطور می‌گوید که وزیر راه و شهرسازی جزئیات بیشتری را در این زمینه ارائه کرده است.

محمد اسلامی با اشاره به این طرح اینچنین گفت که در طرح خرید مسکن به صورت اقساطی دیگر افرادی که میخواهند اقدام به خرید مسکن کنند در واقع اگر کارمند دولتی باشند می‌توانند اقساط آن را به مدت ۱۵ ساله پرداخت کنند تا دیگر فشاری از این لحاظ روی آن‌ها نباشد.

وی همچنین اشاره کرد که طر خرید مسکن به صورت اقساطی برای کارمندان همچنان در دست بررسی است و در مرحله بعد تصویب خواهد شد. وی همچنین خاطر نشان کرد که دستگاه‌های اجرایی که زمین دارند در تسریع این طرح بسیار موثر هستند.

همچنین مذاکرات بسیاری در این زمینه باید انجام شود و همچنین هر دستگاهی که آماده تر باشد برای مبادله تفاهم‌نامه اقدام کند. اولویت برای این طرح این است که بتوان از زمین خود دستگاه‌ها استفاده کرد.

خرید مسکن به صورت قسطی

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح خرید مسکن به صورت قسطی چه می‌گوید؟

وزیر راه شهرسازی علاوه بر اینکه بیان کرده است که هم اکنون ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است اینطور می‌گوید که باید برای سازندگان و همچنین انبوه‌سازاران شرایطی ایجاد شود تا بتوانند سهمی از تولیدات خود را به طور خاص برای مسکن جوانان و همچنین مسکن اولی‌ها کنار بگذارند. این طرح در واقع نباید به گونه‌ای باشد که با تغییرات دولت آسیب ببینند. این طرح باید به گونه‌ای تصویب شود که صندوقی برای پس‌انداز کارمندان در زمینه خرید مسکن ایجاد کند.

قیمت مسکن چه تاثیری در تصویب طرح خرید مسکن به صورت اقساط داشته است؟

باید بدانید که هم اکنون قیمت مسکن در تهران نسبت به دوسال قبل چیزی حدود ۲٫۸ برابر شده است. دولت دست کم چهار طرح را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار خود قرار داده است و نمایندگان مجلس هم در تلاش هستند تا با برگزاری جلسه‌های مختلف در این زمینه راهی برای عبور از این بهبهه پیدا کنند. رئیس مجلس همچنین در این زمینه اعلام آمادگی کرده است و در جلسات مشترکی که با حضور سران ایجاد شده حضور داشته است.

اینکه قیمت مسکن نسبت به سال گذشته چیزی حدود ۱۱۲ درصد رشد داشته است  نسبت به دو سال گذشته این میزان ۱۷۹ درصد بوده است نشان می‌دهد که مسئولان دولتی و همچنین نمایندگان بر آن هستند تا بتوانند به طور قطع راه چاره‌ای برای این بحران پیدا کنند.

همچنین که وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اینطور می‌گوید که عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ قطعی خواهد بود، اما همچنان هم در برنامه اقدام ملی، هدف این است که هر هفته آغازگر یک پروژه باشیم تا بتوانیم باعث رونق مسکن در این زمینه شویم.

وام مسکن توسط بانک‌ها مورد استقبال واقع نشد

طرح‌های تشویقی و تنبیهی

همچنین در این زمینه طرح‌های تشویقی و همچنین تنبیهی مالیاتی نیز گذاشته شده است  که محمد اسلامی در مورد آن‌ها اینطور می‌گوید که اگرچه طرح‌های تشویقی و تنبیهی ایجاد شده‌اند اما باز هم نمی‌تواند برای قراردادها یک سقف تعیین کرد.

لذا اینطور به نظر می‌رسد که این طرح هم در نهایت کارایی بسیاری نخواهد داشت. همچنین بانک مسکن هم برنامه‌ای را در نظر دارد که بتوان توسط آن یک صندوق پس‌اندازی برای حمایت از مستاجرین افتتاح کند.

از سوی دیگر اما نمایندگان مجلس اینطور می گویند که در ماه‌ها اخیر، انتقادات بسیاری در زمینه این رشد بی‌منطق در بازار مسکن وجود داشته است که برای حل این مشکلات در این زمینه هر از گاهی جلسات مختلفی با همفکری مسئولان ایجاد شده‌اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس هم با انتقاد از این وضعیت که لایحه طرح ملی مسکن هنوز هم در دست بررسی است و تصویب نشده است اینطور می‌گوید که تاکنون اقداماتی در این زمینه به صورت جدی صورت نگرفته است که همین باعث شده تا قیمت مسکن همچنان هم به رشد لجوجانه خود ادامه دهد.

اینکه طرح‌هایی که در این زمینه انجام نگرفته است نشان از این است که تدوین طرح‌ها توسط مجلس در واقع هنوز هم آن پختگی لازم را ندارند. اینطور به نظر می‌رسد که دولت باید به صورت عامل و مجری در این زمینه وارد عمل شود و مشکلات مذکور را با نظارت‌های صحیح برطرف کند.